وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه هیات دولت و در ارائه گزارش وزارتخانه متبوع خود نکاتی را بیان کرد.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه هیات دولت در ارائه گزارش وزارتخانه متبوع خود بیان کرد: کشورهای پیشرفته با سرمایه‌گذاری در علم قدرت نرم خود را افزایش می دهند و کشورگشایی از طریق علم مقبول است . در وزارت علوم، اسناد فرادستی را ملاک برنامه های خود را قرار دادیم و برمبنای آنها پنج اولویت برای وزارتخانه تعیین کردیم؛ پنج اولویت وزارت علوم، مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری؛ آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگرد، فناوری و نوآور پروری؛ تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش است برنامه‌‌های خود را برای تحقق آنها به کار گرفتیم.

وی ادامه داد: در وزارت علوم ۴ رکن اصلی داریم و برای هر کدام باید برنامه داشته باشیم دانشجو، اعضای هیات علمی، یاوران علمی و محتوای اموزشی، از طرف دیگر وزارت علوم تحقیقات و فناوری که باید برای هر کدام برنامه داشته باشیم و وظیفه داشتیم فرهنگ را هم پررنگ ببینیم. نخست برنامه راهبردی تنظیم کردیم براساس اسناد فرادستی، از تمام روسای دانشگاه‌ها خواستیم برنامه ارائه دهند و هر سال میزان پیشرفت را ارزیابی می‌کنیم و به ۱۰ رئیس دانشگاه برتر، ۲ رئیس پژوهشگاه برتر و ۲ رئیس پارک علم و فناوری برتر نشان سرو را تقدیم می‌کنیم.

زلفی گل افزود: از سرگیری آموزش حضوری زمان زیادی از وزارت علوم گرفت و  در وزارت علوم برای فناوری شبیه بخش‌های مختلف برنامه ای وجود نداشت و بیشتر این بخش را معاون علمی و فناوری پیگیری می‌کرد. پذیرش دانشجوی استاد محور از دیگر اقدامات وزارت در دولت سیزدهم است که بر این اساس استادان می‌توانند دانشجویان استعداد درخشان را مستقیم پذیرش کنند که ۲۰ درصد از پذیرش، استاد محور است. در جذب نخبگان  با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری بورس صنعت و بورس بنیاد ملی نخبگان  را تعریف کردیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار