احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جلسه هیات دولت گزارش وزارتخانه متبوع خود در طی سه سال گذشته را بیان کرد.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جلسه هیات دولت در ارائه گزارش وزارت خانه متبوع خود بیان کرد: هر دستاورد مثبتی که داشتیم تحت لوای حمایت‌های رئیس جمهور شهید بود. تکمیل پروژه حساب واحد خزانه برای تمام دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی از ۷۶ هزار حساب به ۱۴ هزار حساب با فراگیری ۱۰۰ درصد انجام شد. با تکمیل پروژه حساب واحد خزانه برای اولین بار خزانه داری هیچ تن‌خواهی را از بانک مرکزی دریافت نکرد.

وی ادامه داد: اجرای کامل پرداخت به ذی‌نفع نهایی حتی برای پیمانکاران طرح‌های عمرانی مانع از رسوب حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه در حساب‌ها شد. تکمیل شناسایی دو سوم املاک و مستغلات شرکت‌های دولتی به صورت سامانه‌ای که از ۴۰۰ هزار فقره ملک در ابتدای دولت به بیش از یک میلیون و ۱‍۰۰ هزار فقره ملک رسیدیم.

وزیر اقتصاد بیان کرد: سهم اوراق و استقراض از درآمد‌های بودجه‌ای در ۱۳۹۹، ۳۲ درصد بود در ۱۴۰۲ به ۱۵ درصد کاهش یافت و در ۱۴۰۳ به ۱۰ درصد خواهد رسید و برای اولین بار ارائه صورت‌های مالی تلفیقی دولت انجام می‌شود. در حوزه مالیات ستانی شناسایی بی سابقه مودیان جدیدی از طریق سامانه‌ها و افزایش کل مودیان مالیاتی کشور از ۵.۵ میلیون نفر در ۱۳۹۹ به ۱۲.۵ میلیون نفر در ۱۴۰۲ رسید.

خاندوزی افزود: دو سال پیاپی کاهش نرخ مالیات بر شرکت‌های تولیدی از ۲۵ به ۱۸ درصد رسید و همزمان با ان افزایش میزان وصولی و سهم مالیات در تامین هزینه‌های جاری دولت از ۴۰ درصد به ۵۶ درصد در پایان ۱۴۰۲ رسید.

او افزود: معافیت مالیاتی برای سرمایه گذاری شرکت‌های بورسی موجب شد دو سال بیشترین میزان سرمایه گذاری مجدد در سرمایه بورسی کشور شکل بگیرد.اجرای بدون حاشیه قانون مهم پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از پیشرفت ۱۰ درصدی تحویل به بالای ۹۵ درصد رسید.

وزیر دولت سیزدهم گفت: حذف فرایند کاغذ و رسیدگی در مالیات ارزش افزوده که ۳۷۰ هزار اظهارنامه در سامانه مودیان داشتیم. وصول ۳۵ درصد درآمد‌های مالیاتی از طریق تمرکز بر ۷۰۰ شرکت بزرگ و وصول نیمی از مالیات مشاغل و اصناف کشور با تمرکز بر تنها یک درصد مودیان حقیقی. قطعی سازی مالیات ۸۸ درصد مودیان حقیقی با اعتماد به ابراز خود آنها جهش سهم پرداخت شهرداری‌ها که در دولت شهید جمهور به متوسط ۱۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.کاهش زمان رسیدگی در مرکز عالی دادخواهی که ۴۲ ماه بود و به ۱۲ ماه کاهش یافت.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: اقدامات مهم دیگر نظیر ساده سازی و شفافیت تمام شروط برای ۴۷۰۰ عنوان مجوز کسب و کار کشور، فعال کردن درگاه ملی مجوز‌ها و صدور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مجوز الکترونیکی برای اولین بار بدون حضور و کاغذ، تبدیل ۳ میلیون پروانه و مجوز کاغذی به شناسه یکتا، حذف ۱۱۰۰ شرط دشوار یا امضای طلایی از شروط مندرج در کسب و کار و اجرای ۳۴ مصوبه شورای گفت وگوی دولت و... بوده است.

خاندوزی اظهار کرد: سودآور شدن تمام بانک‌های دولتی جز یک بانک. ۲۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌ها افزایش یافت. این سرمایه کل افزایش سرمایه در ۸ قبل دولت شهید رئیسی ۲۲۶ هزار میلیارد تومان بود. شکستن انحصار کارگزاری‌های گمرک اقدام مهم دیگری بود که پس از ۷ سال که در تعداد کارگزاران گمرک در طول دولت مردمی ۱۰۰ درصد رشد داشتیم. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار