تئاتر در هفته‌ای که گذشت؛

گذر از چراغ قرمزهای تئاتری در پایتخت

نمایش «پینوکیا» به کارگردانی شهره سلطانی در سومین شب از اجرای خود توقیف شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سر خط مهمترین اخبار تئاتر رادر هفته‌ای که پشت سر گذاشته‌ایم، در ادامه می‌خوانید:

خبرهایی از گوشه وکنار تئاتر 

*نمایش «پینوکیا» به کارگردانی شهره سلطانی در سومین شب از اجرای خود به دلیل استفاده از لباس، کلاه‌گیس و گریم نامناسب توقیف شد و پس ازاعمال اصلاحات از 22 مرداد اجرای خود را در تماشاخانه ایرانشهر از سر گرفت. 

*نمایش «زیرزمین» به کارگردانی آرش عباسی با بازی الهام شعبانی و بهنام شرفی روزهای ۱۸ و ۱۹ مرداد در حمایت از کودکان نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی به صحنه رفت.

*نمایش «شب‌به‌خیر جناب کنت» نوشته‌ اکبر رادی به کارگردانی امیرحسین گلشنی با بازی وحید آقاپور، لیلا برخورداری و مهدی علی‌نژاد از اول شهریور در تالار گوشه‌ فر‌هنگسرای نیاوران به صحنه می‌رود.

*آرش مجیدی هم به نمایش «مرده‌های بی‌کفن و دفن» به کارگردانی منوچهر هادی پیوست. تاکنون کاظم بلوچی، یکتا ناصر، سینا رازانی، علی شادمان، ایمان صفا، مجتبی طهمورث ، مهدی محرابی، رسول نجفیان و سیروس همتی به عنوان بازیگران این اثر نمایشی معرفی شدند. منوچهر هادی اولین تجربه خود را در عرصه تئاتر شهریور ماه در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌برد.
رضا حداد این روزها مشغول تمرین نمایش «کشتن کفتر چاهی» نوشته محمد چرمشیر در تالار آفتاب است.

*هادی مرزبان با مشارکت معاونت دانشجویی وزارت بهداشت نمایشی با نام «منطق‌‌الطیر سلیمانی» نوشته امیر دژاکام را به روی صحنه می‌برد. تاکنون حضور امین زندگانی و فرزانه کابلی در این نمایش قطعی شده است.

*علی رفیعی مهمان نمایش «کافه فرانسه» شد و پس از تماشای این اثر گفت: تئاتر این ملت اگر در اختیار دولتمداران و سازمان‌های دولتی باشد هیچ وقت به جایی نمی‌رسد. «کافه فرانسه» به کارگردانی مهران رنجبر تا شهریور در تماشاخانه باران اجرا می‌شود.

*حسن دولت‌آبادی مدیر دفتر تئاتر کودک مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از احتمال دوسالانه شدن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سوره به دلیل تنگناهای مالی خبر داد. 

*نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» نوشته علیرضا نادری و کارگردانی محسن علیخانی با بازی مهدی سلطانی سروستانی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست، فرزین صابونی، پونه عبدالکریم زاده، مریم باقری و فهیمه امن‌زاده که تاریخ اتمام آن ۱۵ مرداد اعلام شده بود، تا ۶ شهریور در تئاتر باران روی صحنه می‌رود.

*جلسه نقد و بررسی نمایش «پیوند خونی» به کارگردانی هوشمند هنرکار با همکاری کانون ملی منقدان تئاتر ایران در ادامه برگزاری نشست‌های «دوشنبه‌های نقد تئاتر» روز دوشنبه ۱۹ مرداد در خانه نمایش اداره تئاتر برگزار شد.

 تازه‌های تئاتر 

*نمایش «پیرمرد و ببر» به کارگردانی رضا بهرامی چهارشنبه ۲۱ مرداد با حضور بهاره رهنما سفیر حمایت از کودکان بیمار و هموفیلی در تالار هنر افتتاح شد.
 
*نمایش «گاومیش» به کارگردانی زهره پرتوی پنجشنبه 22 مرداد در تماشاخانه مشایخی با حضور هادی مرزبان افتتاح شد.

تئاتر فقط در تهران نیست
 
*تئاتر «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» به نویسندگی محمد‌امیر یاراحمدی و به كارگردانی شهاب الدین حسین‌پور با نقش‌آفرینی گلاب آدینه، شیرین بینا، نورا هاشمی، محمد صدیقی مهر و حمید رحیمی پس از تئاتر «ترانه‌های قدیمی» به كارگردانی محمد رحمانیان دومین نمایشی است که از تهران مهمان تئاتر مشهد شد.
 
*معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کل هنرهای نمایشی، در آستانه دهمین جشنواره تئاتر رضوی، تماشاخانه شمس شهر بجنورد را افتتاح خواهد کرد. 

از جشنواره آیینی وسنتی چه خبر؟

*ستاد برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی سالن‌های چهارسو و سایه از مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه سنگلج، تالار حافظ،‌ تالار هنر و تالار محراب را به عنوان سالن‌های میزبان هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی انتخاب و معرفی کرد.

*بخش قهوه‌خانه‌ای هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از ۵ شهریور در محوطه تالار وحدت برپا می‌شود.

*مجالس شبیه‌خوانی هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اعلام شد.

چند خط از جشنواره‌های تئاتر 

*هیات بازبینی بخش تئاتر کودک و نوجوان و بخش تئاتر خیابانی چهارمین جشنواره تئاترشهر معرفی شدند. کریم اکبری مبارکه، مریم کاظمی و ناصر آویژه از هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان بازبینی نمایش‌های تولید شده برای بخش تئاتر کودک و نوجوان جشنواره تئاتر شهر را بر عهده گرفتند. 

*فراخوان دومین سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» با هدف ارتقای فرهنگ دینی و ترویج هنر نمایش در میان شهروندان تهران و همچنين حمايت از هنرمندان و پديدآورندگان آثار آیینی و مذهبی و با موضوع متون دینی و مذهبی و الویت زندگی و سیره خمسه آل عبا (ع) منتشر شد.

*چهارمین جشنواره نمایش های خیابانی و فضای باز پنجشنبه ۲۲ مرداد با حضور گروه‌های منتخب داخلی و خارجی در تبریز آغاز به کار کرد.

*حمید زری، حمید نیکخواه و صلاح علمی‌زاده به عنوان داوران بخش مسابقه پوستر دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان معرفی شدند. 



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار