ما به خاطر تعصب ملی به پای نمایش‌های آیینی ایستادیم و زدن برچسب رانت بر این جریان بی‌انصافی است.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری هفدهمین جشنواره آیینی و سنتی با حضور داوود فتحعلی بیگی، حمیدرضا اردلان، محمدحسین ناصربخت، پیمان شریعتی، مهدی شفیعی و جمعی از خبرنگاران امروز 27 مرداد در تئاترشهر برگزار شد.

داوود فتحعلی بیگی در ابتدای نشست گفت: در شرایطی ما به استقبال جشنواره می‌رویم که متاسفانه نسبت به گذشته از حضور عزیزانی بی‌بهره‌ایم. چند روز پیش احمد علامه دهر یکی از بازیگران صاحب‌سبک تئاتر را از دست دادیم و متاسفانه در جشنواره‌ سال‌های پیش نیز شاهد نبود حضور پیشکسوتان بودیم و فقط هاشم فیاض استقبال پرشوری از جشنواره داشت. امیدوارم روزی این جشنواره به صورت ملی در سراسر کشور برگزار شود.

وی ادامه داد: امید دارم مسئولان شرایطی را در جهت ایجاد مکان‌های ویژه برای نمایش‌های آیینی و سنتی در پایتخت و شهرستان‌ها فراهم کنند و در کنار آن در دانشگاه‌ها رشته‌ای با عنوان نمایش‌های آیینی- سنتی به جریان بیفتد.

حمیدرضا اردلان در ادامه اظهار داشت: در جشنواره آیینی و سنتی، بخش سمینار به پنجمین دوره خود رسیده است. امسال در این بخش در کنار سخنرانانی از افغانستان و تاجیکستان، پذیرای میهمانان ارزشمند از کشور اندونزی هستیم و قرار بر ایجاد کارگاه‌هایی در طول مدت جشنواره است. آبادان و خرمشهر شهرهای برگزار کننده این سمینارها هستند و 6 کارگاه به صورت همزمان در آنجا برپا است. دبیر جشنواره و شورای سیاست‌گذاری اصرار بر حضور پررنگ‌تر کشورهای فارسی‌زبان داشتند.

محمدحسین ناصربخت هم در این نشست خبری بیان کرد: فارغ از بخش‌های صحنه‌ای، میدانی، قهوه‌خانه‌ای، کودک و پژوهشی با همکاری برترین اساتید بخش انتشار نیز جریان دارد و از 6 جلد کتاب در طول زمان جشنواره رونمایی می‌شود. همچنین با رونمایی چند سند تاریخی تغییر و تحولاتی در جهت غنای هرچه بیشتر تاریخ نمایش‌های آیینی و سنتی ایجاد می‌شود.

پیمان شریعتی دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره آیینی و سنتی گفت: مرکز هنرهای نمایشی یکی از متنوع‌ترین جشنواره‌های خود را جشنواره آیینی و سنتی می‌داند. چرا که با وجود ریشه آیین و سنت‌هایی در سراسر کشور میزبان آثاری از تمام نقاط ایران هستیم.

وی ادامه داد: بر خلاف تصور برخی مبنی بر اینکه جشنواره نحیف‌‌تر شده اما این گونه نیست و در بخش‌های متفاوت جشنواره شاهد گستردگی هستیم. بخش دانشگاهی در جشنواره آیینی و سنتی حضور پیدا کرده و تلاش‌های دانشجویان به عنوان بخشی به نام گروه تئاتر دانشگاهی در جشنواره به چشم می‌خورد. همچنین بسته‌های آموزشی نقالی، پس از تلاش بسیار در جهت حفظ و آموزش این هنر در دسترس قرار می‌گیرد.

شریعتی تصریح کرد: امسال جشنواره برعکس دوره‌های پیش بین‌المللی نیست. چرا به این نتیجه رسیدیم ابتدا باید در چارچوب‌های ملی قدم برداریم اما در روزهای ابتدایی جشنواره میزبان گروه سنتی و حرفه‌ای از کشور اندونزی هستیم که در کنار اجرای نمایش، بحث پژوهش را پیگیری می‌کنند.

وی در خصوص حذف بخش بین‌الملل از جشنواره اظهار داشت: بخش بین‌الملل هزینه‌های ارزی زیادی را مطالبه می‌کند و در شرایط فعلی ترجیح ما هدایت هزینه‌ها در جهت پرورش نسل جوان است.

ناصربخت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: به جهت ماهیت پژوهشی بخش سمینار میهمان‌هایی از خارج کشور داریم. چرا که نبود این بخش جهان‌بینی ما را به مرور زمان کاهش می‌دهد.

شریعتی دبیر اجرایی این جشنواره در خصوص اجرای عمومی نمایش‌های شرکت‌کننده در جشنواره گفت: در دوره جدید تصمیم بر آن است تولیدات شهرستان امکان اجرای عموم در استان خود را داشته باشند و 16 اثر میهمان از تهران در حال حاضر مقدمات اجرایی عموم را برای خود فراهم کردند. ما به حسب وظیفه فارغ از هر گونه نگاه اقتصادی، شرایط اجرای عموم برای شرکت کنندگان این جشنواره دو سالانه را مهیا می‌کنیم.

پس از آن، داوود فتحعلی بیگی در خصوص برپایی هر ساله این جشنواره گفت: به عقیده من مهم‌تر از اجرای سالانه، استمرار جریان نمایش‌های آیینی و سنتی باید مدنظر باشد و تلاشی در جهت امکان و مجال آموزش در این حوزه ایجاد شود. همچنان که با توجه به سیاست‌گذاری‌ها این اتفاق در برنامه‌های آینده ما جای دارد. ما همیشه آماده هستیم و به همکاری وزارت علوم در این راه نیاز داریم.

ناصربخت در بخش دیگر این نشست بیان کرد: در جهت استمرار نمایش‌های آیینی و سنتی ما با معضل نبود محل اجرای دائمی برای این تئاترها در سراسر کشور مواجه هستیم و در این شرایط نیازمند همراهی سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران هستیم.

ناصربخت در خصوص وجود رانت در جشنواره آیینی و سنتی گفت: این جشنواره در حال حاضر تنها راهی است که نمایش‌های آیینی و سنتی به وسیله آن می‌تواند نفس بکشد. ما اگر می‌توانیم بهترین‌های سایر کشورها را به این جشنواره بیاوریم، باید آن را بین‌المللی بنامیم. در غیر این صورت هزینه صرف آثار و هنرمندان خود می‌کنیم  و دست‌پروده‌های نمایش‌های آیینی و سنتی را حمایت می‌کنیم. چرا که خیلی از هنرمندان از طریق همین جشنواره معرفی شدند. هر چند که شاید ادامه‌دهنده این راه نباشند و همچنین هیچ گونه رانتی در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی وجود ندارد.

داوود فتحعلی بیگی نیز گفت: یکی از تعزیه‌های نپذیرفته شده در دوره پیشین برای یکی از دوستان نزدیک من بود. این دوره هم این چنین اتفاقاتی پیش آمد. من و همه کسانی که تعصب و جوشش ملی دارند، به خاطر عشق و علاقه‌مان به پای نمایش‌های آیینی ایستاده‌ایم و زدن برچسب رانت بی‌انصافی است.

شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی در انتهای نشست بیان کرد: جشنواره آیینی و سنتی از جریان‌سازترین رویدادهای کشور است. هدف ما از ابتدا این بود هر جریانی را که به ذات تئاتر کمک می‌کند، با وجود همه مشکلات حمایت کنیم.

وی ادامه داد: به سبب وجود ریشه‌های مذهبی و آیینی در سراسر ایران این جشنواره به پایداری هویت ما کمک می‌کند. جامعه موفق آیین‌های خود را حفظ می‌کند و برای نگهداری تئاتر ملی از ظرفیت‌ آیین‌ها بهره می‌گیرد.




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار