مکتب تهران میزبان نماینده بایزید بسطامی

نمایش «بی‌چگونگی» با تاثیری از بایزید بسطامی در مکتب تهران روی صحنه می‌رود.

عرفان خلاقی کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص شکل‌گیری نمایشنامه «بی‌چگونگی» و داستان آن گفت: نزدیک به یک سال پیش تحت تاثیر داستان «عروسک پشت پرده» گزارش‌هایی از ژرژ باتای فیلسوف فرانسوی و شعرواره‌ای از بایزید بسطامی شروع به نگارش نمایشنامه «بی‌چگونگی» کردم این اثر نمایشی دو خط داستانی در فضای سورئال و رئال در موقعیت‌های مکانی فروشگاه و خانه را به صورت موازی روایت می‌کند که در نهایت با یکدیگر تلفیق می‌شوند.

وی ادامه داد: «بی‌چگونگی» بدون هیچ تاکیدی در جریان زندگی روزمره معنای متفاوتی از عشق، مرگ و زندگی را به مخاطب خود نمایش می‌دهد.

خلاقی در مورد شیوه اجرای و ویژگی فرمی این اثر نمایشی بیان کرد: خوشبختانه خود نمایشنامه قابلیت‌ها و پیشنهادهایی را در خصوص شیوه اجرایی اثر به من ارائه داد و سعی کردم سیاست موجود در متن را پررنگ‌تر از آنچه که هست به نمایش بگذارم و از المان‌ها و نشانه‌های متعدد و همچنین از یک آکساسوار مشترک در تمام صحنه‌ها البته با هدف ارائه معنایی خاص و متفاوت بهره بگیرم.

وی در خصوص موسیقی نمایش «بی‌چگونگی» اظهار داشت: فارغ از طراحی صدا، از موسیقی زنده با استفاده از سازهایی چون پیانو و ویولنسل برای فضاسازی استفاده کردم.

گفتنی است؛ نمایش «بی‌چگونگی» اثر نمایشی برگزیده ششمین همایش مکتب تهران به کارگردانی و نویسندگی عرفان خلاقی با بازی سارا پهلوانی، حسام حسینی، فرشاد قاسمی و مریم ملک از 30 مرداد تا 15 شهریور ساعت 20:15 در مکتب تهران روی صحنه می‌رود.

لازم به ذکر است؛ «بی‌چگونگی» 30 مرداد برای خبرنگاران و عکاسان اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار