معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراخوانی درخصوص فاجعه منا منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نخستین هفته از مهر ماه دنیای تئاتر با اتفاقاتی همراه بود که در ادامه میخوانید.

خبرهایی از گوشه و کنار تئاتر

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد هما روستا ساعت ۹ صبح سه‌شنبه ۱۴ مهر از مقابل خانه هنرمندان ایران به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

بهزاد فراهانی به جمع بازیگران نمایش «ترور» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی پیوست.

اعضای هیات مدیره جدید انجمن عکاسان خانه تئاتر ایران با رای اعضای این انجمن انتخاب شدند و فعالیت خود را برای دو سال آینده آغاز کردند.

علی رفیعی کارگردان نمایش «خاطرات و کابوس‌ها ...» در نشست رسانه ای این اثر نمایشی درباره اجرای مجدد این نمایش و اتفاقاتی که به تعطیلی این اثر در سال ۵۶ منجر شده بود، پرداخت.
 
اکبر عبدی این روزها در حال اجرای نمایش «رستوران عمو اکبر» در سالن جام جم است و قصد دارد نمایش «مشدی عباد» را هم در تعطیلات نوروز ۹۵ روی صحنه ببرد.

7مهرماه تماشاخانه باران میزبان حسین علیزاده و لوریس چکناواریان دو هنرمند عرصه موسیقی ایران بود و دو نمایش «وانیک» و «آتن مسکو» به این دو هنرمند تقدیم شدند.

نمایش خیابانی «پارادا» به کارگردانی آلدو پاس کوئرو روز جمعه ۱۰ مهر ماه در ساعت های ۱۷ و ۱۹ در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا می شود.

نمایش «شراره» به نویسندگی و کارگردانی محمد مهدی خاتمی که قرار بود از یکشنبه ۵ مهرماه اجرای خود را در خانه نمایش اداره تئاتر آغاز کند، به علت بیماری ناگهانی که برای کارگردان این نمایش بوجود آمده، به زمانی دیگر موکول شد.
مرکز آفرینش های هنری تئاتر مان فراخوان دریافت متون نمایشی را به منظور اجرا در تماشاخانه استاد مشایخی منتشر کرد.
 
از دریا دلان چه خبر؟
نمایش خیابانی «دریادلان» به کارگردانی امیرحسین شفیعی که اجرای خود را از تاریخ ۲۶ شهریور ماه در محوطه پارک دانشجو آغاز کرده به دلیل استقبال تا جمعه ۱۰ مهرماه ادامه خواهد داشت.این نمایش روایتی است متفاوت از شهدای غواص کربلای چهار که با هنرنمایی ۳۰ بازیگر ساعت ۱۹:۳۰ در استخر پارک دانشجو اجرا می‌شود.

علی مرادخانی معاون امور هنری و حمید شاه آبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشای «دریادلان» نشستند.همچنین این نمایش ۷ مهرماه میزبان مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی و مهرداد رایانی مخصوص مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی بود با ادای احترام به هما روستا به پایان رسید.

 واکنش هایی به فاجعه «منا»

دبیرخانه پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت و هنرمندان حاضر در این جشنواره با انتشار بیانیه‌ای آمادگی خود را برای خلق اثر با موضوع فاجعه «منا» اعلام کردند همچنین در پی ابعاد گسترش فاجعه انسانی در منا، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراخوانی را منتشر کرد و از مدیران کل وزارت ارشاد در سراسر کشور خواست برنامه‌های هنری در این زمینه اجرا کنند.

ایران عضو رسمی اتحادیه جهانی مدارس تئاتر

در کنفرانس  امسال اتحادیه جهانی مدارس تئاتر که در چین برگزار می‌شود، به اتفاق آرای اعضا دانشگاه تهران عضو رسمی این اتحادیه شد. عضویت کشورها دارای شرایطی از جمله کیفیت تئاتر و امکانات مشارکت دربرنامه‌های جاری است. اعضا با آگاهی از قابلیت‌های ایران با پیشنهاد عضویت در این نهاد موافقت کردند تا از این پس ارتباط بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با سایرکشورهای عضو تقویت ‌شود و همچنین امکان حضور تئاتر دانشگاهی ایران دربرنامه‌های آموزشی و پژوهشی وفستیوال‌های معتبر مرتبط با این نهادها تسهیل ‌شود.
 
در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان چه می‌گذرد؟

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان آثار منتخب شورای انتخاب متون مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره را معرفی کرد.همچنین شورای داوری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در بخش های تئاتر نوجوان، تئاتر کودک و تئاتر خیابانی اعلام شد.
چند خط از جشنواره های تئاتر
 
بعد از سه روز رقابت و با برگزاری مراسم اختتامیه، نفرات و گروه های برگزیده و برتر دهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از سوی هیئت داوران معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

ستاد اجرایی پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت فراخوان مسابقه عکاسی و طراحی پوستر را منتشر کرد.

هیات انتخاب نمایش‌های صحنه‌ای پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت از سوی دبیرخانه این جشنواره اعلام شد.

اجراهای عمومی نمایش های تئاتر مقاومت، همزمان با هفته دفاع مقدس در ۹ استان کشور آغاز شد.

مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره تئاتر شهر شامگاه ٦ شهريورماه در فرهنگسراى انديشه برگزار شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار