تئاتر در هفته‌ای که گذشت؛

از افت وخیز‌های تئاتر شهر تا توقف یک تئاتر در نیمه راه

نمایش «ترانه‌ای در انتهای کوچه تاریک» به دلیل عدم همکاری یکی از بازیگران پس از حدود دو هفته اجرا، نیمه کاره ماند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دنیای تئاتر در آخرین هفته از مرداد ماه با اتفاقاتی همراه بود که در ادامه می‌خوانید.

*خبرهایی از گوشه و کنار تئاتر

چهاردهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر 29مرداد در تالار ایوان شمس برگزار شد و طی آن برگزیدگان تئاتری سال گذشته از نگاه منتقدان تئاتر و همچنین برگزیدگان مسابقه مطبوعاتی انجمن معرفی شدند در این مراسم که اجرای ان بر عهده فرزاد حسنی بود با حضور هنرمندانی چون فرهاد ائیش، ایرج راد، مائده طهماسبی، سروش صحت، علیرضا قربانی، ناصر ملک مطیعی، کتایون ریاحی، مسعود رایگان و... از عوامل برنامه خندوانه نیز تجلیل شد.

نمایش «شنیدن» جدیدترین اثر گروه تئاتر «مهر شیراز» به سرپرستی امیررضا کوهستانی است که در مردادماه سال جاری اجرای عمومی خود را در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر پشت‌سر گذاشت از روزهای پایانی مردادماه و همچنین هفته اول شهریورماه سال جاری در ۲ کشور سوئیس و هلند روی صحنه می‌رود.
 
در برنامه شبی با استاد انتظامی عصر روز دوشنبه ۲۸ مرداد از سردیس این هنرمند پیشکسوت در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد که البته انتظامی با وجود حاضر شدن در خانه هنرمندان به دلیل کسالت نتوانست در مراسم حضور یابد.
علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایجاد 15 پلاتوی تئاتر در سطح استان‌های کشور طی سال جاری خبر داد.
 
کانون تخصصی تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی به مناسبت هفته دفاع مقدس ویژه برنامه‌ای را از ۲۸ شهریور ماه تا ۴ مهر ماه برگزار می‌کند.

سیاوش طهمورث نمایشنامه «آژی دهاک» اثر بهرام بیضایی را در ۲ شهر سانفرانسیسکو و سن‌خوزه ایالات متحده آمریکا، خوانش کرد که اولین خوانش این این اثر با حضور بیضایی همراه بود.
سایت‌های فروش نمایش «پپرونی برای دیکتاتور» به کارگردانی خسرو احمدی که 27 مرداد بسته شده بود  با انجام برخی اصلاحات دوباره باز شد.

نمایش «ترانه‌ای در انتهای کوچه تاریک» به کارگردانی ناصح کامکاری به دلیل عدم همکاری توماج دانش‌بهزادی یکی از بازیگران این اثر پس از حدود دو هفته اجرا، نیمه کاره ماند.
 
*در تئاتر شهر چه می‌گذرد؟

در آغازهفته ورودی کارگاه دکور مجموعه تئاتر شهر از سوی شهرداری منطقه مربوطه مسدود شد و دلیل این امر بی‌توجهی پیمانکار بازسازی مجموعه در خصوص جمع آوری نخاله‌های بازسازی بوده پس از ان در روز دوشنبه 26 مرداد مشکل پیش امده بر طرف شد و اواخر هفته نیزعبدالخالق مصدق نماینده معاونت هنری در پروژه بازسازی مجموعه تئاتر شهر از انتقال پروژکتورهای خریداری شده از خارج و نصب پروژکتور در سالن سایه و پلاتوهای تمرین ۱ و ۲ پیش از میزبانی هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی خبر داد.
 
فهرست نهایی بازیگران نمایش مرگ در حمام بنفش به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی مشخص شد حبیب دهقان نسب، شهرام حقیقت دوست، الهام پاوه نژاد، رویا میرعلمی، نگار عابدی، مسعود میرطاهری، ویدا جوان و سهیل ملکی در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.در حال حاضر بازیگران   در پلاتوهای تازه بازسازی شده تئاتر شهر مشغول تمرین هستند.

نمایش «ترور» سی ‌و ‌یکمین اثر گروه تئاتر شایا، به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی، از آبان‌ ماه امسال در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود در حال حاضر گروه چند روزی است که در پلاتوهای  مجموعه تئاترشهر تمرین خود را آغاز کرده‌ است.

*تئاتر فقط در تهران نیست
رئیس انجمن نمایش شهرستان باغملک از انتقال این جشنواره به شهر دیگر در حالی که ۶ سال مختص این شهرستان بوده گله کرد و از مسئولان امر پاسخ خواست.

رئیس حوزه هنری استان زنجان از میزبانی این استان در بیست و چهارمین دوره‌ جشنواره سوره ماه در حوزه‌ تئاتر و نمایش خبرداد. جشنواره سوره ماه ابتدا به‌صورت منطقه‌ای و سپس به‌صورت کشوری برگزار خواهد شد.

*از جشنواره ائینی و سنتی چه خبر؟

نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی روز سه‌شنبه ۲۷ مردادماه برگزار شد که طی آن مباحثی چون لزوم توجه به نمایش‌های آیینی، امکان اجرای عمومی آثار جشنواره و توجه به امر پژوهش مطرح شد و علی نصیریان رئیس هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در آستانه آغاز این جشنواره پیامی صادر کرد.
 
*چند خط از جشنواره

دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی که از بیست و پنجم مردادماه به میزبانی بجنورد آغاز شده بود پنج شنبه 29 مرداد با معرفی نفرات برتر در بخش های مختلف به کار خود پایان داد. در این آیین علاوه بر تجلیل از برگزیدگان این جشنواره از کارگردانان نمایش مشترک سه استان «بوسیدنت به وقت تگرگ»، سپیده نظری پور مدرس تئاتر کشور، علی عابدی کارگردان و بازیگران  نمایش «نیم مرده» اثر مشترک ایران و تاجیکستان، استاندار خراسان شمالی، محمود ثمینی، فرماندار سابق بجنورد و شهردار بجنورد  تقدیر شد.
 
حسین پارسایی مدیر فرهنگی و کارگردان تئاتر به عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت منصوب شد. وتاکنون بیش از 700 متن نمایشی به غیر از متون چاپ شده از سوی هنرمندان به بخش های مختلف پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت (تئاتر صحنه ای، کودک و نوجوان، عروسکی، خیابانی و مسابقه نمایشنامه نویسی) ارسال شده است که توسط گروه های داوری، خوانش و نتایج آن نیمه دوم شهریور ماه اعلام خواهد شد.

عروسک‌های ننه سرما، مبارک، عمو نوروز و پهلوان کچل که ارتفاعی حدود ۵ تا ۶ متر دارند و توسط گروهی از هنرمندان تئاتر ایران طراحی و اجرا شده‌‌‌اند و قرار است توسط این گروه نیز در اکسپوی میلان به نمایش درآیند.

فراخوان «سمینار پژوهشی» سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر منتشر شد.

نخستین جلسه شورای سیاستگذاری دومین سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه، دوشنبه ۲۶ مرداد ماه با حضور محمود عزیزی، اصغر همت، شهرام کرمی، حامد حریری و سید جواد روشنی برگزار شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.