تئاتر در هفته‌ای که گذشت؛

از خداحافظی «عاشقانه‌های ناآرام» تا یادبودی برای سمندریان

پس از خداحافظی محمدرضا فروتن، یکتا ناصر و فریبرز عرب‌نیا از نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» این تئاتر که در زمان اجرا با فضای ناآرامی همراه بود، 23 تیر ماه با تالار وحدت وداع کرد.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دنیای تئاتر در این هفته با اتفاقاتی همراه بود که در این گزارش می‌خوانید.

*سومین یادبود حمید سمندریان

22 تیر ماه سالروز فوت حمید سمندریان پدر تئاتر مدرن ایران بود که یادبودهای بسیاری را در گوشه و کنار کلان شهرهای ایران و صفحات مجازی با خود به همراه داشت تا ذره‌ای از هنر این استاد گرانقدر احیا شود.

*وداع نمایش جنجالی با تالار وحدت

پس از خداحافظی محمدرضا فروتن، یکتا ناصر و فریبرز عرب‌نیا از نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» این تئاتر که در زمان اجرا با فضای ناآرامی همراه بود، 23 تیر ماه با تالار وحدت وداع کرد.

* تئاتر شهر و پردیس کوروش میزبان چه نمایش‌هایی شدند؟

جلال تهرانی با نمایش "فصل شکار بادبادک‌ها" مهمان سالن اصلی تئاتر شهر شد. بهنوش طباطبایی در حالی در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کند که به دلیل تداخل زمانی نمایش "فصل شکار بادبادک‌ها" با فیلم سینمایی "بادیگارد" از این ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا انصراف داده است.

این اثر نمایشی 25 تیر ماه پس از مراسم نکوداشت فریماه فرجامی با حضور امین تارخ و جمع دیگری از هنرمندان به روی صحنه می‌رود.

نمایش "شنیدن" اثر جدیدی از امیررضا کوهستانی به سالن چهارسو تئاتر شهر آمد. نمایش "سالگشتگی" مارکوپولو تئاتر ایران که پیش از این در شهرهای پاریس، هامبورگ، بروکسل و ژنو اجرا شده بود، در آغاز هفته مهمان جشنواره تئاتر "سانتا کانجلو" ایتالیا شد.

نمایش "رام کردن مرد سرکش" نوشته نیل سایمون به کارگردانی بهرام تشکر با بازی سام کبودوند، لیلا بلوکات، حبیب دهقان‌نسب از آغاز این هفته در پردیس کوروش به روی صحنه رفته است.

نمایش اندر هدایت نسل جوان در آغاز هفته گذشته با بازی بهناز بستان‌دوست، فرزین محدث و... به کارگردانی محمد محقق‌منتظری در مکتب تهران کار خود را شروع کرد.

* در تئاتر باران چه می‌گذرد؟

اجرای دو نمایش تونل به کارگردانی سیامک احصائی با بازی فاطمه معتمدآریا، شبنم مقدمی و روح‌الله حق‌گوی‌لسان و نمایش هیچ کس نبود بیدارمان کند به کارگردانی پیام دهکردی با نقش‌آفرینی الهام پاوه‌نژاد، فریبا متخصص، رضا مولایی و... تا 31 تیر ماه در تئاتر باران تمدید شد.

نمایش فصل شیدایی که با آغاز ماه مبارک رمضان پای چند هزار تماشاگر را به صحنه خود کشاند، این هفته مهلت شرکت در مسابقه عکاسی‌اش را تمدید کرد.

* اظهارات کارگردان هامون بازها در خصوص مریم جلالیان

در نشست نمایش "هامون بازها" اثر جدید محمد رحمانیان با بازی علی عمرانی، مهتاب نصیرپور، هومن برق‌نورد و اشکان خطیبی که در سال‌های 89 و 88 دچار ممیزی شده بود، محمد رحمانیان ضمن اظهار نگرانی در خصوص اجرای نمایش "هامون بازها" هرگونه سابقه همکاری و آشنایی با مریم جلالیان کارگردان عاشقانه‌های ناآرام را تکذیب کرد.

* افتتاح سالن نمایش "هما"

سالن نمایشی که به نام هما روستا به همت همایون غنی‌زاده با هزینه‌ای حدود 300 میلیون ساخته شده بود در هفته‌ای که گذشت با حضور هنرمندانی چون مانی حقیقی، پیمان معادی، ویشکا آسایش، داوود رشیدی، رضا ثروتی و... در خیابان ولیعصر تهران افتتاح شد.

* حمایت از 71 اثر نمایشی

اداره کل هنرهای نمایشی و حمایت‌های معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت مالی یک میلیارد و 90 میلیون تومانی 71 اثر نمایشی در 5 ماه گذشته خبر داد.

* تالار سنگلج میزبان یک نماینده مجلس

موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مجلس شورای اسلامی با حضور در تماشاخانه سنگلج پس از تماشای نمایش هزار شلاق قول همراهی در جهت توسعه این تماشاخانه را داد.

* چند خط از جشنواره‌های تئاتر

هیئت انتخاب بخش نمایش صحنه‌ای تئاتر رضوی و نیز آثار منتخب برای حضور در بخش آیین‌ها و بازی‌های نمایشی و نمایش‌های قهوه‌خانه‌ای هفدهمین جشنواره آیین سنتی معرفی شدند.

طرح و نوشته‌های برگزیده بخش تئاتر خیابانی و تئاتر خردسالان بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اعلام شد. جشنواره باران رحمت نیز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

جشنواره سیاه بازی پس از وقفه‌ای طولانی با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری به شهر ساری استان مازندران می‌آید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار