دبیر انجمن خودروسازان خبر از درخواست متولیان خودرو کشور برای افزایش قیمت می دهد در حالیکه ریس شورای رقابت کیفیت کنونی خودرو را برای افزایش قیمت مناسب مطرح نمی کند.

نعمت‌بخش: شیوا صلاحیت فعالیت در به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در نشست خبری مجازی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص اینکه آیا با لغو تحریمها موانع نقل و انتقالات برطرف خواهد شد اظهار داشت: مشکل نقل و انتقال پول هنوز به اتمام نرسیده و زمانی که شرایط برای نقل و انتقال پول مهیا نیست این موضوع هزینه‌های زیادی را برای کشور به همراه دارد.

وی تصریح کرد: سال گذشته خودروسازان ارز مبادله ای با نرخ 2 هزار و 540 تومان و الان این ارز را 2 هزار و 940 تومان خریداری می کنیم و صرفاً با 15 درصد افزایش نرخ ارز مواجه شدیم و مواد اولیه وارداتی که عمدتاً فولادهای مخصوص و ورق های فولادی است را امسال برای حمایت از فولادسازان کشور بدون ارز مبادله ای وارد می کنیم با ارزی خریداری شده 3 هزار و 200 و حتی 3 هزار و 300 تومان ارزی نرخ آزاد و تعرفه آن را از 6 درصد به 15 درصد رساندند.

نعمت بخش ادامه داد: به عنوان مثال دلستری که سال گذشته 800 تومان بود به 1200 و الان به 2200 تومان افزایش یافته است.
 
دبیر انجمن خودرو سازان با یادآوری افزایش 17 درصدی حقوق و دستمزد گفت: در مجموع 24 درصد به طور کلی افزایش حقوق و دستمزد در بخش پرداختی به حقوق کارگران خودرو ساز اضافه شده است به طوریکه شرکتی اگر سال گذشته 100 میلیون حقوق و دستمزد به کارکنان خود پرداخت می کرد امسال 124 میلیون می پردازد.

نعمت‌بخش با اشاره به خودروهای بالای 20 سال گفت: خودروهای بالای 20 سال طبق مصوبه دولت خودروهایی از رده خارج هستند دلیل اینکه تاکنون جمع‌آوری نشده‌اند این است که دارنندگان این خودروها اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و پلیس هم با آنها برخورد نمی‌کند.

ایجاد مشوق برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده

وی ادامه داد: در تمام دنیا برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده مشوق‌هایی برای آنها در نظر گرفته می‌شود اما متأسفانه در ایران چنین نیست و خروج خودروهای فرسوده جزء وظایف محیط زیست است.

نعمت‌بخش در خصوص مقایسه تولید خودرو با کشور کره گفت: اقتصاد کره آزاد است ولی در ایران چنین نیست در حالی که شرایط کسب و کار ایران با کره به هیچ وجه قابل مقایسه نمی‌باشد.

در حال حاضر کره جزء کشورهایی است که ابرقدرت‌های جهانی از آن حمایت می‌کنند به همین منظور است که تولید این کشور رونق یافته است.

سیاست های کلی ارتباطات با کشورهای بدعهد به ما تحمیل شده است

دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این سوال که با وجود بدعهدی‌هایی که اکثر کشورهای منطقه در حق ایران داشتند چرا باز هم اجازه ورود به این کشور داده می‌شود گفت: وقتی مسئولان کشور ما اجازه می‌دهند وزیر خارجه فرانسه به ایران سفر کند این نشان دهنده این است که سیاست‌های کلی این ارتباطات و بدعهدی‌ها به اینها تحمیل شده است چرا که یکی از مسئولین گفت: فرانسه باید غرامت‌هایی را پرداخت نماید.

دبیر انجمن خودرو سازان در رابطه با افزایش قیمت خودرو و احتمال رکود بازار این محصول در کشور که پرسش مطرح شده از سوی یکی از خبرنگاران بود، اظهار کرد: سال گذشته خودرو با افزایش سه درصدی مواجه بوده و هیچ کالایی که در داخل کشور تولید می شود با این قید که در تولید خود وابستگی ارزی داشته باشند و یا نداشته باشند سراغ ندارید که تنها سه درصد افزایش قیمت داشته باشد.

نعمت بخش افزود: تعرفه های حامل های انرژی نیز افزایش یافته و خودروسازان از هر لحاظ با افزایش قیمت ها مواجه شده اند و تمام خوردوهای تولیدی به نوعی به زیان افتاده اند در این شرایط با افزایش تولید 27 درصدی در سه ماهه نخست سال تلاش بر این بوده تا حدودی زیان ها جبران شوند اما همچنان در حاشیه زیان هستیم.
 
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعطیلی شرکت شهاب خودرو با هزاران نیرو در داخل کشور و ادامه کار این شرکت در خارج از کشور گفت: شکرت شهاب خودورو 200 الی 300 نیرو دارد و نه هزاران نیرو و موضوع فعالیت آن در کشور چین برای من روشن نیست.

دبیر انجمن خودرو سازان همچنین در رابطه با خرید خودورهای داخلی با سه الی چهار برابر قیمت واقعی عنوان کرد: اینطور نیست ضمن آنکه تعرفه خورد 40 درصد است و در شرایط کسب و کاری که ما در حال حاضر باید متحمل شویم از جمله نرخ سود بانکی که از 27 به 32 درصد در سال 94 افزایش داشته است.

نعمت بخش گفت: شرایط کسب و کار با تعرفه 40 درصد از نظر اقتصادی تعرفه ای معقول است و این را از هر اقتصاد دانی بپرسید تأیید می کند و آن را در این شرایط کسب و کار معقول می داند.

تولید خودروهای زیر 2 هزار سی سی انحصاری است

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در پاسخ به سوال نعمت‌بخش مبنی بر اینکه تولید خودروهای زیر 2 هزار سی‌سی انحصاری نیست، گفت: بیش از 80 درصد نیاز قشر کم‌درآمد جامعه این خودروها است که اینها انحصاری نیست و در حال حاضر دو شرکت بیشتر در کشور وجود ندارد که این خودروها را تولید می‌کنند این دو شرکت بازار را بین خودشان تقسیم کرده‌اند به طوری که یک گروه کوچک تیپ پراید و گروه دیگر پژو 405 و پارس را در کشور تولید می‌کنند بنابراین الان بازار کاملا در تولید این نوع خودرو انحصاری بوده است.

وی ادامه داد: هر کدام از این تولیدکنندگان اگر بخواهند قیمت را افزایش دهند در بازار آزاد و یا حاشیه قادر خواهند بود که این کار را انجام دهند و تولید را به عناوین مختلف کم یا زیاد کنند بنابراین بازار رقابتی این طور نیست اگر در بازار یک تولیدکننده بخواهد چنین کاری را انجام دهد تولیدکننده دیگری وارد بازار می‌شود.

در حال حاضر تولید خودرو کاملا انحصاری است

شیوا تصریح کرد:هم اکنون تولید این نوع خودرو فعلا انحصاری است باید بر قیمت این کالاها نظارت شود.

رئیس شورای رقابت اضافه کرد: به هیچ وجه شورای رقابت در بازار رقابتی و خودروهای وارداتی و خودروهایی که دارای رقیب هستند دخالت نمی‌کند بنابراین این شورا نمی‌خواهد در بازار دخالتی داشته باشد اعتقاد به بازار آزاد دارد که قیمت در ابازار تعیین شود به شرطی که بازار انحصاری نباشد.

شیوا در خصوص سوال نعمت‌بخش مبنی بر افزایش قیمت خودرو گفت: دقیقا نمی‌دانم که دانش اقتصادی ایشان تا حدی است که از زمان ورود به این عرصه پیوسته دم از افزایش قیمت می‌زند موقعی که وضعیت اقتصاد کشور در رکود است تولیدکننده نباید کالای تولیدی خود را افزایش دهد به جای افزایش قیمت باید با ایجاد مشوق‌ها و کاهش قیمت بازار را رونق دهد.

نباید خودرو را با ماءالشعیر مقایسه کرد

وی ادامه داد: زمانی که قیمت سبد نهاده‌های تولیدی افزایش نیافته است ارز آزاد در بازار کاهش یافته نباید خودرو را با ماء‌الشعیر مقایسه کرد انتظار مردم این است که قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا کند.

استعفای من ربطی به شما ندارد

شیوا در خصوص اینکه نعمت‌بخش به ایشان گفته که استعفا بدهید گفت: اصلا به شما ربطی ندارد که من استعفا بدهم چرا که من تصمیم‌گیرنده نیستم در حال حاضر 15 نفر از افراد اقتصاددان و برتر کشور در شورای رقابت مشغول هستند من به شما توهین نمی‌کنم چرا که از زمانی ک ه وارد این عرصه شدید به جای ارتقای  کیفیت سخن از افزایش قیمت خودرو به میان آوردید.

رئیس شورای رقابت افزود: در سال گذشته بسیاری از مردم به دلیل کیفیت پایین خودروها جان خود را از دست دادند باید شما را دادگاهی کرد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که کیفیت خودرو افزایش پیدا نکند افزایش قیمت خودرو نخواهیم داشت.

نعمت‌بخش در جواب شیوا در خصوص افزایش میزان تولید در کشور گفت: سال گذشته 53 درصد افزایش تولید داشتیم به طوری که در سال جاری نیز با افزایش 27 درصدی مواجه شدیم.

وی در خصوص سوالی که باید بازیگر جدید وارد بازار شود گفت: کسی بازیگر جدید وارد نمی‌کند در سال 80 هفت تولیدکننده داشتیم که این رقم در سال 93 به 17 تولیدکننده رسیده همچنین در سال 80، چهار واردکننده سواری و در سال 93 بالغ بر 21 واردکننده سواری داشتیم بنابراین بر اساس اصل 44، بازار انحصاری نیست.

نعمت‌بخش ادامه داد: تمام نهاده‌های تولیدی در کشور افزایش یافته در حالیکه شما دم از ارتقای کیفیت خودرو می‌زنید وقتی که قطعه‌سازی در کشور سود نمی‌کند چگونه ارتقای کیفیت را در دستور کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: از سال 73 تاکنون تنها 40 درصد قیمت خودرو افزایش یافته است در صورتی که شاخص کالاهای مصرفی 60 درصد افزایش قیمت را داشته است ما علاقمند نیستیم وقتی که نهاده‌های مصرفی افزایش یافته باید قیمت خودرو نیز افزایش یافته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
اقای نعمت بخش اگه نمی دونیدبدون خودرو سازها گنجشک را رنگ می کنندبه جای قناری انهم به قیمت بالا به مردم میدهندپس ساکت باش وقیمت تاهمین جا هم هشتاد درصد اضافه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۳۰ مهر ۱۳۹۴
در سال گذشته بسیاری از مردم به دلیل کیفیت پایین خودروها جان خود را از دست دادند باید شما را دادگاهی کرد.
Iran (Islamic Republic of)
مجيد
۲۱:۲۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
آقاى نعمت بخش اگه ضرر ميده توليد نكنين ، چرا سرمايه مملكت به باد ميدين و جون مردم براتون مهم نيست.
Iran (Islamic Republic of)
mohaMmad
۱۳:۵۱ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
این چی میگه؟!
فازش چیه؟!
از سال 73 تاحالا 40 درصد افزایش قیمت داشتیم!!!
طرف تو ایران زندگی میکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۱:۴۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
حالا چی میشه؟
یعنی جنگ میشه؟
:(
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
دعوا زرگری باور نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
خودرو سازهای ما (به ادعای خودشون ) توانایی طراحی یک فرغون رو هم ندارن
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۷:۲۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
دیگ به دیگ میگه روت سیاه
Iran (Islamic Republic of)
mokhtar
۱۷:۱۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
با این لگنهایی که میسازید و مردم چاره ایی جز خرید این لگن ها ندارن چقدر تصادف چقدر مرگ و میر بخاطر لگنهای شما
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۵:۵۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
آقای نعمت بخش مواداولیه راهدرندهید. قیمت مهم نیست اسراف حرام است
آخرین اخبار