کیفیت محصولات دست به دامن بازار رقابتی می‌شود

رقابتی کردن بازار به عنوان یکی شاخصه مهم در بهبود کیفیت کالا نقش مهمی را ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از رکن‌های قفل‌گشای صنعت و تولید کشور این روزها ارتقا کیفیت و راهبرد بهبود کیفیت محصولات می‌باشد که نقش آن در تولید بسیار موثر واقع می‌شود.

در این راستا توجه به  تخصصی کردن کارشناسان، دستگاه ها، سازمان‌ها و ابزارها جهت بهبود کیفیت محصولات و روش‌های تولید بسیار پراهمیت است، چرا که تمامی دست اندر کاران دولتی و خصوصی باید در این امر مهم همکاری لازم را داشته باشند.

يكي از مهمترين زيربناهای توسعه و بهبود كيفيت محصولات رقابتی کردن بازار و ایجاد فضای رقابت مناسب در محیط کسب و کار است که به یکی اصول مهم در جهت بهبود کیفیت محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

کارشناسان اقتصادی معتقدند با این امر می‌توانیم سرعت تولیدات با کیفیت در کشور را بیشتر کنیم هرچند که ممکن است در کوتاه مدت کار سخت و دشواری به نظر برسد ولی در بلندمدت نتیجه مطلوبی را به همراه خواهد داشت چرا که در صورت وجود رقابت مناسب صنعتگران و تولیدکنندگان توانایی تولید محصولات را با درجه بالا در بازار دارند و از طرفی چون خود را مواجه با شکایات احتمالی مصرف کنندگان رو به رو می‌بینند بیش از پیش برای عرضه محصولات بهتر تلاش می‌کنند و فقط به فکر منافع و کسب سود نیستند.

نکته قابل توجه آن است که در صورتی که بازار کشور از انحصار خارج شود و حمایت ‌های دولت سبب نشود که فضای رقابتی در مسیر اصلی خود حرکت نکند صنایع می‌توانند به راحتی در فضای کسب و کار رقابتی تلاش کنند و کیفیت را فدای کمیت نکنند.

لازم به ذکر است برای داشتن به محیط رقابتی مناسب لازم است تمهیدات لازم اعم از تعرفه ها، تدوين راهبرد توسعه كيفيت و اخذ نشان‌های استاندارد با توجه به معیارهای خاص در دستور کار باشد.

از طرف دیگر حضور پررنگ کالاهای خارجی در کشور و رقابت آن با کالاهای داخلی یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند انگیزه تولیدکنندگان را برای تولید هرچه بهتر و بیشتر محصولات داخلی فراهم کند.

 در این راستا غلام محمد زارعی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار گزوه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:یکی از دلایلی که باعث شده است تولید در کشور موفق عمل نکند و محصولات با کیفیت بالا تولید نشوند عدو موجود رقابت در بازار است.

وی ادامه داد: رقابتی شدن بازار یکی از شاخصه های مهم در بهبود کیفیت و تولید محصولات با کیفیت بالا می باشد.

زارعی تاکید کرد:رقابتی شدن بازار علاوه بر افزایش رضایت مصرف کننده از کالای داخلی شرایط را جایگزین شدن کالای داخلی به جای کالای خارجی فراهم می‌کند.

نکته قابل توجه آن است که بازار در کشور ما بخشی انحصاری و بخشی رقابتی را در بر دارد پی باید دولت هم در تلاش باید برای بهبود کیفیت تولید و صنعت در کشور حمایت‌های دستوری و اجباری خود را کناب بگذارد و فرصتی به بازار رقابتی دهد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار