مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: حدود ۱۴ میلیون هکتار کانون ریزگرد داریم که ۸.۳ میلیون هکتار آن در عرصه‌های بیابانی است.

ترحم بهزاد، مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: با پیگیری ها و تامین تجهیزات لازم در ایستگاه های تولید بذر، اکنون بیش از ۱۰۰ تن بذر مرتعی تهیه شده و مابقی بذر مورد نیاز توسط مجریان و بهره برداران مراتع از این عرصه ها جمع آوری می شود.
 
به گفته او، ۲۴ ایستگاه تولید بذر مرتعی به مساحت ۷۰۳۸ هکتار داریم و هدف ما این است که میزان تولید بذر در این ایستگاه ها افزایش یابد.
 
بهزاد ادامه داد: از ۲۴ ایستگاه تولید بذر مرتعی، هفت ایستگاه احاله مدیریت شده و طرح پنج ایستگاه دیگر در کمیته فنی استان و دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای احاله مدیریت مصوب و برای مابقی ایستگاه ها نیز قرار است طرح تهیه شود.
 
او با بیان اینکه یکی از ضرورت های احیا و اصلاح مراتع کشور، تامین نهاده بذر است، افزود: برای تولید و تامین بذر مرتعی تمهیدات لازم دیده شده است، در این راستا از ظرفیت های تشکل های مردمی و سازمان حفاظت محیط زیست استفاده خواهیم کرد.
 
بهزاد با بیان اینکه احیا و اصلاح مراتع به مهار کانون ریزگردها کمک می کند، گفت: حدود ۱۴ میلیون هکتار کانون ریزگرد در کشور داریم که نزدیک به ۵.۷ میلیون هکتار آن در عرصه های مرتعی و ۸.۳ میلیون هکتار در عرصه های بیابانی است.
 
به گفته او، سال گذشته تفاهم نامه ای میان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و سازمان حفاظت محیط زیست در راستای پیشگیری و احیا و اصلاح کانون های ریزگرد در عرصه های مرتعی ۱۳ استان امضا شد.
 
 مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور شناسایی ذخیره گاه های مرتعی برای حفاظت از گونه های مرتعی نادر و درمعرض خطر را از دیگر اقدامات برای حفاظت از این عرصه ها نام برد و گفت: شناسایی ذخیره گاه های مرتعی با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی انجام می شود. گفتنی است بودجه تخصیصی امسال به بخش مراتع کشور  ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.
 
خبرنگار: آزاده محبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار