مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تورم نقطه به نقطه در بخش مسکن بعد از ۷۴ ماه تک رقمی شد و به ۹.۴ درصد رسید.

ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در برنامه میز اقتصاد  با بیان اینکه  برای اتصال دستگاه ها از جمله سازمان ثبت اسناد و سایر بخش ها رئیس جمهور شهید و همچنین وزیر راه وشهرسازی دستور داده بودند که همکاری لازم صورت گیرد، گفت: همچنین پزشکیان رئیس جمهور دولت چهاردهم هم در دوران مناظره های خود بر اتصال کد پستی و کد ملی تاکید بسیار داشته است و ما امیدواریم در دولت چهاردهم این  روند ادامه پیدا کند.

وی افزود: ۱۲ میلیون نفر تا به امروز خوداظهاری کرده اند که اگر هر خانوار را میانگین سه نفر در نظر بگیریم حدود ۴۰ میلیون نفر تعیین تکلیف شده اند. در سامانه املاک و اسکان ۱۱ میلیون مالکیت را شناسایی کرده ایم که این میزان شناسایی از طریق ۴۵۰ دستگاه اطلاعاتی به دست آمده است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: ۷۵ میلیون و ۱۸۹ هزار کد ملی در سامانه املاک و اسکان ثبت شده که سکونتگاه های آنها مورد شناسایی قرار گرفته است. همچنين  ۲۱ میلیون سکونت در سامانه املاک و اسکان شناسایی و   ۱۱ میلیون مالکیت از سوی وزارت راه و شهرسازی  تشخیص داده شده که از این تعداد  ۴ میلیون  نفر خوداظهاری کرده اند.

نوروزی با بیان اینکه در بحث شناسایی خانه های خالی هدف ما اخذ مالیات از دانه درشت ها بوده است، گفت: ۵۰۰ هزار خانه خالی براساس قانون شناسایی کرده ایم اما هدف ما از اجرای این قانون اخذ مالیات از بانک ها و یا اشخاص حقوقی بوده است که چندین خانه خالی داشته و در حال حاضر سه بانک بیشترین خانه خالی را دارند که با پیگیری های صورت گرفته از این تعداد ۱۸۲ هزار واحد خانه خالی به بازار عرضه شده است.

نوروزی افزود: در دو سال گذشته  ۱۸۲ هزار واحد مسکونی  برای اشخاصی که بیش از  ۱۰۰ تا واحد خالی داشته اند که بخش عمده ای از آنها هم برای بانک ها بوده است  را به بازار عرضه شده است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی  افزود: بخش عمده ای از واحدهای خالی از سکنه در استان های  تهران، تبریز و اصفهان بوده که با   اقدامات و نامه نگاری های صورت گرفته منجر به عرضه و تقاضا شده است و همین اقدامات زمینه ساز آن شده که بعد  از ۷۴ ماه  افزایش قیمت مسکن تک رقمی شود.

وی افزود: در ۷۴ ماه گذشته ما رکود بی سابقه داشته ایم. به طوری که تورم نقطه به نقطه در مسکن تک رقمی و به ۹.۴ درصد رسیده است. دریافت مالیات از خانه‌های خالی مشمول واحدهای مسکونی فرسوده، واحدهای مسکونی روستایی و واحدهای مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر نمی شود. از سال ۱۴۰۰ که پایه مالیاتی ما محسوب می شود ۱۲۰ هزار خانه به سازمان مالیاتی معرفی شده است.

در ادامه‌  رحیمی مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور هم گفت:  مطابق اطلاعات وزارت راه و شهرسازی و سامانه املاک و اسکان  ۶۶ هزار و  ۴۸  واحد مسکونی خالی از سکنه در سال ۱۴۰۰ در سامانه ثبت شده  که مالیات  تشخیص داده شده برای این واحدها  یک و نیم همت بوده است.

 وی افزود:  تعداد زیادی از  برگه های مالیاتی  واحدهای خالی از سکنه در مراحل رسیدگی مجدد  و در مرحله دادرسی  قرار دارد و ۱۲۰۰  واحد مسکونی  هم خالی بودن آنها قطعی شده و حدود ۱۰۸۸  واحد مالیات پرداخت کرده‌اند  که‌ در مجموع   حدود ۱۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ مالیات پرداخت شده است.

رحیمی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد واحدهای خالی که وزارت راه و شهرسازی معرفی کرده  ۵۹ هزار و ۱۱۰ واحد مسکونی  بوده  است. همچنین  در رابطه با خانه های خالی پیش بینی می شود که ۷۰۰ میلیارد تومان از سال ۱۴۰۰ دریافت شود. در صورتی که در سال ۱۴۰۰ مجموع کل درآمد مالیاتی ۴۸۰ همت و در سال ۱۴۰۱، ۷۵۰ همت بوده که این مالیات ۷۰۰ میلیارد تومانی تنها یک درصد را شامل می شود.

وی افزود: بیشترین مالکان خانه های خالی بانک ها بوده اند و براساس قانون هر فردی که بیش از ۵ خانه خالی داشته باشد مشمول مالیات می شود و بیشترین مالکان خانه های خالی هم بانک های خصوصی و موسسه های اعتباری و اشخاص حقوقی هستند.

خبرنگار : محبوبه کباری

برچسب ها: مسکن ، ساخت مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار