نماینده دائم روسیه در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه شنبه اعلام کرد توسعه ناتو به گرجستان و اوکراین می تواند «عواقب فاجعه باری» برای اروپا داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نماینده دائم روسیه در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه شنبه اعلام کرد توسعه ناتو به گرجستان و اوکراین می تواند «عواقب فاجعه باری» برای اروپا داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، الکساندر گروچکو نماینده دائم روسیه در ناتو در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسی لایف نیوز گفت: «این بازی سیاسی در مورد توسعه ناتو به گرجستان و اوکراین می تواند عواقب وخیم ژئوپلیتیکی برای تمام اروپا داشته باشد

وی تصریح کرد :«امیدوارم افراد در بروکسل و دیگر پایتخت های اروپایی کاملا نسبت به خطر این بازی کوچک آگاه باشند. این ماجرا احتمالا عواقب فاجعه باری خواهد داشت«.

دیپلمات روس همچنین در مورد تلاش احتمالی اوکراین برای پیوستن به ناتو هشدار داد و اعلام کرد این موضوع موجب بروز اختلاف در جامعه اوکراین و نیز افزایش تنش ها در روابط بین المللی خواهد شد.

به عقیده گروچکو به دلیل اراده «توسعه طلبی» ناتو،‌ اروپای مرکزی و کشورهای منطقه بالتیک امروز «زمینه رویارویی نظامی است«.

روسیه روز یکشنبه برای مقابله با آنچه «توسعه طلبی غیر قابل پذیرش ناتو» در مرزهای این کشور می خواند، راهبردهای جدیدی در دریاها برای خود اتخاذ کرد.

تقویت مواضع راهبردی نیروی دریایی در دریای سیاه و تداوم حضور در اقیانوس اطلس و مدیترانه، بخشی از دکترین دریایی روسیه برای مقابله با آن دسته از سیاست های ناتوست که مسکو آنها را توسعه طلبانه و غیرقابل قبول می خواند.

ناتو که مسکو را به استقرار نیروی نظامی در شرق اوکراین متهم می کند، در ماه فوریه تصمیم گرفت قدرت دفاعی خود را در بخش های شرقی تقویت کند و با همین هدف نیروی دفاعی واکنش سریع 5000 نفری با شش مرکز فرماندهی در بلغارستان، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان و رومانی ایجاد کرد.

گرجستان از سال های پیش و پس از رویارویی نظامی با روسیه در سال 2008، علاقه مند به پیوستن به ناتو است. مقامات جدید اوکراین نیز از پس از الحاق کریمه به روسیه و آغاز مناقشه مسلحانه در شرق این کشور از علاقمندی خود در این خصوص خبر داده اند.

انتهای پیام/       

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار