روسیه برای مقابله با آنچه «توسعه طلبی غیر قابل پذیرش ناتو» در مرزهای این کشور می خواند، راهبردهای جدیدی در دریاها برای خود اتخاذ کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روسیه برای مقابله با آنچه «توسعه طلبی غیر قابل پذیرش ناتو» در مرزهای این کشور می خواند، راهبردهای جدیدی در دریاها برای خود اتخاذ کرده است.

تقویت مواضع راهبردی نیروی دریایی در دریای سیاه و تداوم حضور در اقیانوس اطلس و مدیترانه، بخشی از دکترین دریایی روسیه برای مقابله با آن دسته از سیاست های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که مسکو آنها را توسعه طلبانه و غیرقابل قبول می خواند.

پایگاه اینترنتی کاخ کرملین روز یکشنبه اسناد مکتوب مربوط به راهبردهای دریایی جدید روسیه را منتشر کرد. این راهبردها، تنها چند ماه پس از آن اتخاذ می شوند که مسکو، در واکنش به افزایش حضور نظامی ناتو در اروپای مرکزی، یک دکترین نظامی جدید اتخاذ کرده بود.

در این سند چهل و شش صفحه ای، بارها بر این موضوع تاکید شده که برای روسیه، «طرح های ناتو در جابجایی زیرساخت های نظامی خود به نزدیکی مرزهای این کشور» ابدا پذیرفتنی نیست.

روسیه در دکترین دریایی جدید خود، از توسعه زیرساخت های ناوگان دریای سیاه در کریمه به عنوان یکی از اهداف اصلی خود نام می برد. مسکو همچنین بازسازی فوری و کامل مواضع راهبردی خود و نیز حمایت از صلح و ثبات را در این راهبردها پیش بینی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، دمیتری روگوزین معاون نخست وزیر روسیه در گفتگو با برخی خبرگزاری ها در کشورش گفت «توجه ما از آن جهت به سمت اقیانوس اطلس معطوف شده که ناتو، زیرساخت ها و حضور نظامی خود را به سمت شرق گسترش داده است».

گفته می شود در راهبرد دریایی جدید روسیه، حضور بیشتر در مناطق قطب شمال نیز پیش بینی شده که مقامات روسیه، با توجه به تولید نفت و گاز در آن نواحی، بر کاهش تهدیدات علیه امنیت ملی و تضمین ثبات و آرامش راهبردی تاکید دارند.

الکساندر گولتز کارشناس امور نظامی در مصاحبه ای با رادیو اکوی مسکو گفت «این تغییرات بیانگر آن است که مسکو توجه ویژه ای به تقویت حضور بالقوه خود در دریاها در مناطق قطب شمال و اقیانوس اطلس برای تقابل با ناتو دارد که البته، بدون تقویت قاطعانه ظرفیت ها و توانایی های ناوگان دریایی، همه این پیش بینی ها بی معناست

ناتو که روسیه را به اعزام نیروی نظامی به شرق اوکراین متهم می کند، در ماه فوریه تصمیم گرفت با تشکیل یک نیروی جدید پنج هزار نفری و ایجاد شش مرکز فرماندهی و کنترل در بلغارستان، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان و رومانی، استحکامات نظامی دفاعی خود را در شرق اروپا تقویت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۵ مرداد ۱۳۹۴
روسیه و ایران باید به یمنیها کمک کنند !
آخرین اخبار