برخی تحلیلگران و کارشناسان حقوقی بر این باورند که غرب در برخورد با مناقشات پیش‌آمده میان خود و روسیه جانب صداقت و درستی را در پیش نمی‌گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، یکی از وکلای شناخته‌شدۀ بین‌المللی در اظهارنظری از پیامدهای منفی تشکیل هیئت بین‌المللی برای پیگیری پروندۀ سقوط هواپیمای مالزی در اوکراین در سال گذشته خبر داد.

روسیه در 29 ژوئیه سال جاری تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرد. به موجب این قطعنامه قرار بود یک هیئت بین‌المللی برای پیگیری پرونده سقوط هواپیمای پرواز شماره 17 خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین، تشکیل شود. نگارش پیش‌نویس این قطعنامه به درخواست کشورهای مالزی، بلژیک، استرالیا، هلند و اوکراین انجام شده بود.

"گوران پترونیژویچ" که زمانی مشاور حقوقی "رادوان کاراجیچ،" رییس سابق «جمهوری صرب بوسنی» در دادگاه بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق(ICTY) بوده است، در این خصوص گفت: غرب با این اقدام درصدد آن است تا به غرض‌ورزی‌ها و جهت‌گیری‌های عامدانۀ خود در متهم کردن یک کشور خاص رنگ و بوی قانونی بدهد.

او افزود: "اقدام دوم پس از رأی تعیین مقصر این جنایت، راه‌اندازی یک دادگاه ویژۀ اضطراری برای تبدیل این رأی به یک حکم رسمی قضایی است."

پترونیژویچ معتقد است بکارگیری قوانین بین‌المللی و احکام حقوقی نباید بر پایۀ برگزاری هیئات ویژه موقت و خاص باشند، چرا که خصوصاً در این مورد منجر به دستاویزی برای جولان یک جریان خاص مثل ناتو خواهد شد و راه را برای اقدام یک هیئت قضایی مستقل و صدور احکام عادلانه خواهد بست.

گوران پترونیژویچ در پایان اشاره می‌کند: "بدون شک، هدف اصلی از ایجاد هیئت تصمیم‌گیر بین‌المللی، پنهان کردن حقیقت، رهایی جنایتکاران واقعی، متهم کردن شبه‌نظامیان منطقۀ دُنباس و مقصر جلوه‌دادن روسیه است."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار