در گفتگوی مشروح ابراهیم کارخانه‌ای با باشگاه خبرنگاران مطرح شد

سازش یا ایستادگی؟/ شرط اصلی توافق/ ۴ رکن تحریم‌ها/ حیله‌های مدیریت‌شده

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران باید مراقب حیله‌ها و خدعه‌های برنامه‌ریزی شده، مدیریت شده، هدفمند و چندلایه طرف مقابل باشد و در صورت عدم لغو یکجای کلیه تحریم‌ها هیچ توافقی قابل پذیرش نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، پرونده ۱۲ ساله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، این روز‌ها شرایط حساسی را سپری می‌کند.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان به سکان‌داری محمدجواد ظریف در لوزان سوئیس به سر می‌برند تا پرونده هسته‌ای ایران را ببندند البته اگر زیاده‌خواهی و زورگویی طرف مقابل بگذارد!

خطوط قرمز پرونده هسته‌ای بار‌ها از سوی مسئولان کشورمان اعلام شده و یازده روز پیش نیز رهبر معظم انقلاب در جوار حرم مطهر رضوی فرمودند: مذاکره‌ با آمریکا صرفاً در قضیّه‌ هسته‌ای است و لاغیر، این را همه بدانند، ما درباره‌ مسائل منطقه‌ای با آمریکا مذاکره‌ای نمی‌کنیم؛ هدف‌های آمریکا در مسائل منطقه‌ای، درست نقطه‌ مقابل هدف‌های ما است، ما در منطقه امنیّت و آرامش می‌خواهیم، تسلّط ملّت‌ها را می‌خواهیم؛ سیاست آمریکا در منطقه ایجاد ناامنی است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز که وظیفه دفاع از حقوق ملت را برعهده دارند، بار‌ها به نظارت بر روند پرونده هسته‌ای تأکید و اظهارنظر کرده‌اند.

حیله‌های مدیریت‌شده

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان و فامنین که ریاست کمیته هسته‌ای مجلس را برعهده دارد، در گفتگوی مشروح با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران در مورد ارزیابی آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای گفت: محکمات حقوق ملت ایران در روند برنامه هسته‌ای بار‌ها اعلام شده و همه ملت ایران این حقوق را می‌شناسند ولی نکاتی در ‌این رابطه وجود دارد.

وی افزود: طرف‌های مقابل ایران به ویژه آمریکا همواره سعی کرده‌اند در لحظات پایانی خدعه‌های خودشان را در قالب‌های مختلف به کار گیرند و البته این حیله‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده، مدیریت‌شده و چند لایه اعمال می‌شود.

نماینده مردم همدان و فامنین اظهار داشت: حتی در شرایطی که مذاکرات سخت و نفس‌گیر شده و تمام افکار تیم مذاکره کننده را متوجه خود کرده است آمریکایی‌ها دست از شیطنت برنمی‌دارند و این زمان را برای اعمال خدعه‌های مدیریت‌شده خودشان مناسب می‌بینند.

ضرورت هوشمندی تیم مذاکره‌کننده

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده هسته‌ای باید مراقب باشد، ‌گفت: در روند توافق هسته‌ای وضعیت باید به گونه‌ای باشد که ایران از پیش، پیش‌نویس توافق آماده کرده باشد تا در قالب آن منافع ملی ایران تأمین شود و اجازه ندهد آمریکایی‌ها در لحظات آخر با استناد به پیش‌نویسی که تهیه کرده‌اند، ‌آن را مبنای توافق قرار دهند. در هر حال هوشمندی بسیار بالای تیم مذاکره کننده هسته‌ای در جریان توافق احتمالی بسیار ضروری است.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در مورد سمت و سوی مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد: آمریکایی‌ها فشار بسیار زیادی وارد می‌کنند که به یک تفاهم سیاسی کلی برسند و جزئیات توافق به صورت شفاف، واضح، روشن و غیرقابل تفسیر مشخص نشود تا آن‌ها بتوانند در فرصت باقی مانده که تا ۱۰ تیر ماه است، با استراتژی‌ها، ‌ خدعه‌ها، ‌ حیله‌ها و فشارهایی که وارد می‌کنند، ‌ نظر خودشان را اعمال کنند.

وی افزود: آن چیزی که ما از بیرون مشاهده می‌کنیم به این صورت است که اشاره شد و آمریکایی‌ها سعی می‌کنند در قالب‌های مختلف و از طریق رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و دیپلماسی چندلایه جمهوری اسلامی ایران را در فشار قرار دهند تا بتوانند تصمیمات خودشان را بر کرسی بنشانند.

استراتژی برد - برد

کارخانه‌ای در مورد مقوله بُرد – بُرد در مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: مسئله برد – برد اگر یک استراتژی کلی است باید طرف آمریکایی و اعضای گروه ۱+۵ نیز آن را بپذیرد. در صورتی که مسئله برد – برد فقط از طرف تیم مذاکره کننده ما مطرح می‌شود.

وی افزود: آمریکایی‌ها بار‌ها اعلام کرده‌اند توافقی که بد باشد را نمی‌پذیرند و اگر توافق نشود بهتر از توافق بد است و البته از نظر آن‌ها توافق خوب توافقی است که منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی را تأمین کند.

نماینده مردم همدان و فامنین اظهار داشت: برای ما ورای قضیه برد – برد، ‌منافع جمهوری اسلامی ایران مهم است و نباید به فکر منافع دیگران باشیم بلکه با تمام قدرت باید از منافع ملت دفاع کنیم.
 
وی ادامه داد: طرف مقابل با استفاده از تمام ابزارهای مختلف به فکر حفظ منافع خودش است و طبیعی است ما هم باید به فکر منافع کشور باشیم چرا که فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای متعلق به ملت جمهوری اسلامی ایران است و این فناوری در سرزمین خودمان به دست متخصصین خودمان انجام می‌شود.

کارخانه‌ای گفت: در طول یک سال و نیم گذشته، ‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ‌ آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به اتفاق اعلام کرده‌اند که ایران در اجرای توافق ژنو کوچک‌ترین انحرافی نداشته، پس باید به تأمین منافع ملت ایران هم توجه کنند و ما هم باید شجاعانه از حقوق ملت دفاع کنیم.

سازش یا ایستادگی
عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد اینکه در مذاکرات هسته‌ای ایستادگی یا سازش را می‌پسندید، گفت: رمز پیروزی جمهوری اسلامی ایران در عرصه معادلات سیاسی و جهانی در طول ۳۶ سال گذشته ایستادگی و مقاومت ملت ایران بوده است.

وی افزود: اگر امروزه ایران در معادلات سیاسی منطقه‌ای و جهانی یک کشور قدرتمند به شمار می‌رود، به خاطر ایستادگی و مقاومت ملت ایران است و تیم مذاکره کننده هسته‌ای بداند ملت ایران قدرتمندانه پشت سر آن‌ها ایستاده و از تلاش‌های تیم هسته‌ای برای دفاع از حقوق هسته‌ای ملت ایران حمایت خواهند کرد.

حمایت از سفیر مذاکرات

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در مورد نقش تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز گفت: تیم مذاکره کننده سفیر ملت ایران در پای میز مذاکره با کشورهای ۱+۵ هستند و قطعاً مسئولیت سنگینی بر عهده تیم مذاکره کننده گذاشته شده و در تاریخ ثبت خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران در مقابل قدرت‌های زورگو ایستادگی کرد و از حق ملت خود دفاع کرد.
 
آینده مذاکرات

کارخانه‌ای در مورد آینده مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ گفت: مسئله آمریکا با ما صرفاً هسته‌ای نیست ولی‌‌ همان گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند ما صرفاً در مورد مسئله هسته‌ای با آمریکا مذاکره می‌کنیم.

وی افزود: مسائل داخلی جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه نباید در مذاکرات هسته‌ای مورد بحث قرار گیرد ولی آمریکایی‌ها به دنبال این هستند در قالب هسته‌ای مسائل سیاسی و مباحث مدنظر خودشان را پیگیری کنند.

نماینده همدان و فامنین تصریح کرد: اگر صرفاً مسئله هسته‌ای مدنظر آمریکایی‌ها باشد و زیاد‌خواهی و زورگویی طرف مقابل نباشد، قطعاً موضوع حل خواهد شد چرا که ایران هیچ انحرافی در مسائل هسته‌ای نداشته و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بار‌ها اعلام کرده ایران دنبال فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز هسته‌ای نیست.

وی ادامه داد: آنچه آینده مذاکرات را مشکل می‌کند، درخواست‌های غیرمتعارف آمریکایی‌هاست که در قالب مذاکرات هسته‌ای می‌خواهند هر آنچه را بنا دارند به ایران تحمیل کنند.

کارخانه‌ای تأکید کرد: مسئله هسته‌ای یک بهانه است و آمریکایی‌ها با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران مخالف هستند، چرا که نظام اسلامی پرچم‌دار بیداری اسلامی در جهان بوده و این امر منافع آمریکایی‌ها را با چالش مواجه کرده است.

5+1 یک مجوعه واحد نیست

وی در مورد رفتار گروه ۱+۵ پس از توافق احتمالی نیز گفت: گروه ۱+۵ مجموعه واحد نیست بلکه هر یک از این کشور‌ها به فکر منافع خودشان هستند، ‌ از این جهت از یک استراتژی واحدی پیروی نمی‌کنند به طوری که منافع روسیه و چین با منافع آمریکا و یا منافع اروپا با منافع آمریکا هماهنگ نیست، بنابراین نمی‌توانیم خودمان را در مقابل ۱+۵ ببینیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس مجدداً تأکید کرد: اگر صرفاً مسئله هسته‌ای در مذاکرات مدنظر باشد، مذاکرات به نتیجه خواهد رسید.

4 رکن تحریم‌های تحمیلی

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در مورد تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: این تحریم‌ها چهار رکن دارد که عبارتند از تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های اتحادیه اروپا، تحریم‌های کنگره آمریکا و تحریم‌های دولت آمریکا.
 
لغو تحریم‌ها؛ شرط اصلی توافق

وی افزود: وقتی عنوان می‌شود تمام تحریم‌ها به صورت یکجا لغو شود منظور این است که هر چهار رکن تحریم‌ها به صورت یکجا و بدون قید و شرط برداشته شود و اگر هر یک از این چهار رکن باقی بماند، برخلاف حقوق مسلم جمهوری اسلامی ایران بوده و توافقی حاصل نخواهد شد.
 
کارخانه‌ای تصریح کرد: هر یک از تحریم‌ها جزئیاتی دارد به فرض مثال وقتی عنوان می‌شود تحریم‌های دولت آمریکا برداشته شود منظور از برداشته شدن تمامی تحریم‌هاست که توسط شخص رئیس جمهور آمریکا اعمال شده، تحریم‌هایی که به تأیید دولت آمریکا رسیده است، تحریم‌هایی که توسط دستگاه‌های اجرایی آمریکا اعمال شده و حتی تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها علیه شرکت‌های خودشان اعمال کرده‌اند.

وی در مورد توافق دومرحله‌ای نیز اظهار داشت: در حال حاضر ظاهراً صحبت از یک تفاهم سیاسی است در حالی که قبلاً مطرح شده توافق نباید دومرحله‌ای باشد و باید کلیات و جزئیات در یک توافق‌نامه به صورت شفاف، واضح، روشن و غیرقابل تفسیر به سرانجام برسد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اظهار داشت: اینکه مجدداً یک توافق سیاسی در قالب کلیات انجام شود‌‌ همان توافق ژنو خواهد بود در حالی که پس از توافق ژنو ملت منتظرند که جزئیات توافق با گروه ۱+۵ پس از یک سال و نیم به صورت شفاف، واضح، روشن و غیرقابل تفسیر مطرح شود.

وی افزود: البته این سوال مطرح می‌شود که آیا یک سال و نیم برای توافق هسته‌ای کافی نبود که مجدداً می‌خواهند چنین اقدامی را انجام دهند؟

پیوست‌ها مهمتر از توافق احتمالی

کارخانه‌ای در مورد پیوست توافق‌نامه احتمالی نیز خاطرنشان کرد: اتفاقاً آن گونه که مطرح می‌شود، پیوست‌ها مهم‌تر از توافق سیاسی خواهد بود چرا که این پیوست‌ها شامل جزئیات می‌شوند.

نماینده مردم همدان و فامنین همچنین به مسئله برگشت‌پذیر بودن تصمیمات اخذ شده در قالب توافق‌نامه احتمالی اشاره کرد و اظهار داشت:‌‌ همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید تمام تصمیمات گرفته شده برگشت‌پذیر باشند.

وی افزود: تعهدات ایران و گروه ۱+۵ در توافق‌نامه احتمالی هم جنس و هم وزن نخواهد بود که ما بخواهیم به برگشت‌ناپذیر بودن تصمیمات تن دهیم.
 
رییس کمیته هسته‌ای مجلس ادامه داد: یک تزی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر تصمیمات مربوط به آمریکا در توافق احتمالی برگشت‌ناپذیر بود ما هم با برگشت‌ناپذیر بودن تصمیمات مربوط به ایران موافقت کنیم، اما این امر شدنی نیست چرا که جنس و وزن تصمیمات دو طرف یکی نیست و در مور ایران مباحث فنی استفاده صلح آمیز هسته‌ای مطرح است.
 
کارخانه‌ای در پایان گفت: در هر حال باید تیم مذاکره کننده هسته‌ای با هشیاری کامل مراقب خدعه‌های طرف مقابل از جمله آمریکایی‌ها باشند و بدون لغو یکجای همه تحریم‌ها، هیچ توافقی قابل پذیرش نخواهد بود و شرط اصلی ایران برای توافق هسته‌ای، لغو یکجای همه تحریم‌هاست.
 
بازخوانی نکاتی مهم

رهبر معظم انقلاب اول فروردین امسال در جوار حرم مطهر رضوی فرمودند: آمریکایی‌ها تکرار می‌کنند که ایران بایستی در تصمیم‌هایی که می‌گیرد و چیزهایی که قبول می‌کند، بازگشت‌ناپذیری‌ای وجود داشته باشد؛ این را ما قبول نداریم. اگرچنانچه طرف مقابل می‌تواند به هر بهانه‌ای باز هم تحریم‌ها را علیه ملّت ایران برقرار کند، هیچ وجهی ندارد که هیئت مذاکره‌کنندهٔ ما بپذیرد و کاری انجام بدهد که این کار برگشت‌ناپذیر است؛ به‌هیچ‌وجه، این یک صنعت مردمی است، یک صنعت بومی است، متعلّق به مردم است، دانش آن و فنّاوری آن مال مردم است، باید پیش برود؛ این پیشرفت جزء ذات هر صنعت و فنّاوری است. آن‌ها بحث بمب اتم را پیش می‌کشند، خب خودشان هم می‌دانند که ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم امّا این را یک بهانه‌ای قرار داده‌اند برای فشار آوردن بر ملّت ایران. ما در این مذاکرات به همهٔ تعهّدات بین‌المللی پایبند بودیم، ما در این مذاکرات به تعهّدات اخلاق سیاسی-اسلامی پایبند بودیم، ما نقض عهد نکردیم، ما دو جور حرف نزدیم، ما تلوّن به‌خرج ندادیم؛ نقطهٔ مقابل و طرف مقابل ما آمریکایی‌ها هستند، عهدشکنی کردند، تلوّن در آراء نشان دادند، تقلّب نشان دادند، رفتار آن‌ها یک رفتاری است که برای ملّت ما مایهٔ عبرت است؛ آن کسانی هم که در درون مجموعهٔ روشنفکری کشور هنوز ملتفت نبودند که طرف مقابلشان – آمریکا – کیست، خوب است نگاه کنند به این مذاکرات و بفه‌مند با چه کسی مواجهند و آمریکا امروز در دنیا چه دارد انجام می‌دهد. این تهدیدهایی هم که می‌کنند بی‌اثر است؛ اینکه تهدید می‌کنند به تحریم بیشتر، اینکه در خلال حرف‌ها تهدید می‌کنند به تحرّک نظامی، این‌ها تهدیدهایی است که ملّت ایران را نمی‌ترسانَد؛ ملّت ایران ایستاده است و ان‌شاءالله با کمال موفّقیّت از این آزمون بزرگ بیرون خواهد آمد؛ البتّه توفیقات الهی می‌تواند ملّت ما را در این راه موفّق کند.

گفتگو از: وحید عظیم‌نیا 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار