علیلو در برنامه «متن حاشیه»:

تحمیل هزینه خرید «سرخابی‌ها» بر روی قیمت خودرو‌ها/ اجازه واگذاری باشگاه‌ها به خودروسازان را نمی‌دهیم

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی گفت: خودروسازان با چه منطقی، چنین ریسکی را می‌پذیرند که با وجود زیان های داخلی خود و همچنین زیان های مشکلات مالی باشگاه های پیکان و سایپا که در حال حاضر بر عهده آن‌هاست به سراغ این باشگاه های بزرگ پرهزینه و پرحاشیه بروند؟

تحمیل هزینه خرید «سرخابی‌ها» بر روی قیمت خودرو‌ها/ اجازه واگذاری باشگاه‌ها به خودروسازان را نمی‌دهیمبه گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران،  شب گذشته علی علیلو عضو کمیسیون صنایع مجلس و رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی مهمان تلفنی برنامه متن حاشیه بود تا درباره احتمال واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو غول خودروسازی سایپاو ایران خودرو سخن بگویند.

در ابتدای برنامه، رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان درباره پیشنهاد خودروسازان برای خرید سرخابی‌ها گفت‌: برای ما هم این پیشنهاد غیرمنتظره و غیرقابل پیش بینی بود.

علی‌لو افزود: اساساً نه فقط بحث بدهی‌های بالای این دو شرکت مطرح است بلکه اعتقادمان این بود که خودروسازان مجبورند برای سامان دهی به وضعیت خود هم در بخش تولید و هم در بحث مالی و هم در مبحث چگونگی جبران زیان‌های گذشته باشگاه‌های فوتبالی که هم اکنون در اختیار دارند باید تکلیف شرکت‌های زیان‌ده خود را روشن کرده و آن‌ها را واگذار یا منحل کنند.

هزینه سرخابی‌ها را روی قیمت خودرو‌ها اضافه خواهند کرد
وی با بیان اینکه «خودروسازان ضرر و زیان‌هایی در خود خط تولید دارند گه باید آن را اصلاح کنند» افزود: این شرکت‌ها در حال حاضر دارای باشگاه‌هایی هستند که جز بار مالی برای شرکت مادر چیزی نداشته و هیچ جای جبران نیز برای این نوع هزینه‌ها ندارند و لذا در قیمت تمام شده خودرو‌ها، هزینه آن‌ها را می‌خواهند جبران کنند و دود خرید سرخابی‌ها هم به چشم مردم خواهد رفت.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا قرار است هزینه تیم استقلال و پرسپولیس روی هزینه خودرو‌ها افزوده شود و از مردم گرفته شود؟» اظهار داشت: دقیقا همین ور است. طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اساساً خصوصی سازی یعنی اینکه مجموعه‌ای که دولتی که سهام یا مدیریت دولتی دارد به بخش خصوصی واقعی واگذار شود و مدیریت واقعا خصوصی باشد.

سرخابی‌ها را به خ خصوصی واقعی واگذاریم کنیم نه به شبه‌دولتی‌ها
علی لو درباره مخالفت انجمن خودروسازان از خرید این دو باشگاه و تحمیلی بودن این ماجرا نیز تصریح کرد: شرکت‌های خودروسازی برخلاف ادعای خود که می‌گویند بیشتر سهام برای بخش خصوصی است، شبه دولتی هستند و یک مدیریت سیاسی دولتی بر آن‌ها حاکم است.

وی با بیان اینکه «پرسپولیس استقلال هم دولتی هستند» افزود: فلسفه اصلی خصوصی‌سازی، واگذاری «بخش دولتی» به «بخش خصوصی واقعی» است تا از وضعیت زیان‌ده بیرون آمده و جایگاه اصلی خود را پیدا کنند.

عضو کیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: در روند واگذاری که الان دارد صورت می‌گیرد، نقض قانون صورت گرفته و بخش دولتی به یک بخش با مدیریت دولتی واگذار می‌شود و این خصوصی سازی نیست.

علی علی‌لو همچنین افزود: با این زیان‌ها و بدهی‌های میلیاردی که این دو باشگاه دارند و دولت هم گفته پیش از واگذاری این بدهی‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود، چه تضمینی است که دوباره این زیان‌ها حاصل نشود و دولت مجبور به پرداخت آن نشود؟

وی در پایان این بخش از سخنان خود تصریح کرد: خودروسازان با چه منطقی، چنین ریسکی را می‌پذیرند که با وجود زیان‌های داخلی خود و همچنین زیان‌های مشکلات مالی باشگاه‌های پیکان و سایپا که در حال حاضر بر عهده آن‌هاست به سراغ این باشگاه‌های بزرگ پرهزینه و پرحاشیه بروند؟

ایران خودرو و سایپا برای خرید سرخابی‌ها اهلیت ندارند
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: با توجه به صورت‌های موجود، درباره این دو باشگاه همواره از نبود نقدینگی صحبت شده است و حوزه فعالیت آن‌ها صنعتی و بنگاه اقتصادی است و هیچ ارتباطی با ورزش ندارند.

علیلو با بیان اینکه «متاسفانه سازمان خصوصی سازی اهلیت را مساوی پول داشتن می‌داند» تصریح کرد: ما در کمیسیون صنایع در حال سروسامان دادن به صنعت خودروسازی هستیم اما سازمان خصوصی سازی با این حرکت این کلاف را سردرگم‌تر می‌کند. قطعا با توجه به شرایط موجود و مسائل مطرح شده اجازه واگذاری باشگاه‌ها به خودروسازان را نمی‌دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار