گزارش/

کمیسیون اصل ۹۰، دادخواهی برای ۷۵ میلیون ایرانی/ چگونه به این کمیسیون شکایت کنیم؟

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در حالی حق شکایت از طرز کار قوای سه‌گانه را به آحاد ملت داده است که برداشت‌های متفاوتی از طرح این شکایات به کمیسیونی مانند اصل ۹۰ وجود دارد.

 كميسيون اصل 90، دادخواهي براي 75 ميليون ايراني/ چگونه به این کميسيون شكايت كنيم؟به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، قانون‌گذار در فصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شکایت از قوای سه‌گانه را حق آحاد ملت دانسته و ساز و کاری را در نظر گرفته است تا مردم به راحتی بـتوانند در راستای احقاق حقوق پایمال شده احتمالی خود اقدام کنند. 

در «اصل نود» «قانون اساسی» آمده است: «هرکس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به «مجلس شورای اسلامی» عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آن‌ها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند». 

ناگفته نماند در قانون مشروطه نیز به این موضوع توجه شده بود به طوری که اصل سی و دوم این قانون تصریح می‌کرد: «هرکس از افراد ناس می‌تواند عرض‎حال یا ایرادات و شکایات خود را کتبا به دفترخانه عرایض مجلس عرضه بدارد. اگر مطلب راجع به خود مجلس باشد، جواب کافی به او خواهد داد و چنانچه مطلب راجع به یکی از وزارتخانه‎هاست، بدان وزارتخانه خواهد فرستاد که رسیدگی نمایند و جواب مکفی بدهند.» 

براساس این اصل، دفترخانه مجلس شورای ملی به مکانی برای ارایه عرایض و دست‎نوشته‎هایی مبنی بر شکایات افراد از عملکرد مجلس یا دولت و وزارتخانه‌هایش تبدیل شده بود. 

با شروع به کار اولین دوره مجلس پس از انقلاب اسلامی، از روز هفتم خردادماه سال ۱۳۵۹ و تدوین آیین‌نامه داخلی، در ماده سی و دو آن، نمایندگان اهتمام خود را بر تشکیل کمیسیونی با عنوان «کمیسیون اصل نودم قانون اساسی» برای اجرای این اصل گذاشتند، چرا که این ماده تصریح می‌کرد: «به‎منظور اجرای اصل نودم قانون اساسی کمیسیونی به‎نام کمیسیون اصل نودم قانون اساسی تشکیل می‌گردد تا طبق قوانین مصوب مربوط به خود اداره و انجام وظیفه نماید». 

اما با اصلاحات انجام شده در قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، ماده ۴۸ فعلی این قانون تصریح می‌کند: «به منظور سامان دادن و کارآمدسازی مجلس و نمایندگان، خصوصاً نسبت به طرز کار قوای مجریه و قضائیه و مجلس مبتنی بر اصول متعدد قانون اساسی بالاخص اصل نودم (۹۰)، کمیسیونی به نام اصل نودم (۹۰) قانون اساسی تشکیل می‌گردد تا طبق قوانین مصوب مربوط به خود اداره و انجام وظیفه نماید». 

همچنین آیین نامه داخلی مجلس اعضای کمیسیون اصل ۹۰ را به شرح ذیل تعیین کرده است: 

۱. از هرکمیسیون تخصصی یک‌نفر با معرفی کمیسیون مربوطه

۲. هشت نفر از نمایندگان که توسط رؤسای شعب و هیأت رئیسه به عنوان اعضای ثابت انتخاب می‌شوند. 

تبصره ۱. رئیس کمیسیون با پیشنهاد هیأت رئیسه مجلس از بین اعضای ثابت کمیسیون و با رأی مجلس برای مدت یکسال انتخاب می‌گردد. 

تبصره ۲. اعضای ثابت کمیسیون نباید عضو کمیسیون‌های تخصصی مجلس باشند. 

اما به جهت اهمیت اصل نود قانون اساسی، قانون نحوه اجرای این اصل، مشتمل بر ۹ ماده و ۵ تبصره در جلسه روز یکشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۳۶۵ تصویب و در‌تاریخ ۵ آذر ۱۳۶۵ به تأییدشورای نگهبان رسید. 

‌فصل اول این قانون مربوط به تشکیلات کمیسیون بوده و تصریح می‌کند: 

‌ماده ۱. تشکیلات کمیسیون اصل نود، که بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود، دارای دو واحد می‌‌باشد: ‌الف. واحد رسیدگی به شکایات که اعضای آن کلاً از نمایندگان خواهد بود و طبق آیین‌نامه داخلی انجام وظیفه می‌نمایند، ب. واحد دفتر که افراد آن از طرف هیأت رئیسه مجلس معین می‌شوند و حدود وظایف و اختیارات کارکنان واحد به وسیله هیأت رئیسه کمیسیون‌ تعیین می‌شود و زیر نظر رییس کمیسیون انجام وظیفه می‌نمایند. 

‌تبصره- هیأت‌رییسه کمیسیون اصل نود می‌تواند برای هر یک از واحدهای فوق به تعداد مورد نیاز بخشهایی را تشکیل دهد. 

‌فصل دوم قانون مذکور نیز به صلاحیت و حدود اختیارات کمیسیون ‌می‌پردازد می‌افزاید: 

‌ماده ۲. علاوه بر اختیارات مصرحه در ماده واحده مصوب یکم بهمن ۱۳۵۹ و تبصره الحاقی آن مصوب ۵ اردیبهشت ۱۳۶۴، این کمیسیون می‌تواند جهت‌کسب اطلاعات کافی از مسئولین مذکور در آن ماده دعوت یا مستقیماً با آن‌ها مکاتبه نمایند و آن‌ها مکلف به اجابت هستند و درصورت تخلف و ثبوت‌ جرم عدم پاسخگویی توسط کمیسیون اعلام آن، دادگاه صالح موظف است خارج از نوبت رسیدگی و در صورت ثبوت جرم مقدار کیفر مذکور در تبصره‌ ماده واحده را مشخص و نتیجه را به کمیسیون اعلام نماید و در این پرونده دادگاه رسیدگی‌کننده به جرم عدم پاسخگویی حق رسیدگی به اصل شکایتی‌ را که در کمیسیون مطرح است، ندارد. 

‌تبصره ۱. هر بخش می‌تواند با موافقت رییس کمیسیون در صورتی که مقتضی بداند از شاکی و مشتکی عنه برای اداء توضیحات و روشن شدن‌ چگونگی موضع عودت به عمل آورد وعدم اجابت مشتکی عنه تخلف محسوب و لیکن مجازات مذکور در ماده ۲ این قانون را نخواهد داشت. 

‌تبصره ۲. دبیر خانه موظف است نامه‌های طبقه‌بندی شده و مستقیم را بدون گشودن، ثبت و در اختیار هیأت رئیسه کمیسیون قرار دهد. 


‌ماده ۳. چنانچه شکایتی نیاز به تحقیق و بررسی داشته باشد کمیسیون می‌تواند بازرس یا بازرسانی را از میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌انتخاب هیأت رئیسه کمیسیون اعزام نماید. در این صورت مسئولین ذیربط موظفند همکاری لازم را از هر جهت با آنان معمول دارند. 

‌تبصره - بازرس یا بازرسان اعزامی می‌توانند در صورت لزوم فرد یا افراد متخصصی را هر چند غیر نماینده باشد، با تصویب هیأت رئیسه کمیسیون‌ همراه خود برای بازرسی دعوت نمایند. 

‌ماده ۴. بازرس یا بازرسان موظفند کلیه موازین شرعی را رعایت و گزارش مأموریت خود را به انضمام نظریات کتبی فرد یا افراد متخصص در‌مواردی که همراه باشند، با امضا حداکثر ظرف مدتی که هیأت رئیسه کمیسیون معین می‌نماید تسلیم کمیسیون نمایند. 

‌ماده ۵. کمیسیون صرفاً به شکایاتی که از روش و طرز کار مجلس یا قوای مجریه و قضائیه باشد رسیدگی می‌نماید. 

‌تبصره - کمیسیون پس از بررسی لازم و احراز تخلف از دادگاه صالح تقاضای رسیدگی قضایی خارج از نوبت را می‌نماید. دادگاه مکلف است پس از‌صدور حکم نتیجه را به کمیسیون اطلاع دهد. 

‌ماده ۶. تغییر شغل و پست در وضعیت مسئول و یا مأمور متخلف از نظر رسیدگی تأثیری نخواهد داشت. 

‌ماده ۷. مسئولین مذکور در ماده واحده مصوب یکم بهمن ۱۳۵۹ در صورتی که عمداً جواب خلاف واقع به کمیسیون داده باشند، موضوع با اعلام‌کمیسیون در مراجع قضایی رسیدگی خواهد شد. 

‌ماده ۸. رسانه‌های عمومی از قبیل صدا و سیما و روزنامه‌ها در صورت تمایل به اعلان گزارشاتی را که مربوط به عموم باشد و کمیسیون اصل نود از‌طریق تریبون مجلس اعلام می‌کند بدون هر نوع تغییر و تفسیری به اطلاع عامه برسانند. متخلف طبق قوانین مربوطه مجازات خواهد شد. 

‌ماده ۹. کلیه مقررات مغایر با این قانون از تاریخ لازم‌الاجرا شدن ملغی خواهد شد. 

همچنین نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سوم آذرماه سال ۱۳۶۶ با تصویب قانونی با عنوان قانون «نحوه گزارش کمیسیون اصل نود قانون اساسی» مقرر کردند: «گزارش‌های ‎ کمیسیون اصل نود پس از ارائه به هیئت ریئسه بدون رعایت نوبت در دستور کار مجلس قرار گیرد و در اولین جلسه علنی قرائت می‌گردد». 

در ادامه حسین آذین عضو کمیسیون اصل نود در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به نحوه شکایت از طرز کار قوا به این کمیسیون اشاره کرد و گفت: طرز کار رسیدگی این کمیسینون به شکایات همانند بحث رسیدگی شکلی در دیوان عالی کشور و یا دیوان عدالت اداری است. 

وی افزود: البته برخی رسیدگی شکلی را در مقابل رسیدگی ماهوی قرار می‌دهند در حالی که هیچ کس نحوه دقیق این دو رسیدگی را مشخص نکرده است به همین خاطر اکثر حقوقدانان و قضات قدیمی نوعا معتقدند رسیدگی شکلی محض نداریم و ناگزیر در این دو رسیدگی به ماهیت مسائل توجه خواهد شد و طرز کار نیز همین خصوصیت را دارد. 

آذین در ادامه تصریح کردک نکته‌ای در اینجا وجود دارد: اینکه برخی تصور می‌کنند هر کسی می‌تواند هر شکایتی را به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه دهد اینگونه نیست، فقط شکایاتی قابل طرح در این کمیسیون اصل ۹۰ است که مراحل ابتدایی شکایت را طی کرده باشد، به عبارتی باید شکایت شخص در جایی مطرح و در صورتی که مربوط به طرز کار قوای سه گانه باشد در این کمیسیون مطرح خواهد شد. 

عضو کمیسیون اصل ۹۰ خاطر نشان کرد: روزانه چندین پرونده در این کمیسیون بررسی می‌شود که تعداد کمی از آن‌ها مربوط به کمیسیون اصل ۹۰ بوده و قابلیت رسیدگی دارد. 

نماینده رفسنجان و انار در ادامه اظهار داشت: کمیسیون اصل ۹۰ دارای کمیته‌های فرهنگی، اجتماعی، قضایی، سیاسی، اقتصادی و موارد خاص است. 

وی همچنین افزود: کسانی که مایل به ارسال شکایات خود به کمیسیون اصل ۹۰ باشند می‌توانند از طریق آدرس پستی مجلس و یا با حضور در بهارستان شکایات خود را مطرح کنند. 

ناگفته نماند در حال حاضر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ۲۱ عضو دارد که ۸ عضو آن ثابت و ۱۳ عضو آن غیرثابت بوده و هفته‌ای سه روز به تشکیل جلسه گکمیسیون به پرونده‌های مختلف رسیدگی‌ می‌کنند. 

گزارش از وحید عظیم‌نیا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید عباس زاداده یزد
۱۲:۳۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
چه ارزشی دارد 42 سال تصویب قوانین ک با اجرایی ندارده با اجرایی وارونه .نه انکه در عدد قصور .بلکه در 20 سرقت کلان اعترتفی در حال عودت سارقان را منغ.و در کل در برابر حقایقی ک بر دنیا قابل شناخت بجز رای دهندگان .یعنی با نام دین .اما برای فساد و تخریب امنیت نلی ..ک من فقط از جرم های اعتراف شده شکایت و نلیاردها حق مسلم طی 18 سال بدون اقدام .رها به امید حاگمیت عدل ..و گفتن در ستم نا کسی توانی نیست و کسی پایخگوی شما نیست .ک هر متهمی خقیقت بگوید.برسی کنید حقایق هایم .مگر نسانی از ریا دران و یا در عملکرد مسعولین نشانی از عدل و حیقت مشاهد ختم برسی ..ک بر تمام مطالب متعهدم ب اثبات .ک این بزگترین طلم و گناه دردعالم است ک با داشتن اعصای خانواده در راس قضاوحق رادفقط از فانون .ک همیشه ستم دیدم .
Iran (Islamic Republic of)
علی رضایی
۱۹:۴۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
از وزارت رفاه خیلی شاکی هستم به افرادیکه در این کشور نه جنگ و دیدن ونه نامشان و اطلاعاتشان در اختیار دولت گذاشتن اکنون طرف کارگه نجاری داره ماهانه حداقل درآمد صد ملیون تومانی داره میگیره من خودم را مثال میزم چانباز رزمنده بسیجی با 5 نفر افراد تحت تکفل همه بزرگسال و بیکار و یک فرزندم بیمار با حداقل حقوق بازنشستگی به سختی اموراتم را میگذارم ولی به تعلق نمیگیره وآقعآ تاسف میخورم که ماها باختیم چون سر به زیر سختی اموراتمان میگذرانیم فقط دوست دارم واقعا یک فرد کارشناس بیاید از نزدیک زندگیم راببینه و تحقیق کنه که 5نفر زیر یک سقف 30 متری 22سال زندگی میکنم
ارادتمندتان رضایی
لتفآ دوست دارم از نزدیک زندگیم را بررسی کنید
Iran (Islamic Republic of)
قضابی
۰۰:۳۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
سلام علیکم راهنمایی کنید بی زحمت چطوری شکایت خودم را به کمسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی بفرستم
United States of America
فضل پرکان
۲۳:۳۸ ۰۷ تير ۱۳۹۹
در سال 91 قانونی تحت عنوان تسری فوق العاده خاص کارکنان پزشکی قانونی و انتقال خون به کارکنان سازمان دامپزشکی و سازمان زندانها در مجلس شورای اسلامی تصویب وبه تایید شورای نگهبان رسید واز جانب مجلس به دولت برای اجرا ابلاغ شد اما این قانون تاکنون به اجرا در نیامده وحق مسلم پرسنل زندان که با سخت ترین شرایط خدمتی یعنی حضور در بین افراد بزه دیده که عمدتا دارای بیماریهای جسمی، روحی و روانی میباشند نادیده گرفته شده است. لذا تقاضامندیم که پیگیر درخواست پرسنل سازمان زندانها برای اجرای قانون مذکور باشید
Japan
محسن کاکاوند
۱۸:۵۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
باسلام سال ۹۲ درخواست مجوز مجتمع پخت دادم تو سایت اصناف به رغم حائز شرایط بودن،و نداشتن مانع قانونی و باتوجه به سیاستهای کلی اصل ۴۴ ،رهنمودهای رهبری مبنی بر سهولت در کسب و کار و رونق اقتصادی واشتغال و نیز رأی دیوان عدالت اداری ،مصوبات مجلس شورای اسلامی و قانون نظام صنفی متاسفانه به بهانه های غیر منطقی و غیر قانونی و نگاه سلیقه ای به این موضوع ،فرافکنی و محول کردن و عدم احساس مسئولیت ،ادارات مربوطه مانع از صدور مجوز می‌شوند ،هرچند که بعید است رسیدگی کنید ولی خواهشمندم ب مشکل من توجه نمایید
Iran (Islamic Republic of)
صدر
۱۴:۱۸ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
با سلام
در سال 96 مبلغ 27میلیون جهت ثبت نام ساندرو به حساب سایپا واریز نمودم که به دلیل عدم تحویل چندین بار به شما و تعزیرات و بازرسی نامه نوشتم که نتیجه ای نگرفتم خواهشمندم دستور رسیدگی صادر فرمایید
Iran (Islamic Republic of)
امیرعباس پورمحمد
۱۴:۳۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
با سلام بنده جانباز جنگ و46 ماه حضور در جبهه بودم الان 10 روز است اب منزل مسکونی را قطع کردند بدلیل سو تفاهم پلمپ کنتور امروز که رفتم پیگیری کنم میگن 10 میلیون باید جریمه پرداخت کنی ایا یک بازنشسته ای که ماهی یک مرتبه گوشت نخورد وایا حق یک جانباز ورزمنده این است لطفا پیگیری عاجلانه را دارم والسلام ومن الله توفیق
Iran (Islamic Republic of)
سعید صبوری راد فرزند خدارحم.
۲۳:۳۶ ۲۰ تير ۱۳۹۸
خواشمندم در رابطه با پرداخت پاداش پایان خدمتم که در ناجا بوده ام پیگیری لازم معمول دارید. با توجه به داشتن مشکلات از جمله بی مسکنی و داشتن دو فرزند دانشجو و دیگر مشکلات معیشتی.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا سماعی
۱۸:۴۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
سلام، محل درج شکایت وعریضه برای کمسیون ماده 90 کجاست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی ابراهیمی
۲۳:۱۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۷
باسلام
فروش فوری دو شرکت خودرو ساز توهین به مردم است زیرا رٲس ساعت 10 سایت باز شد 20 دقیقه هر کاری کردیم برای عبور از مرحله اول هیچ یک از نمایندگیها قابل انتخاب نبودند، ودر دقایق آخر در مرحله بعد گیر داد به احراز هویت و نهایتا تکمیل ظرفیت.من در مدت سه روز شروع ثبت نام هر روز در موعد مقرر برای ثبت نام تلاش می کنم ولی همان آش و همان کاسه.اولا به نظر من هیچ ثبت نامی نیست بلکه سر کاریه دوما اگر هم باشد هیچ وقت بدست مصرف کننده نمی رسد ،چون 400 دستگاه برای هشتاد میلیون نفر حتی یک پیچ بدون مهره هم نمی رسد ،چه برسد به خودرو .ضمنا آنهایی که چابکترند ویا خوش نام و نشانترند احراز هویتشان هر روز به نام خود و همسر و فرزندانشان مورد عنایت است ،ولی من برای خانواده پنج نفره برای یک تیبا شبها به امید ثبت نام فردا و فردا به حسرت عدم موفقیت به لطف آقایان خودرو ساز شب و روزی خوبی را سپری می کنیم،

متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۴:۱۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
سلام من دوساله بیکارم با 15 سال سابقه و زن و یک فرزند با سختی دارم حق بیمه مو آزاد پرداخت میکنم سبد حمایتی بهم ندادن با شماره #9*142* تماس گرفتم میگه ،درامد شما ماهیانه بیشتر از مصوبه، خدا جوابتونو بده که اینقدر نامردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۳ دی ۱۳۹۷
با سلام و احترام
ما دانشجویان ذخیره علوم پزشکی امیدمون به شما مسئولین کمسیون اصل 90 می باشد تورا خدا مشکل ما را حل کنید علاوه بر خودمون خانواده هامون هم دیگه از پا دراومدن تو را خدا نتیجه را اعلام کنید که آیا به داد ما رسیدید یا نه چون 3 ماه است که ما روز و شب نداریم آخر امیدمان بعداز خدا به شما می باشد توراخدا به داد ما برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۳ دی ۱۳۹۷
با سلام و احترام
بالاخره مشکل پذیرفته شدگان ذخیره علوم پزشکی چی شد .
تو را خدا به داد ما برسید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۸ دی ۱۳۹۷
با سلام تکلیف ما که با دلارچهار هزار تومان 16 ملیون تومان ریختیم تئ دهان ایرا خودرو و الان بعد از یازده ماه خودرو ی تعهدی خودش را نمیده و میگه دارم ضرر میکنم چیه . و حتی اگه سود مشارکت و دیر کرد هم پرداخت بکند که باید پرداخت کنه و منتی ندارد ایا ضرر من مشتری کارگر که یک ملیون ونهصد حقوق میگیرم را پراداخت میکنه منی که با هزار قرض و بدبختی این مبلغ را وام گرفتم خواهشمندم نگذارید این از خدا بیخبران بخاطر سود و منافع خودشان ضرر و خسارت تامین کنند اینها که یه بار در خرداد ماه امسال افزایش قیمت بعلت گرانی را حدود سه ملیون تومان اعمال کردن دیگه چه بهانه ایی دارن اونها که گفتن توی چند ساعت چندین هزار خودرو پیش فروش شد خواهشمندم حق مردم را پیگیری نمایید
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۱۰:۴۹ ۱۸ دی ۱۳۹۷
من در سال 96 اسفند ماه شانزده ملیون تومان برای ثبت نام خودرواس ال ایکس به حساب ایران خودرو واریز کردم . موعد تحویل اوایل شهریور 97 بود . و تا کنون هر موقع زنگ مکیزنیم ایران خودرو فقط دروغ تحویلمان میده از طرف دیگه من نمیدونم این اقایان معلومه مشکلات مردو را تا حالا حس و درک نکردهد اند و نمیدونن که ما مردم چقدر استرس را باید تحمل کنیم اگه ایران خودرو بگه 5 ملیون بزار روی پولت من کارمند از کجا بیارم . در نهایت نباید تاوان بی کفایتی ایران خودرو را مر دمی که دادشان به هیچ جا نمیرسه را بپردازندو ضرر مالی ایران خودرو از گرده مردم کشیده شود
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل ایزدی
۱۶:۰۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
سلام خسته نباشید
اواخر خرداد ماه یه خودروی پراید ۱۳۱ ثبتام کردیم و موئد تحویل دعوت نانه نیمه چهارم آبان ماه بوده که بعد از ۲۰ روز خودرو رو تحویل بدن اما الان آذر ماه هم تموم شده و هیچ خبری از تعهدی ک داشتن نیست
لطفا پیگیری کنید واقعا نمیدونیم دادمون رو به کی بگیم چرا هیچ کس به فکر مردم این کشور نیس فقط به فور پر کردن جیب خودشون هستن
Iran (Islamic Republic of)
حبیب هاشمی
۱۹:۳۶ ۲۱ مهر ۱۳۹۷
باسلام بازنشسته ناجاهستم طبق فراخوان دفاترساتاجهت دریافت یارانه اقدام وکدرهگیری ۱۱۳۲۸۷دریافت نمودم ولی متاسفانه چندسالی یارانه من.همسرم.وسه فرزندم قطع می باشدباتوجه یارانه حق هرایرانی است بنده درانقلاب .جنگ.مناطق عملیاتی حضورداشتم آیاهنوزیک ایرانی محسوب نمی شوم
Iran (Islamic Republic of)
محمدحبیب زاده
۱۲:۵۴ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
سلام من از سال 91 در مسکن مهر پردیس ثبت نام نموده ام و از سال 92 مبلغ 180000000ریال پرداخت نموده و اکنون حذفم نموده اند خواهشمندم کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر نصرتی
۱۵:۵۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
با سلام
بنده برج ۲ ثبت نام کردم برای پارس تندر که قرا شده هفته چهارم مرداد دعوت نامه بیاد ولی با کذشت ۱۷ روز از برج مرداد میکذرد هنوز خبری نیست خواهشند رسیدکی

ی کنید ممنون
Germany
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
درود بر خادمان مردمی
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۰۰ ۲۷ تير ۱۳۹۷
سلام روزبخیر در خصوص مصوبه مجلس در مورد افزایش حقوق کارکنان دولت بین ده تا بیست درصد دولت حقوق ما کارمندان دون پایه را با توجه با اینکه حقوق ما خیلی کم است با این وجود دولت فقط حقوق ما را حدود 10درصد اضافه کرده است و همچنین هزینه غذا و ایاب و ذهاب را اصلا اظافه نکردن و نیز ضریب اضافه کاری فقط حدود هزار تومان اضافه کردند که ضزیب اشافه کاری من بعد از 25 سال کار کردن و با مدرک کارشناسی شده حدود 7850 تومن که جمع کل حکم من شده حدود 2582000 تومن و این واقعا جای تاسف دارد که به هر کس حکم را نشان میدهین انگار فبلم بسیار خنده دار دیده است خواهش میکنیم به داد ما کارکنان دون پایه برسید و نگذارید حق و حقوق ما از بین برود
Spain
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۲ تير ۱۳۹۷
هموطنان و دوستان عزیز
چرا هیچ سایتی برای شکایت مردم نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
حميد رضا نوري
۱۳:۵۹ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
جديدا به كارمنداني كه پستشان كارشناسي هست 20%فوق العاده دادند حالا كساني كه پستشان كارشناسي نيست ولي تحصيلات وكارشان مثل كارمند فوق الاشاره هست تعلق نگرفت
لطفا ترتيبي اتخاذ فرمائيد به ساير كارمندان همسطح هم پرداخت شود
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
با سلام میخواهم بدونم که چرا مجلس ماده ۱۰۱ شهرداری را تصویب نموده و۴۳.۷۵صدم درصد از مردم می گیرد
Iran (Islamic Republic of)
رضا شا رمانلو
۲۲:۵۵ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
با سلام
در سال 93 تصادف نمودم و طبق نظر و کروکی طرف مقابل مقصر صددرصد شد و اینجانب از نظر جسمانی اسیب شدید دیدم ک هنوز پلاتین تو فکم و....هست طرف بیمه نامه توسعه داشت که بعد به بیمه ایران محول شد شماره پرونده 93/16 با اینکه کارگر .تک فرزند و پدرم مریض ذهنی میباشد تمام پرونده ام را با قرض کردن پول از اشنایان تکمیل نمودم و خلاصه طبق پیگیریهای مداوم پرداخت دیه اینجانب را در لیست 28 قرار دادن حال چهار سال میگذرد و بواسطه شدت اسیب دیدگی قادر به کار کردن نمیباشم چرا کسی جواب ما را نمیده و دیه ما را را واریز نمیکنن این رسم مسلمانی نیست .والا نون خوردن نداریم از مسعولین محترم عاجزانه تقاضا دارم دیه اینجانب را واریز کنن لا اقل کسانی که لطف کردن پول قرض دادن پولشان را برگردانم .والله از زندگی سیر شدم مادرم با اینکه از نظر جسمی در شرایط خوبی نیست سر کار میره.چرا پرداخت دیه 4 سال طول بکشه .شما مسعولین را به اعمه قسم میدم مشکل من را حل کنید چون مادرم را میبینم سر کار میره از دنیا سیر میشم .خدا نگهدار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
هنوز رابطه موجر و مستاجر مشخص نیست طوری که هر فرد که خانه ای برای اجاره دادن دارد هر چقدر دلش می خواهد قیمت می دهد بدون اینکه قاعده خاصی بر این امر حاکم باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ملک پور
۱۳:۰۸ ۱۱ فروردين ۱۳۹۷
با سلام.چرا این کمسیون بر اجرای مصوبات دیوان عدالت اداری تاکید نمیکند مثلا تصویب کاهش تعرفه واردات خودرو که قانونی است ولی اجرا نمیشود تاحق عده زیادی که ماههاست خودرو ثبت نام کرده وپولش را داده اند ضایع نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
خدا همه ی مشکلات را بر طرف کنه
United States of America
جهانگیر
۲۱:۳۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
من نوعی یکی از این سپرده گزاران در شهرستان صحنه در استان کرمانشاه با مراجعات زیاد با تمسخر مواجه میشوم آنان این دستور العمل را بی ارزش میخوانند وارزشی برای آن قائل نیستند ،
Iran (Islamic Republic of)
مریم شمسی
۰۰:۰۳ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
من ازآقای وزیر آموزش وپرورش شکایت دارم چرا آزمون سمپاد رولغو کردن ایشان اگر به فکر استرس فرزندان ما بودن دو هفته به ثبت نام مانده که نباید اعلام می کردن دختر من از پیش دبستانی با برنامه تا ششم آمده الان که درسشون بعد از هفت سال تموم شده ایشان همه برنامه ما بهم ریختن یعنی واقعا هیچ قانونی توی کشور ما وجود نداره که هر کسی از راه میاد یه تصمیم میگیره چرا ما هر جا شکایت می کنیم هیچ کس جوابگوی ما نیست لذا از شما بزرگواران خواهشمندم رسیدگی نمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۲۹ دی ۱۳۹۶
با عرض سلام من 42 سال است سابقه بیمه دارم و سختی کار من در دیوان عدالت تایید شده ولی اداره راه و ترابری خراسان جنوبی 4 درصد اینجانب را پرداخت نمیکند حتی استانداری هم برای من کاری انجام نمیدهد لطفا پیگیری کنید
Germany
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۶
باسلام و عرض و ادب بنده جانباز 25 درصد حالت اشتغال بنیاد شهید تبریز هستم 10 سال است میخواهم بر گردم سره کارم موفق نشدم ازکمسیون ماده 16 تقاضای اعاده به خدمت نمودم که متاسفانه جواب منفی داده اند گفتند باید کمسیون حالت اشتغالتون لغو شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
باسلام به مسولین محترم

تلفن همراهم رومینگ شده به مبلغ 18000000ریال رفتم مخابرات گفتم من که زنگی نزدم گفتند دیتایت باز بوده ازمسولین محترم سوالی دارم وقتی که من اطلاع ندارم دیتایم بازه چرا این مبلغ را1000000ریال یا 2000000ریال رسیده بود قعطع نکردید این مبلغ ازکجا بیاریم به مخابرات بدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
چرا دانشگاه علو پزشکی بقیه الله اول اعلام پذیرش وقبولی میکنه .
Iran (Islamic Republic of)
پرواز
۰۲:۴۶ ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
مسولین محترم بانک ملت بخشش سود جرائم وامهای زیر صدمیلیون..ماده 35 را اجرا نمی کنند دیگربانکها اجرایی کردن کمک بزرگی به مردم است شما رابه خدا سوگند پیگیری کنید تا بانک ملت مصوبه رااجرایی بکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
با سلام پاداش بازنشستگان سال 94به کجا انجامید
United States of America
علی
۲۳:۳۰ ۱۸ تير ۱۳۹۶
با سلام چرا با وجود گذشت بیش از یکسال از ابلاغ قانون جدید شورای حل اختلاف تا کنون این قانون وعلاوه بر ان ماده 31 ان به طور کامل اجرا نشده است
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۵:۴۱ ۰۵ دی ۱۳۹۵
چرا دانشگاه علو پزشکی بقیه الله اول اعلام پذیرش وقبولی میکنه بعد تلفنی یکی یکی زنگ میزنن ومیگن نه کلاسها لغو است وسال دیگه کنکور شرکت کنید .اگه میتونید جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
با سلام پاداش بازنشستگان سال 94به کجا انجامید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۵
باسلام
چرا در مجلس جایی برای شکایت در سایت وجود ندارد
آخرین اخبار