باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

تبلیغات «انتخاباتی» عجیب یک نماینده مجلس + تصویر

در حالی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 7 اسفند 94 برگزار خواهد شد که شاهد تبلیغات برخی نمایندگان فعلی مجلس برای حضور در دور آتی خانه ملت هستیم، تبلیغاتی که بعضا عجیب هم است.

تبلیغات «انتخاباتی» عجیب یک نماینده مجلسبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ طبق اصل‌ ششم  قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران‌، امور كشور بايد به‌ اتكاء آرای عمومی اداره‌ شود، از راه‌ انتخابات‌: انتخاب ‌رئيس‌‌جمهور، نمايندگان‌ مجلس‌ شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظاير اينها، يا از راه‌ همه‌پرسي‌ در مواردی كه‌ دراصول‌ ديگر اين‌ قانون‌ معين‌ می‌شود.


مجلس شورای اسلامی نیز یکی از قوای سه‌گانه نظام جمهوری اسلام ایران به شمار می‌رود که نمایندگان آن به‌طور مستقیم و با رأی مردم انتخاب می‌شوند.

اصل شصت و دوم قانون اساسی در این رابطه می‌گوید: مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به‌طور مستقیم و با رأی مخفی انتخاب می‌شوند، تشکیل می‌شود، شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان و کیفیت انتخابات را قانون معین خواهد کرد.

همچنین اصل شصت و سوم قانون اساسی می‌افزاید: دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی چهار سال است. انتخابات هر دوره باید پیش از پایان دوره قبل برگزار شود به‌طوری‌که کشور در هیچ زمان بدون مجلس نباشد.

همواره اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادوار گذشته با نزدیکی به اتمام دوره نمایندگی خود، تلاش کرده‌اند برای حضور در دور آتی مجلس منتهای همت خود را به کار گیرند و به همین خاطر حتی سال پایانی مجلس بعضا تحت الشعاع اقدامات تبلیغاتی برخی نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

هر چند قانونگذار منعی برای حضور مجدد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خانه ملت در نظر نگرفته اما آنها را از هرگونه تبلیغات زود هنگام بر حذر داشته است.

ماده 56  قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند:  فعاليت تبليغات انتخاباتی نامزدهای نمايندگي هشت روز قبل از روز اخذ رأی (مرحله اول و دوم) آغاز و تا بيست و چهار ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.

در حالی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 7 اسفند 94 برگزار خواهد شد که جسته گریخته شاهد تبلیغات برخی نمایندگان فعلی مجلس برای حضور در دور آتی خانه ملت به گوش می‌رسد، تبلیغاتی که بعضا در نوع خود عجیب هم است.

نماینده فعلی یکی از شهرستان‌های تقریبا کوچک، اخیرا با توزیع بروشوری در حوزه انتخابیه‌اش به تشریح برخی «خدمات» پرداخته و مواردی را ذکر کرده که باور آن سخت است!

در بخشی از بروشور توزیع شده نماینده شهرستان ...، آمده است:

* آموزش عالی

 دانشگاه پیام نور شهرستان ... به عنوان یک دانشگاه فراگیر و در دسترس برای همه اقشار جامعه مورد توجه ویژه آقای ... قرار دارد و طی 3 سال اخیر فعالیت‌های زیادی برای توسعه این واحد صورت پذیرفته است.

1.  ...
2.  ...
3.  تجهیز سالن اجتماعات دانشگاه با بودجه 13.000.000.000

تبلیغات «انتخاباتی» عجیب یک نماینده مجلس + تصویر

* بنیاد مسکن

از سال 1391 با روی کار آمدن ... با وجود شرایط اقتصادی کشور رشد چشمگیری در بخش اعتبارات بنیاد مسکن شهرستان ... به وجود آمد و امروز شاهد تحولی عظیم در روستاهای شهرستان ... هستیم. اجمالاً برخی از کارهای صورت پذیرفته در این بخش بیان می‌شود.

1.  ...
2.  روستای ...، احداث، زیرسازی و آسفالت خیابان 14 متری با اعتباری بالغ بر 44.340.000.000


3.  روستای ...، احداث، زیرسازی و آسفالت خیابان 14 متری با اعتباری بالغ بر 31.140.000.000


4.  روستای ...، احداث، زیرسازی و آسفالت خیابان 14 متری با اعتباری بالغ بر 40.380.000.000


5.  روستای ...، احداث، زیرسازی و آسفالت خیابان 14 متری با اعتباری بالغ بر 24.190.000.000


6.  ...


7.  ...


8.  روستای ...، احداث، زیرسازی و آسفالت خیابان 25 متری با اعتباری بالغ بر 12.640.000.000

تبلیغات «انتخاباتی» عجیب یک نماینده مجلس + تصویر


* بخش آب روستایی


1.  ادامه طرح کانال آبرسانی 1-9 امسال با اختصاص بودجه معادل 12.000.000.000


* راه و شهرسازی


پل میدان ... : این پل 600 متری دهانه باز با اعتبار 180.000.000.000 ریال در حال ساخت بوده و پیش بینی می‌شود تا سال آینده به اتمام برسد.

تبلیغات «انتخاباتی» عجیب یک نماینده مجلس + تصویر

ابهام


یکی از نمایندگان مجلس در مورد تبلیغات این چنینی به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: برای قضاوت در این  مورد باید اطلاعات بیشتری در دست داشته باشیم مثلا اینکه طول خیابان چند متر است و یا چه تجهیزاتی در سالن اجتماعات به کار رفته است.

این نماینده مجلس گفت: ابهاماتی در اینجا وجود دارد ولی پذیرش اقدامات این نماینده با اعتبارات گفته شده جای سوال دارد و دور از ذهن است.

آفت 


همچنین علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان ضمن مردود دانستن انتخابات زودهنگام به باشگاه خبرنگاران گفت: نمایندگان باید به این نکات اشاره کنند که در موضع‌گیری‌ها، ایده‌های مختلف در بخش قانونگذاری، تلاش در مجلس و ... چه کاری انجام داده اند. 

وی افزود: برخی کارها واقعا کار نمایندگان نیست، اینکه بگویم من فلان بخش را آسفالت کردم، این اصلا کار نماینده مجلس نیست.

عضو کمیسیون عمران اظهار داشت: نماینده باید در رشته قانونگذاری گزارش دهد که در عرصه طرح‌ها و وظایف مجلس چه کاری کرده است.

خسروی تاکید کرد: نمایندگان بجای ارائه گزارش در مورد حوزه اجرایی، باید در مورد قانونگذاری و نظارت بر حسن روند اجرایی قانون گزارش دهند.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که با نزدیکی به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بازارچه تبلیغاتی چگونه گرم خواهد شد؟ هیزم‌های گرما بخش این بازار چگونه انتخاب خواهند شد؟ نوآوری‌هایی از این دست سر از کجا درخواهد آورد و بالاخره می‌ماند مردمی که هوشیارانه مسائل را تعقیب می‌کنند و قانونگذاری را و تنها قانونگذاری را هدف مجلس و فلسفه وجودی مجلسیان می‌دانند و هوشیارانه در میدان انتخاب حاضر خواهند شد. 

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۴
سلام بنظر من بهترین راه تبلیغات استفاده از ارسال پیام کوتاهه چون هزینه پیامک درسته به اندازه یک بروشور هست و یا برگه ولی درختی برای تبلیغات قطع نمیشه یک شرکت هست که تو این زمینه فعالیت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۴
سلام
به نظر من یک راه خیلی خوب برای تبلیغات در انتخابات استفاده از اپلیکیشن های موبایل که به اسم موبایل کاتالوگ الان رایج شدن هست چون به اندازه پولی که خرج میشه بازدهی خیلی بیشتری داره من دیدم توی انتخابات آمریکا برای ریاست جمهوری از همین روش استفاده شد و خیلی هم فیدبک خوبی گرفتن توی ایران هم من دیدم این کار رو انجام میدن گروه نرم افزاری حامی یکی از اون هاست سایتشون هم www,hami-r.com چند تا نمونه برای انتخابات شورای شهر 92 بود که درست کرده بودن فک کنم برای مجلس دهم هم برنامه ای داشته باشن.
آخرین اخبار