تکرار/ مهدی کیایی در مصاحبه تفصیلی با باشگاه خبرنگاران تشریح کرد

یکشنبه معروف مجلس/ علت لغو یک نشست مهم/ همه چیز درباره امور رسانه‌ای پارلمان

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی به تشریح افزایش درخواست‌ رسانه‌های خارجی برای مصاحبه با لاریجانی پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، فرایند حضور خبرنگاران خارجی در مجلس و معیارهای موافقت با حضور آنها، تعداد عوامل خبری برای پوشش اخبار صحن و مهم مجلس، علت لغو یک نشست و عدم حضور خبرنگاران در سفرهای خارجی رئیس مجلس، یکشنبه معروف؛ سی‌دی جنجالی و ... پرداخت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در واپسین‌ روزهای سال 92 که همه عوامل پارلمانی از نمایندگان گرفته تا خبرنگاران در جنب و جوش هماهنگی مرخصی و مسافرت بودند، کسانی در قوه مقننه حضور داشتند که با همان جدیت در دفتر کار خود نشسته و به ارباب رجوع احتمالی جواب می‌دادند.

در ساعات اولیه آخرین چهارشنبه سال - که این سال‌ها همواره با اتفاقات تلخ به پایان می‌رسد - برای ما اتفاق خوبی رخ داد چرا که یکی از مدیران کل مجلس شوررای اسلامی پذیرفت در میان مشغله‌های کاری پایان سال به در خواست مصاحبه ما جواب مثبت دهد.
 
شاید ادره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی بهترین گزینه بود تا با سکاندار این اداره کل مهم و تاثیرگزار قوه مقننه به گفتگو بنشینیم و از کم و کیف حوزه کاری فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی جوابی برای سوالات متعدد خود بیابیم.
 
 هرچند مدیرکل با روی باز ما را پذیرفت اما آنگونه که انتظار داشتیم گفتگوی ما روان پیش نرفت چرا که مراجعه مکرر نمایندگان به دفتر مصاحبه‌شوندهِ ما منجر به این شد چندین بار مصاحبه قطع شود تا مدیرکل به ارباب رجوع پاسخ دهد، البته به ما گفت چون روزهای پایانی سال است و اکثر نمایندگان به حوزه های انتخابیه رفته‌اند مراجعه کننده کم‌تر شده وگرنه در روزهای صحن، روزانه تا حدود 30 یا 40 نماینده به این دفتر مراجعه می‌کنند، فهمیدیم بهترین روز را برای مصاحبه انتخاب کرده‌ایم در غیر این صورت باید قید مصاحبه را می‌زدیم!
 
شاید همین توجه به درخواست‌ها و انتظارات نمایندگان فارغ از سلایق سیاسی آنها باعث شده که مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی برخلاف اسلاف خود که 1 الی 2 سال بیشتر دوام نیاورده‌اند حدود 5 سال باشد که سکانداری این اداره کل را برعهده دارد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.
 
در این گفتگوی 60 دقیقه‌ای که در دفتر مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی انجام شد، مصاحبه شونده ما خود را مهدی کیایی متولد 1357 در تهران معرفی کرد.
 
وی گفت که لیسانس حقوق و فوق لیسانس مدیریت رسانه خود را از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرده است و از سال 1375 که وارد دانشگاه شده  همزمان دروس حوزوی در حوزه آیت‌الله مجتهدی را نیز آغاز کرده و در حال حاضر در پایه دهم حوزه مشغول به تحصیل است.
 
کیایی در مورد ادامه تحصیلات دانشگاهی نیز گفت قصد دارد ادامه تحصیل دهد ولی از آنجایی که دروس حوزوی سخت است بنا دارد این دروس را به پایان رسانده و سپس دروس دانشگاهی را ادامه دهد.  
 
 مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس در این مصاحبه از علاقه‌اش به خبر گفت و توضیح داد که از کجا شروع کرده و الان چه دیدی نسبت به خبر و خبرنگاری دارد.
 
وی از روزهای اولیه راه‌اندازی باشگاه خبرنگاران و موفقیت‌های صعودی این مجموعه خبری گفت و تاکید کرد این روزها مجموعه خبری باشگاه خبرنگاران تاثیر عمیقی بر فضای رسانه‌ای کشور دارد.
 
مدیر اخبار پیشین باشگاه خبرنگاران از افزایش درخواست مصاحبه رسانه‌های خارجی با رئیس مجلس پس از روی کار آمدن دولت یازدهم گفت و اضافه کرد برای مصاحبه خبرنگاران خارجی با رئیس، هیات رئیسه و نمایندگان مجلس سخت‌گیری نمی‌کنیم بلکه وظیفه ما تسهیل ارتباطات رسانه‌ای نمایندگان مجلس است.
 
کیایی از یکشنه معروف مجلس و اینکه آن روز کجا بوده و چکار می‌کرده گفت و به  فشار برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور یازدهم اشاره کرد.

 
 
در ادامه، مصاحبه تفصیلی خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با مهدی کیایی که 4.5 سال قبل به سمت مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی منصوب شده را می‌خوانیم.



 
علاقه مند خبر بودم

باشگاه خبرنگاران: شما قبلا خبرنگار بودید، به خبر علاقه‌ داشتید ؟خبر را از کجا و چگونه شروع کردید؟

کیایی: به حوزه خبر علاقه‌مند بودم و در یکی دو جراید مختلف کار می‌کردم و مطلب می‌نوشتم، در سال‌های 73 و 75 در صدا و سیما - رادیو تهران - فعالیت می‌کردم و از سال 80 وارد باشگاه خبرنگاران شدم.
 
باشگاه خبرنگاران: با چه سمتی وارد باشگاه خبرنگاران شدید؟

کیایی: سردبیر گروه اجتماعی و معارف و از سال 82 تا 88 مدیر خبر باشگاه خبرنگاران بودم.  

 
بیست باشگاه یکی از پربیننده‌ترین خبرهای صداو سیما

باشگاه خبرنگاران: در زمان حضورتان در باشگاه خبرنگاران برخی بخش‌های خبری موفقی را پایه‌گذاری کردید، درست است؟

کیایی: در اوایل حضورم در باشگاه خبرنگاران یک بخش خبری به عنوان خبر باشگاه خبرنگاران داشتیم که از شبکه خبر پخش می‌شد و یک بخش خبری به نام اخبار دانش آموزی که در حوزه دانش آموزی و از همین شبکه پخش می‌شد، همزمان با راه اندازی مجموعه خبری 20 و 30 در شبکه دو، باشگاه خبرنگاران در شبکه خبر یک بخشی را به عنوان خبر 20 راه اندازی کرد که در یک مقطعی یکی از پربیننده‌ترین بخش‌های خبری صدا و سیما و یکی از بخش‌های پرمخاطب شبکه خبر بود و بعدا نیز مجله خبری 19 و 15 پی‌ریزی شد که هنوز هم ادامه دارد.  
 
باشگاه خبرنگاران: خبر 20 فعلی شبکه خبر همان مجموعه‌ای بود که شما به آن اشاره کردید؟

کیایی: بله، همان است ولی آن موقع در اختیار باشگاه خبرنگاران بود ولی در حال حاضر در اختیار شبکه خبر است.  

 
سیر صعودی باشگاه خبرنگاران
 
باشگاه خبرنگاران: فرآیند فعلی باشگاه خبرنگاران از نظر شما چگونه است؟

کیایی: باشگاه خبرنگاران که از سال 78 فعالیت خود را شروع کرد به حمدالله سیر صعودی خودش را حفظ کرده و این مجموعه خبری امروزه یکی از مجموعه‌هایی است که تاثیر بسیار شگرف و عمیق روی کل فضای رسانه‌ای کشور دارد.  
 
باشگاه خبرنگاران یکی از اصلی‌ترین منابع تولید خبرحوزه معاونت سیاسی  
 
من به اقتضای کارم که در مجموعه‌های مختلف خبری یا سازمان‌های اجرایی تردد و یا مراوده دارم مکررا با کسانی روبه رو می‌شوم که فعالیت‌های خود را از باشگاه خبرنگاران شروع کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران از ابتدا مجموعه آموزشی بسیار بزرگ بود که سالانه هزاران نفر را در حوزه‌های خبر، گزارش نویسی، مصاحبه، مستندسازی و سایر بخش‌ها هم چون تدوین، عکاسی، تصویربرداری و... آموزش می‌دهد و فکر می‌کنم یکی از بزرگترین مراکزی است که علاوه بر جنبه‌های خبری در ارتقای سطح دانش خبری در کشور و تربیت نیروهای جوان و با انگیزه و پرنشاط رسانه‌ای سهم انصافا بی‌نظیری دارد و البته تلاش‌های خالصانه مدیران این مجموعه و انگیزه‌های خبرنگاران این مجموعه سبب شد که باشگاه خبرنگاران امروزه یکی از اصلی‌ترین منابع تولید خبر در حوزه معاونت سیاسی صدا و سیما باشد.

 
خودم را کاملا یکی از اعضای باشگاه خبرنگاران حس می‌کنم
 
باشگاه خبرنگاران: آیا هنوز با مجموعه خبری باشگاه خبرنگاران ارتباط دارید؟

کیایی: بله که ارتباط دارم و افتخار دارم که هنوز خودم را کاملا یکی از اعضای باشگاه خبرنگاران حس می‌کنم و می‌توانم بگویم وقتی تلویزیون و رادیو را می‌شنوم و می‌بینم هنوز هم احساس می‌کنم فضای اخبار در حوزه معاونت سیاسی صدا و سیما و بعضا در برنامه‌های تولید و مستند بدون حضور باشگاه خبرنگاران قابل تصور نیست.  
 
اگر یک روزی در سال‌های دور همکاران ما در باشگاه خبرنگاران باید خیلی تلاش می‌کردند تا این که گزارش‌های کیفی تولید کنند و خودشان را به سردبیران بخش سیما معرفی کنند و آن‌جا این باور به وجود بیاید که می‌شود که گزارش‌های خوب باشگاه خبرنگاران را پخش کرد الان سال‌هاست که غیر از چند بخش خبری مثل اخبار 19 و 15، گفتگوی ویژه خبری و 19 و 30 شبکه خبر، تمام بخش‌های خبری صدا و سیما به حمدالله متاثر از نیروهای پرانرژی باشگاه خبرنگاران است.
 
تحقق اهداف بنیان‌گذاران باشگاه خبرنگاران  
 
شاید یکی از اهدافی که بنیانگذاران اولیه باشگاه خبرنگاران مد نظرشان بود که این مجموعه به مرکزی برای تربیت نیروی انسانی توانمند و با انگیزه قابل برای صدا و سیما تبدیل شود فکر می‌کنم این امر محقق شده و می‌توانیم با افتخار بگوییم بسیاری از دبیران، سردبیران و خبرنگاران و حتی گویندگان بخش‌های مختلف خبری صدا و سیما فعالیت خود را از باشگاه خبرنگاران آغاز کرده‌اند.

 
نقش بی‌بدیل باشگاه خبرنگاران در حوزه تصویر
 
البته در حوزه تصویر نقش باشگاه خبرنگاران قطعا بی‌بدیل است در حوزه مکتوب هم صدا و سیما همیشه نقایصی داشته است به طور طبیعی واحد مرکزی خبر اخبار خود را با هدف استفاده در بخش‌های خبری تصویری صدا و سیما تولید می‌کند اما با عنایت به این که این روزها رسانه‌های بر خط (آنلاین) حجم قابل توجهی از بار اطلاع‌رسانی جامعه را به دوش می‌کشند طبیعی است صدا و سیما همیشه علاقه داشت در کنار روزنامه جام جم به عنوان رسانه مکتوب و در کنار صدها بخش تصویری و بخش‌های رادیویی بتواند در حوزه آنلاین هم حضور جدی داشته باشد که امروز می‌توان گفت باشگاه خبرنگاران به جهت تعداد خبرنگاران و حجم و کیفیت تولیدات بزرگترین خبرگزاری فارسی زبان دنیاست .

 
جایگاه ویژه حوزه مکتوب باشگاه خبرنگاران بین خبرگزاری‌ها
 
حوزه مکتوب باشگاه خبرنگاران جایگاه ویژه‌ای در بین خبرگزاری‌ها داشته و جزو دو یا سه سایت پرمخاطب و پرمراجعه کشور است که این‌ها حاصل تلاش بیش از یک دهه ریاست و مدیریت این مجموعه است که انصافا در راهبری و هدایت نیروهای باشگاه نقش ویژه و متمایز داشته است.  
 
 
 
کارمند صدا و سیما هستم
 
باشگاه خبرنگاران: شما از صدا و سیما مامور شدید به مجلس یا این که نیروی رسمی مجلس هستید؟

کیایی: من کارمند صدا و سیما هستم و به مامور به مجلس شده‌ام.  
 
وظایف و جایگاه اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس
 
باشگاه خبرنگاران: اجازه دهید در مورد حوزه کاری‌تان در مجلس سوال بپرسم، جایگاه و وظیفه اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس چیست؟ 

کیایی: کار روابط عمومی مجلس تسهیل ارتباط بین مجلس و مردم است البته کار روابط عمومی مجلس با روابط عمومی سایر نهادها و سازمان‌ها متفاوت است چرا که مجلس یکی از قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران است که 290 نماینده با عقیده‌ها و رویکردهای مختلف در آن حضور دارند.
 
اداره کل فرهنگی روابط عمومی مجلس علاوه بر پوشش فعالیت‌های رئیس مجلس، معاونین و هیئت‌رئیسه به تمام 290 نماینده فعلی مجلس نیز خدمات ارائه می‌کند البته با عنایت به این که مجلس شورای اسلامی از 290 نماینده با رویکرد و سلایق مختلف تشکیل شده روابط عمومی مجلس نیز نهادی است که علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی و روابط عمومی  اخبار سایر شئون حوزه قانونگذاری را هم پوشش می‌دهد.
 
این اداره کل وظایف برنامه‌ریزی امور رسانه‌ای، فرهنگی و خبری در حوزه ریاست مجلس، اعضای هیئت‌رئیسه، کمیسیون‌های مجلس، اخبار صحن مجلس و تک تک نمایندگان را برعهده دارد و ما تمهیدات لازم را برای ارتباط مردم و ارگان‌های مختلف با مجلس و انعکاس کلیه فعالیت‌های قوه مقننه تمهید می کنیم. 
 
به طور طبیعی هماهنگی و پشتیبانی و ترتیب انجام ملاقات‌ها، بازدیدها، سفرها ، کنفرانس‌های رئیس مجلس، هیئت‌رئیسه مجلس و نمایندگان برعهده اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس است هم چنین تهیه، انعکاس پیام، بیانیه‌های رئیس، هیئت‌رئیسه و حتی نمایندگان را این اداره کل انجام می‌دهد.
 
ارتباط و هماهنگی با سازمان‌ها برای استفاده از خدمات اطلاع رسانی و هم چنین مجموعه‌هایی که در مجلس چاپ می‌شود هم چون انتشار و چاپ کتاب، مشروح مذاکرات، کارنامه سالیانه مجلس و تمام مواردی که معمولا تعداد آن‌ها زیاد است در حیطه وظایف اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس است.  
 
رقیب نداریم
 
باشگاه خبرنگاران: آیا اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس رقیب هم دارد؟

کیایی: خیر، رقیب زمانی شکل می‌گیرد که قرار باشد چندین مجموعه اهداف مشترکی داشته باشند در حالی که اهداف و وظایف اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس منحصر به فرد است.

 
حتی یک روز هم برگه مرخصی پُر نکرده‌ام

باشگاه خبرنگاران: آیا مدیر کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس مرخصی هم می‌رود؟

کیایی: این چند سالی که در این اداره هستم شاید بعضی مواقع به علت ماموریت حضور نداشتم اما یادم نمی‌آید که حتی یک روز هم برگ مرخصی پر کرده باشم کار مجلس به گونه‌ای است که باید وقت زیادی را صرف کنیم.
 
معمولا همکاران من از ساعات اول صبح و گاه تا پاسی از شب حضور دارند تا به بهترین شکل فعالیت خود را انجام دهند مستحضرید مجلس سه روز جلسه علنی دارند و دو تا سه روز هم جلسات کمیسیون‌ها جلسه دارند و در کنار این‌ها دوستان ما در خبرگزاری خانه ملت نیز باید همیشه بر خط (آنلاین) باشند تا هم چون سایر رسانه‌ها مثل رسانه شما(باشگاه خبرنگاران)، مشکلی در اطلاع‌رسانی پیش نیاید، اگر موارد خاصی هم چون افتتاحیه یا اختتامیه مجلس، مراسم تحلیف یا اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی باشد در این مواقع نیز فعالیت‌های روابط عمومی مجلس مضاعف می‌شود.  
  
 
اغلب سفرهایم کاری است
 
باشگاه خبرنگاران: آقای کیایی مسافرت هم می‌روید؟

کیایی: در طول 4، 5 سال گذشته اغلب سفرهایم کاری بوده است.
 
باشگاه خبرنگاران: با خانواده مسافرت می‌روید؟

کیایی: بله، تعطیلات نوروز و تعطیلات رسمی با خانواده مسافرت می‌رویم.
 
باشگاه خبرنگاران: آخرین باری که مسافرت رفتید کی بود؟

کیایی: فکر می‌کنم تعطیلات نوروز 92 بود.
 
باشگاه خبرنگاران: این که وقت زیادی برای مسافرت و در کنار خانواده بودن ندارید آیا آن‌ها شاکی نیستند؟

کیایی: چرا شاکی هستند (لبخند) باید سعی کرد این اتفاق نیفتد ولی حجم کاری مجلس به گونه‌ای است که کمبود وقت همیشه هست.
 
 
باشگاه خبرنگاران: در سفرهای خارجی رئیس مجلس هم از اداره کل شما کسی حضور دارد؟

کیایی: از اداره کل فرهنگی روابط عمومی مجلس معمولا در سفرهای خارجی رئیس مجلس یک نفر به عنوان مسئول گروه خبری ، یک نفر به عنوان عکاس، یک نفر به عنوان تصویربردار یک نفراز خبرگزاری خانه ملت و معمولا چند خبرنگار و عکاس از سایر رسانه‌ها به عنوان تیم خبری در این سفرها حضور دارند.
 
 
علت عدم دعوت از خبرنگاران در سفرهای خارجی رئیس مجلس

باشگاه خبرنگاران: به سفر خبرنگاران اشاره کردید اخیرا در سفرهای خارجی رئیس مجلس برای حضور در این سفر از خبرنگاران رسانه‌ها دعوت نمی‌کنید، آیا علت خاصی دارد؟

کیایی: هزینه سفرها به گونه‌ای است که ما سعی می‌کنیم در سفرها این موضوع مد نظر باشد، برای انجام سفر یک کمیته سفر در مجلس وجود دارد که این کمیته مشخص می‌کند که چه کسانی حضور داشته باشند و در مورد سفر رئیس مجلس تلاش می‌کنیم کشورهایی که خبرنگاران واحد مرکزی خبر، شبکه خبر، پرس تی وی، العالم و یا خبرگزاری جمهوری اسلامی حضور دارد از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم تا به این طریق هزینه کمتری ایجاد شود.  
 


همه رسانه‌هایی که مجوز دارند اجازه دادیم در مجلس حضور داشته باشند
 
باشگاه خبرنگاران: در مورد حضور خبرنگاران در مجلس نیز توضیح دهید که در حال حاضر چه رسانه‌هایی و چگونه در مجلس حضور پیدا می‌کنند؟

کیایی: در روزهای عادی مجلس تعدادی خبرنگار، عکاس و تصویربردار از صدا و سیما اعم از واحد مرکزی خبر، باشگاه خبرنگاران، شبکه خبر، جام جم ، پرس تی وی، العالم، سحر و بقیه شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و عوامل خبری هم چون دستیاران، تصویربرداران، عکاسان و..... حضور دارند.
از خبرگزاری‌های رسمی نیز طبق آیین نامه‌ نحوه تردد خبرنگاران در مجلس که در اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس تهیه شده و به تصویب هیئت نظار رسیده عمل می‌شود.  
تا قبل از این مرسوم نبود که سایت‌های خبری در مجلس حضور داشته باشند اما از 4 سال پیش ، به همه روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری که مجوز فعالیت در کشور دارند اجازه دادیم خبرنگارشان در مجلس حضور داشته باشد.
 
نحوه حضور خبرنگاران خارجی در مجلس

باشگاه خبرنگاران: نحوه حضور خبرنگاران رسانه‌های خارجی در مجلس چگونه است؟

کیایی: خبرنگاران رسانه‌های خارجی در صورتی که از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت رسانه ای در کشور را داشته باشند می‌توانند در مجلس حضور یابند، معمولا خبرنگاران رسانه‌های خارجی که در تهران دفتر دارند جلسات علنی و جلسات مهم مجلس را پوشش می‌دهند.
 
450 خبرنگار و عوامل خبری مشتری برنامه‌های خاص مجلس
 
باشگاه خبرنگاران: تعداد خبرنگارانی که برای پوشش مراسم‌های مختلف مجلس حضور می‌یابد چند نفر هستند؟

کیایی: برای برخی مراسم‌های مهم مثل تحلیف، افتتاحیه،‌اختتامیه، جلسات رای اعتماد ،  استیضاح یا حضور رئیس‌جمهور و یا اعضای هیئت دولت در مجلس بعضا تا 400 الی 450 نفر خبرنگار و عوامل خبری هم چون عکاس و تصویربردار در مجلس حاضر می‌شوند.
 
 
پوشش اخبار صحن مجلس با 250 عوامل خبری
 
باشگاه خبرنگاران: روزهای معمولی چه تعداد خبرنگار برای پوشش اخبار مجلس حضور پیدا می‌کنند؟

کیایی: به طور معمول در روزهای عادی بین 160 تا 250 خبرنگار و عوامل خبری برای پوشش اخبار مجلس حضور دارند.  

 
فرایند موافقت با خبرنگاران خارجی خیلی پیچیده نیست
 
باشگاه خبرنگاران: فرآیند موافقت با درخواست حضور رسانه‌های خارجی در مجلس چگونه است؟

کیایی: همه رسانه‌هایی که در تهران مجوز فعالیت دارند یا این که در تهران دفتر دارند و استعلامات آن‌ها از نهادهای مربوطه برای حضور در تهران اخذ شده به آن‌ها اجازه حضور در مجلس می‌دهیم.  
بعضا برخی از خبرنگاران و رسانه‌های خارجی صرفا برای انجام مصاحبه با رئیس‌مجلس و یا پوشش خبری خاص درخواست حضور در مجلس می‌کنند که ما باز هم از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد می‌خواهیم که صلاحیت این افراد را تایید کنند و آن‌ها بعد از استعلام از نهادهای ذیربط در صورتی که صلاحیت داشته باشند به مجلس معرفی می‌شوند و بعد از انجام بررسی‌ها توسط اداره اخبار مجلس مجوز حضور رسانه‌های خارجی در مجلس صادر می‌شود.  
 

باشگاه خبرنگاران: آیا این فرآیند طولانی است؟

کیایی: خیر، این فرآیند خیلی پیچیده نیست و سخت‌گیری نمی‌شود تا خبرنگاران از حضور در مجلس منع شوند هدف ما تسهیل حضور خبرنگاران در مجلس و انعکاس خوب اخبار مجلس است.

 
همکاری خوب با معاونت مطبوعات وزارت فرهنگ

باشگاه خبرنگاران: آیا معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ با شما همکاری خوبی دارد؟

کیایی: بله، همکاری مناسبی دارند..
 
نگاه سیاسی و صدور مجوز

باشگاه خبرنگاران: در جریان بررسی صدور مجوز به برخی رسانه‌های خارجی نگاه سیاسی هم وجود دارد؟

کیایی: طبیعتا باید دقیق بررسی شود. این کارها بیشتر فنی است و دوستان ما صلاحیت آن رسانه را بررسی می‌کند و رسانه‌ای که ضدیت با جمهوری اسلامی نداشته باشند و افرادی که معرفی می‌شوند سابقه منفی نداشته باشند معمولا با آن‌ها موافقت می‌شود.  
 
باشگاه خبرنگاران: فرآیند هماهنگی درخواست مصاحبه خبرنگاران خارجی با شخص رئیس مجلس چگونه است؟

کیایی: خبرنگاران خارجی هم مستقیما از مجلس درخواست مصاحبه می‌کنند و هم از طریق اداره کل مطبوعات خارجی و ما نیز پس از بررسی در صورتی که شرایط فراهم باشد با آن‌ها موافقت می‌کنیم.
 
تعداد درخواست‌ها برای مصاحبه با لاریجانی زیاد است

باشگاه خبرنگاران: وضعیت درخواست رسانه‌های خارجی برای مصاحبه با رئیس مجلس چگونه است؟

کیایی: تعداد درخواست‌ها برای مصاحبه با آقای لاریجانی خیلی زیاد است، طبیعتا ما نمی‌توانیم همه درخواست‌ها را اجابت کند ولی در حدی که زمان رئیس مجلس اقتضا کند مصاحبه‌ها صورت می‌گیرد. البته معمولا در مصاحبه های مطبوعاتی همه رسانه ها حضور دارند و امکان سوال به آنها داده می‌شود.
 
 معیارهای موافقت با در خواست مصاحبه
 
باشگاه خبرنگاران: معیارهای موافقت با درخواست مصاحبه روزنامه‌های خارجی با رئیس مجلس چیست؟

کیایی: این که رسانه‌ای بین‌المللی و خوش نام باشد، رسانه‌ای که ضدیت با جمهوری اسلامی ایران نداشته باشد و سابقه فعالیت منفی علیه کشورمان نداشته باشد، رسانه‌های پرمخاطب بین‌المللی که بتواند پیام ملت و مسئولین ما را به خوبی به دنیا منعکس کنند.
 
دولت یازدهم و افزایش درخواست‌های مصاحبه با لاریجانی

باشگاه خبرنگاران: آیا تغییر دولت یازدهم تاثیری در درخواست‌های رسانه‌های خارجی با رئیس مجلس داشته است؟

کیایی: بله، با روی کار آمدن دولت یازدهم درخواست‌ رسانه‌های خارجی برای مصاحبه با رئیس مجلس و اعضای هیئت رئیسه و روسای کمیسیون‌ها افزایش داشته است.


رصد مصاحبه رئیس مجلس با رسانه‌های خارجی


باشگاه خبرنگاران: آیا مصاحبه رئیس مجلس با رسانه‌های خارجی بعد از انجام رصد می‌شود؟

کیایی: بله، وقتی یک خبرنگار رسانه خارجی به مجلس ایران می‌آید و خبری را تولید و منتشر می‌کند رصد می‌شود که این خبر چگونه منتشر شده است.
 
 
تذکر به رسانه خاطی

باشگاه خبرنگاران: آیا تا به حال اتفاق افتاده که رسانه‌ خارجی پس از حضور در ایران اخبار را منفی پوشش داده و شما قطع ارتباط با آن رسانه کرده باشید؟

کیایی: بله، مواردی بوده که به آن‌ها تذکر داده‌ایم.

عاقبت ترجمه اشتباه

باشگاه خبرنگاران: برخی رسانه‌های خارجی عمدا قسمت‌هایی از مصاحبه رئیس مجلس را اشتباه ترجمه می‌کنند آیا این موضوعات رصد می‌شود و اقدامی در این رابطه صورت می‌گیرد؟  

کیایی: مصاحبه‌هایی که رئیس مجلس با رسانه‌های خارجی انجام می‌دهد همزمان با انعکاس آن، ترجمه فارسی نیز در خبرگزاری مجلس منتشر و در اختیار سایر رسانه‌ها قرار داده می‌شود تا رسانه‌ها به صورت صحیح آن را پوشش دهند و اگر هم به صورت اشتباه منتشر شود قطعا آن را اصلاح می‌کنیم.  

 
نقش اداره کل فرهنگی و روابط عمومی در تحلیف

باشگاه خبرنگاران: یکی از اتفاقات مهم و ملی که در سال 92 از سوی مجلس شورای اسلامی رخ داد برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور یازدهم بود نقش اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس در این رویداد مهم چه بود؟

کیایی: مهمان‌های داخلی توسط اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس دعوت شدند و بخش عمده‌ای از مسائل امور فرهنگی، تبلیغاتی و اجرایی برعهده این اداره کل بود و این اداره کل با همکاری سایر ادارات و با هدایت و راهبری رئیس و هیئت‌رئیسه مجلس و با مدیریت آقای مهندس افراشته معاون اجرایی رئیس مجلس مراسم تحلیف رئیس‌جمهور یازدهم را در بهترین سطح ممکن برگزار کرد البته تجربه خوبی نیز برای ما به جای گذاشت.
 
مراسم تحلیف رئیس‌جمهور یازدهم متفاوت و متمایز از دوره‌های قبل بود به صورتی که روسای جمهور، روسای مجالس، نخست وزیران، وزرای امور خارجه و هیئت‌های سیاسی از کشورهای مختلف در این مراسم حضور داشتند و به گونه‌ای اداره و هدایت شد که  موجب خشنودی رئیس‌جمهور و مقامات و مسئولین شرکت کننده در مراسم شد و به لطف خدا بسیار آبرومند و در شان مجلس و دولت جمهوری اسلامی برگزار شد..  
 
البته فشار مراسم تحلیف بر روی همکاران ما خیلی زیاد بود چرا که برگزاری چنین مراسمی برنامه ریزی طولانی و دقیقی می‌خواست و همکاران ما به طور واقعی شبانه روزی کار می‌کردند.

 دعوت بی پاسخ  از احمدی‌نژاد

باشگاه خبرنگاران: آیا از محمود احمدی‌نژاد نیز برای حضور در این مراسم دعوت شده بود؟

کیایی: بله، از ایشان دعوت شده بود  
 
باشگاه خبرنگاران: پس تنها مهمان غایب این مراسم فقط رئیس‌جمهور سابق بود؟

کیایی: بله، مهمان شاخص غایب فقط ایشان بود.
 
یکشنبه معروف و سی دی جنجالی

باشگاه خبرنگاران: از دیگر اتفاقاتی که در مجلس افتاد 15 بهمن 91 است که بعدا به "یکشنبه معروف" مشهور شد، آن روزی که آقای احمدی‌نژاد با حضور در مجلس سی دی را پخش کردند و بعد از آن نیز وزیر وقت تعاون استیضاح و برکنار شد شما آن روز کجا بودید و آیا نقشی در این رابطه داشتید؟

کیایی: هیچ نقش خاصی نداشتم، ابتدا در دفتر نشسته بودم ولی در آن ساعاتی که موضوع به اوج رسید به داخل صحن رفتم.
 
باشگاه خبرنگاران: در این جلسه که رئیس‌جمهور سابق اظهار می‌کرد سی دی که به همراه خود آورده است در صحن علنی پخش شود آیا برای پخش این سی دی با شما هماهنگی صورت گرفت؟

کیایی: طبیعی است وقتی رئیس‌جمهور می‌خواست سی دی از صحن علنی پخش شود و هیئت‌رئیسه هم مخالفتی نداشت به طور طبیعی پخش شد ولی موافقت یا مخالفت آن از سوی هیئت‌رئیسه مجلس صورت می‌گرفت نه از سوی روابط عمومی.  
 
باشگاه خبرنگاران: بعد از پخش سی دی معروف از صحن علنی مجلس که از اتاق فرمان پخش شد آیا رئیس‌جمهور و هیئت همراه نسخه سی دی را با خود بردند یا خیر؟ 

کیایی: حضور ذهن ندارم قاعدتا باید برده باشند. البته فیلم آن جلسه توسط رسانه ها منتشر شد.


 
ماجرای لغو یک نشست خبری مهم
 
باشگاه خبرنگاران: بعد از پایان این جلسه قرار شد رئیس مجلس نشست خبری برگزار کند و علی رغم این که خبرنگاران خود را آماده پوشش کرده بودند نشست خبری لغو شد ماجرا از چه قرار بود؟

کیایی: آن روز اتفاقات بسیار زشت و بدی رخ داد. بعد از این که آقای رئیس‌جمهور آن حرف‌ها را زدند و رئیس مجلس پاسخ دادند برخی دوستان رسانه‌ای اصرار داشتند رئیس مجلس توضیحاتی در مورد آن واقعه در یک نشست خبری ارائه کند اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بیش از این پرداختن به این موضوع نه تنها ثمری ندارد بلکه تبعاتی هم در پی خواهد داشت که بعدها مشخص شد رهبر معظم انقلاب و مردم تا چه میزان از آن رفتار زشت ناراحت شدند.

باشگاه خبرنگاران: آقای کیایی آیا در جریان حادثه قم شما در این شهر حضور داشتید؟

کیایی: خیر من قم نبودم.
 
باشگاه خبرنگاران: آیا با همتایان مجالس سایر کشورها ارتباط دارید؟

کیایی: خیر.
 
باشگاه خبرنگاران: رابطه شما با نمایندگان چگونه است ظاهرا روابط خارج از کار نیز دارید؟

کیایی:بله بالاخره ما با نمایندگان مانوس هستیم و روابط عمومیمحل مراجعه همه نمایندگان مجلس است همه نمایندگان درخواست‌هایی دارند که ما سعی کرده‌ایم به وظیفه خودمان عمل کنیم و به همه نمایندگان خدماتی که در حیطه وظایف خودمان هست ارائه کنیم. 
 
حضور روزانه 30 – 40 نماینده در دفتر روابط عمومی

باشگاه خبرنگاران: ظاهرا حضور نمایندگان در دفتر کار شما خیلی زیاد است؟ 

کیایی: نمایندگان به ما مراجعه می‌کنند و در روزهای صحن روزانه 30 تا 40 نماینده در دفتر ما حاضر می‌شوند و هر فرمایشی داشته باشند ما آن را می‌‌شنویم و اجابت می‌کنیم.
 
باید اشاره کنم یکی از بخش‌هایی که نمایندگان ارتباط تنگاتنگی با آن دارند اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس است که ما سعی می‌کنیم کارهای آن‌ها را از طریق اداره اخبار، اداره روابط عمومیٰٰ اداره تبلیغات و فرهنگی و بخش های دیگر مانند خبرگزاری خانه ملت و.... پیگیری و انجام دهیم.

باشگاه خبرنگاران: آقایی کیایی از اینکه وقت خودتان را در اختیار مجموعه خبری باشگاه خبرنگاران قرار دادید سپاسگزارم.

کیایی: من هم از شما سپاسگزارم.


گفتگو از وحید عظیم‌نیا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار