با ابلاغ نقشه تحول سلامت از سوی مقام معظم رهبری؛

از اجرای عدالت در نظام سلامت تا رسیدن به اخلاق پزشکی در "حوزه سلامت"

نقشه تحول نظام سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، مسیر روشنی از اجرای عدالت در نظام سلامت است، پیشگیری‌های بهینه، تطبیق پیشرفتهای تکنولوژی و شرایط کشور و حتی رسیدن به موضوعات فرهنگی از جمله بحث اخلاق پزشکی را نمایان می‌کند.

دکتر لاریجانی استاد دانشگاه و رئیس سابق شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  گفت: خوشبختانه یکی از کارهای اساسی برای رسیدن به چشم انداز ۱۴۰۴ پیگیری سیاستهایی است که در حوزه سلامت مورد توجه است. 

وی افزود: طی سالهای گذشته در شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت بحث تحول نظام سلامت مطرح بود و ما تقریبا با اطلاعات موجود که در زمینه سلامت در کشور وجود داشت و همچنین اطلاعات سایر کشور‌ها که نقشه تحول نظام سلامت را داشتند این پیش نویس را تهیه کردیم که در تهیه آن بیش از ۵۰۰ نفر در جلسات متعدد حضور داشتند تا این پیش نویس به سرانجام برسد که بعد از اینکه به صحن شورای تشخیص مصلحت نظام رسید به مقام معظم رهبری ارائه شد که طبعا تغییراتی متناسب با نظر ایشان نیز روی این پیش نویس اعمال شد اما ساختار کلی آن همان ساختار پایانی نقشه نظام سلامت است که به چاپ رسیده و به عنوان یک پیش نویش که اولین کاری است که در آن آینده نگری در حوزه سلامت رصد شده است. 

رئیس پژوهشکده غدد تصریح کرد: ما در گذشته نقشه علمی کشور را در حوزه سلامت داشتیم ولی این نقشه فقط متکفل آموزش و پژوهش بود اما نقشه تحول نظام سلامت متولی چگونگی تحول در ارائه خدمات است و با آن می‌توانیم عدالت را در نظام سلامت اجرا کنیم، چگونه می‌توانیم پیشگیری را بهینه کنیم، چگونه می‌توانیم بین پیشرفتهای تکنولوژیک و شرایط کشور تطبیق ایجاد کنیم و تصمیم گیری در نظام سلامت راسامان دهیم را پاسخ می‌دهد و علاوه بر آن می‌توان در خصوص موضوعات دیگر که به حوزه فرهنگی حوزه سلامت مثل بحث اخلاق پزشکی مربوط می‌شود در آن اشاره کرد. 

وی با بیان اینکه این سیاست‌ها می‌تواند راه کار‌ها و استراتژی‌های اساسی باشد که براساس آن سالهای آتی نظام سلامت با یک چارچوب و مسیل گذاری خوب پیش برود اذعان داشت: نوآوری‌های متعددی در این چارچوب‌ها ابلاغ شده مد نظر قرار گرفته شده است و در برخی موارد روش‌های نوین برای ارتقاء کیفیت ارائه خدمات اشاره شده که به نظر می‌رسد مجموعه این‌ها چه در بخش تولیت و چه در مسیر کار می‌تواند بحث تاثیر گذاری در حوزه سلامت باشد. 

وزارت بهداشت باید تولیت حوزهٔ سلامت را بر عهده گیرد

 دکتر باقر لاریجانی رئیس شورای راهبردی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: در بحث sdh ما بسیاری از مسائلی که در حوزهٔ سلامت می‌گذرد تاثیری خارج از نظام سلامت دارد و باید در نظام سلامت یک همکاری و همیاری خیلی وسیع وجود داشته باشد. 

وی در خصوص بحث آلودگی‌ها و حوزه‌های سلامت گفت: چالش‌های خیلی زیادی برای مسائل مادی وجود داشته و دارد و به نوعی بیمارستان‌ها خدماتی ارائه می‌کنند که منابعشان خارج از حوزهٔ سلامت است. 

وی افزود: استاندارد‌ها را وزارت بهداشت تعیین می‌کند اما کسانی که باید این استاندارد‌ها را بخرند و حمایت کنند تا اجرایی شود در حوزهٔ سلامت نیستند. 

وی ادامه داد: این بدان معنا نیست که وزارت بهداشت تولیت گر و اجرا کنندهٔ همهٔ امور باشد مفهوم آن این است که وزارت بهداشت با تدبیر و مدیریت در حوزهٔ سلامت پیش رود. 

وی افزود: در ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری که طبعا الگوی اجرایی خواهد بود به نظر می‌رسد که تا حدی به این چالش اشاره شده است و راهکار به صورت معقول این چالش را پیش ببریم. 

وی ادامه داد: حوزهٔ سلامت در حالی که به طرف ارتقاء حوزه پیش می‌رود منابع لازم که برای این کار لازم است در اختیارش قرار گیرد و من امیدوارم بهداشت و درمان کشور که برای امنیت ملی مردم است بتواند وضعیت بهتری پیدا کند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار