مسئول ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی خبر داد:

درصدد جهانی شدن چوگان به صورت مشترک هستیم

فرهاد نظری مسئول ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی کشور از ثبت جهانی چوگان به صورت مشترک با نام ایران ، تاجیکستان، آذربایجان در آینده نزدیک خبر داد.

فرهاد نظری مسئول ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی در خصوص ثبت جهانی بازی چوگان با نام آذربایجان در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: از ثبت جهانی چوگان با نام کشور آذربایجان "نوع خاصی از بازی چوگان" است که به چوگان قره باقی شاخته می‌شود و ثبت جهانی آن نیز موقت است.

وی اظهار داشت: با وجود دفتر نمایندگی یونسکو که به دفتر منطقه‌ای نوع دوم از آن یاد می‌شود در کشورمان جای امیدواری زیادی است تا همکاری فرهنگی در سطح منطقه غرب آسیا را بالا ببریم.

وی ادامه داد: دفتر منطقه‌ نوع دوم، نمایندگی سازمان جهانی یونسکو در ایران و منطقه است که می‌تواند به همکاری فرهنگی در سطح منطقه کمک زیادی داشته باشد.

این مقام مسئول عنوان کرد: در صدد ثبت جهانی چوگان به صورت مشترک با کشورهای ایران، تاجیکستان، آذربایجان و ... هستیم.

وی تاکید کرد: فعالیت میراث فرهنگی کشورمان در سطح جهان، و همچنین تهیه و تنظیم پرونده‌های ثبت شده آثار تاریخی رشد بسیار بالایی داشته است که می توان از 18 اثر در سطح جهان با نام ایران را از این نوع فعالیت ها دانست.

همچنین نظری در خصوص همکاری ایران و تاجیکستان در حوزه فرهنگی و ثبت آثار گفت: وجود اشتراک‌های زیاد در بسیاری از زمینه‌ها، با کشور تاجیکستان،‌ دو کشور را به سمت و سوی هم می‌کشاند تا در زمینه‌های فرهنگی نظیر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، پژوهش‌های باستان شناسی، ثبت آثار ناملموس، مشارکت در حفظ و احیای آثار تاریخی، موزه داری همکاری کنند.

وی ادامه داد: در دین، زبان، فرهنگ، که عمده ترین نقطه اشتراک هستند که میان ایران و تاجیکستان وجود دارد و می طلبد که همکاری با یکدیگر نسبت به گذشته بیشتر و دو چندان شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: مسئولان تاجیکی خواستار مرمت آثار تاریخی، برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی در کشورشان بانظارت و مشارکت کشورمان هستند.

دکترای باستان‌شناسی عنوان کرد: در هر زمینه‌ای بستر و زیر ساخت مهم است تا برنامه‌ها و اهداف اجرایی شود، به همین خاطر همکاری تاجیکستان با وجود اشتراک‌های بسیار کار را جهت همکاری در فعالیت‌های ذکر شده را آسان می‌کند.

مسئول ثبت آثار سازمان تصریح کرد: در زمینه دو تار و چوگان که از آثار ناملموس هستند نیز همکاری خواهیم داشت.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار