معاون میراث فرهنگی استان قزوین:

"قلعه الموت" با ساخت و سازهای بی‌مورد، جهانی نخواهد شد

آرش ضیاءآبادی، معاون میراث فرهنگی استان قزوین گفت: ساختن ساختمان و مرکز خدمات گردشگری در مجاورت "قلعه الموت" شرایط جهانی شدن این اثر تاریخی را دشوار خواهد کرد.

آرش ضیاءآبادی، معاون میراث فرهنگی استان قزوین، در خصوص شکستن حریم قلعه تاریخی "الموت" در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: با ساخت و سازهای بی‌مورد، بی‌پایه و اساس نظیر ساختن ساختمان مرکز خدمات گردشگری در مجاورت قلعه الموت و همچنین به کارگیری الگوی ساخت و ساز استفاده نکردن از اقلیم و فرهنگ منطقه در طرح و نقشه‌های خانه‌ها که به صورت تیپ توسط بنیاد مسکن اجرا می‌شود، باعث شده جهانی شدن "قلعه الموت" هرگز میسر نشود.
 
وی افزود: احترام گذاشتن به آثار طبیعی و تاریخی و حفظ آن‌ها ابتدا باید توسط ساکنان مجاور اثر صورت گیرد، سپس یونسکو با توجه به آن چه لازمه‌ی رعایت شدن باشد، اثر و یا آثاری را در فهرست آثار تاریخی در جهان به رسمیت می‌شناسد.
 
ضیاءآبادی اظهار داشت: با وجود عملیات کنترل سیما و منظر منطقه الموت، به مشارکت مردم منطقه و مدیران و مسئولان و نهادهای ذیربط نیاز دارد.
 
ضیاءآبادی تصریح کرد: احداث مرکز خدمات گردشگری در مجاورت قلعه و در باغ شخصی توسط مالک باغ، مهر تأیید جهانی نشدن را بر پیشانی قلعه زده که این مسئله میراث فرهنگی استان را به واکنش واداشت.
 
این مقام مسئول افزود: با مشارکت نیروی انتظامی و نماینده دادگستری و طی کردن روند قانونی پرونده از ساختن این بنا جلوگیری و قسمت‌های عمده آن را تخریب کردیم.
 
معاون میراث فرهنگی قزوین افزود: جهانی شدن یک اثر با رعایت حفظ هویت فرهنگی، تاریخی ساکنان و مجاوران اثر تاریخی و پلان مدیریتی در بخش ذینفعان (افراد و مدیران و کسانی که در این زمینه به آن‌ها نفعی می‌رسد) بستگی دارد.
 
ضیاءآبادی خاطرنشان کرد: درصدد پیگیری تخریب کلی مرکز خدماتی تجاری ساخته شده که بدون هیچ‌گونه مجوزی ساخته شده هستیم و همان طور که با تخریب چنین کاربری در مجاورت قلعه برخورد قانونی داشتیم در ادامه نیز در چارچوب قوانین با هرگونه فعالیتی از این قبیل برخورد می‌کنیم.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار