از ابتدای آذرماه سال جاری، کافه مجموعه فرهنگی تاریخ نیاوران با عنوان «نی آوران» در این مجموعه افتتاح می شود.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران آفرین امامی، مدیر این مجموعه با اعلام این خبر افزود: کافه «نی آوران» با شعار «کافه در خدمت موزه، نه موزه در خدمت کافه» از ابتدای آذرماه با ارائه خدماتی در شان مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در کنار فعالیت هایی به موازات اهداف موزه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی توضیح داد: کافه «نی آوران» با هدف فراهم نمودن محلی برای توقف و استراحت بازدیدکنندگان و اهالی هنر، ایجاد پاتوقی فرهنگی برای هنرمندان و علاقه مندان، انجام فعالیت هایی در راستای اهداف موزه، محلی برای آموزش و پل ارتباطی سه سویه میان مخاطبان، هنرمندان و موزه افتتاح می‌شود.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با بیان اینکه تمامی موزه ها و مجموعه های فرهنگی و تاریخی متناسب با وسعت و موضوع مجموعه و ابعاد فعالیتشان نیاز به وجود یک کافه دارند اظهار داشت: کافه قبلی در کاخ نیاوران که بیش از یک سال از تعطیلی آن می گذرد با ایجاد سازه های الحاقی بسیار بدمنظر موجب آسیب رسانی به فضای سبز باغ نیاوران شده بود و همچنین امکان عکاسی از نمای زیبای کوشک احمدشاهی را از بین برده بود که موجب انتقاد شدید بازدیدکنندگان و اهالی فرهنگ و هنر بود.

وی تصریح کرد: کافه در موزه می تواند در راستای اهداف موزه، فضایی برای مکث و گفتگو برای بازدیدکنندگان جهت درک بهتر از مفاهیم موزه باشد و می تواند متناسب با حوزه فعالیت کاخ موزه موجب آشتی میان اهالی فرهنگ و هنر با موزه شود. کافه در موزه باید بتواند تبدیل به پاتوق فرهنگی از طریق دعوت از هنرمندان و افراد فرهنگی شود و بسیاری از انجمن های دوستدار موزه از چنین فضایی کار خود را شروع کردند.

وی اضافه کرد: فعالیت های کافه در موزه باید به گونه ای با اهداف آن موزه همسو باشد تا همین کافه خارج از موزه نتواند به حیات خود ادامه دهد و همچون سایر کافه های موجود عمل کند.

امامی افزود: کافه یک موزه می تواند محققان، دانشجویان و پژوهشگران را در فضایی ساده و صمیمی دورهم جمع  و بین آن ها ارتباط برقرار کرده و فعالیت های آموزشی هرچند کوتاه و ساده متناسب با حوزه فعالیت موزه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کافه می تواند حتی در تبلیغات خود برای جذب مشتری و یا منوهای خود از عکس و المان های موزه ها استفاده کند توضیح داد: در اینصورت بخشی از ارتباط میان کافه و موزه جهت معرفی میراث فرهنگی و هنری کشور به مخاطبان برقرار شده و حتی پرسنل شاغل در کافه با داشتن اطلاعات از موزه ای که در فضای آن فعالیت می کنند می توانند راهنمایان خوبی برای مخاطبان باشند.
وی تصریح کرد: با پشتیبانی معاونت های  میراث فرهنگی و توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پیگیری اداره کل موزه ها سعی شده کافه ای در شان یک مجموعه فرهنگی و تاریخی ایجاد شود.

امامی گفت: پیمانکار جدید کافه مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران علاوه بر بازسازی کافه با نظارت این مجموعه و رعایت تمامی استانداردها و قوانین موجود، با نگاهی فرهنگی در انتخاب نام کافه نیز با مجموعه همکاری خوبی داشته است.  

وی افزود: «نی آوران» نامی قدیمی است که به پیشینه محله نیاوران دلالت دارد و از آنجایی که در گذشته های دور این منطقه نیزاری بوده که به دستور شاهان قاجار در آن باغ ساخته شده، در ابتدا «نی آوران» و سپس «نیاوران» نامیده شده است. همچنین به روایتی نیاوران به معنای کاخ با عظمت است.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران خاطر نشان کرد: کافه «نی آوران» جایی است که در آن درکنار انجام فعالیت های متناسب با اهداف موزه و میراث فرهنگی، نوشیدنی ها و عرقیجات سنتی به همراه غذاهای سنتی، ساده و کم حجم که معرف فرهنگ غنی کشور عزیزمان ایران زمین هستند ارائه خواهد شد.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار