تاریخچه اولین خط جهان در تمدن

الواح گلی اکنون در موزه باستان شناسی جیرفت به انتظار باستان شناسان و خط شناسانی است که رموز نهفته در دل آنها را رمزگشایی و جهانیان را به حیرت درآورد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،برخلاف تصور موجود درخصوص بی سوادی مردم ایران تا زمان هخامنشیان کتیبه ها و الواح کشف شده در این منطقه نشان می دهد مردم ایران شاهد تمدنی پیشرفته بوده اند که همزمان با دو تمدن بزرگ بین النهرین و مصر به نگارش مشغول بوده اند.طبق یافته های باستان شناسی و خط شناسی نخستین خط جهان در تمدن بین النهرین کشف شد باتوجه به لوح های گلی که روی آنها چند شکل هندسی کشیده شده نخستین خط جهان متعلق به تمدن پنج هزار ساله جیرفت است.

 

برخلاف تصور موجود درخصوص بی سوادی مردم ایران تا زمان هخامنشیان کتیبه ها و الواح کشف شده در این منطقه نشان می دهد مردم ایران شاهد تمدنی پیشرفته بوده اند که همزمان با دو تمدن بزرگ بین النهرین و مصر به نگارش مشغول بوده اند.

 

طبق یافته های باستان شناسی نخستین خط جهان خط میخی بود که در تمدن بین النهرین کشف شد باتوجه به لوح های گلی که روی آنها چند شکل هندسی کشیده شده نخستین خط جهان متعلق به تمدن هفت هزار ساله جیرفت است.


لوح کشف شده سال ها قدیمی تر از خط میخی است اما پس از گذشت سالها از کشفش هنوز اقدامی برای بازخوانی و یا حداقل ادامه اکتشافات در تپه های تاریخی محل کشف این لوح صورت نگرفته است!

 

تاکنون موفقیتی در خصوص رمزگشایی از چهار لوح تاریخی به دست نیامده است
نادر علیدادی رئیس پایگاه باستانشناسی جیرفت در خصوص الواح یافت شده در این حوزه تاریخی می گوید: چهار لوح در کاوش ها به دست آمده است که همان زمان برای رمزگشایی از دانشگاه های معتبر جهان کمک گرفته شده اما تاکنون در خصوص رمزگشایی موفقیتی به دست نیامده است و دلیل آن نیز منحصر به فرد بودن این خط است.

 

وی گفت: این لوح ها یکی از قدیمی ترین لوحهای کشف شده در جهان هستند اما خط این لوح ها همچنان برای محققان ناشناخته است.


احداث موزه بزرگ جیرفت و تصویب اداره میراث فرهنگی جیرفت در وادی فراموشی

 

این الواح گلی اکنون در موزه باستان شناسی جیرفت به انتظار باستان شناسان وخط شناسانی است که رموز نهفته در دل آنها را رمزگشایی و جهانیان را به حیرت درآورد اما صد افسوس که شناساندن این تمدن به جهانیان در اولویت های دست چندم این سازمان میراث فرهنگی قرار دارد ، و بزرگترین تمدن جهان (تمدن حوزه هلیل رود) با وجود آثاری مانند شهر دقیانوس و تپه های تاریخی کنار صندل هنوز نمایندگی میراث فرهنگی دارد و حتی با وجود بیش از ۲۰ اداره کل در جنوب کرمان اداره میراث فرهنگی برای این منطقه تصویب نشده ، همانگونه که موزه بزرگ جیرفت که سنگ بنای خوبی برای آن گذاشته شده بود و در سفر مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به جیرفت وی گفت:موزه جیرفت در ردیف بودجه ای این سازمان نیست و فعلا پول نداریم و دستمان برای ساخت موزه خالی است.

منبع: جام نیوز
برچسب ها: تاریخچه ، خط ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کورش
۱۱:۳۲ ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
دوستان ایران مابی صاحب مونده اگرصاحب داشت ویک نفروطن پرست مسئول داشت اون موقع میفهمیدین که ایران قدیمیترین کشوردنیاست
Iran (Islamic Republic of)
علی همتی
۲۳:۵۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلطانی فر؟؟؟؟
اسم اون منطقه رو میزاشتی پرسپولیس تهران یا یحیی گل محمدی از هر جایی بود براش پول جور میکرد.
Netherlands (Kingdom of the)
شاهرخ
۰۲:۳۶ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
اولین تمدن انسانی مصر باستان با خط هیروگلیف و اهرام ثلاثه میباشد درمقام بعدی بابل عیلام آشور ! بعدی مادها و هخامنشیان ! این جیرفتی ک شما گفتی هم بهتره دوباره دفن بشه و فراموشش کنید . این خطوط هم الفبا نیستند بلکه یک مشت نقاشی بی ربط هستند . بااین وضع سیاسی امروز مملکت هیچکس اهمیتی ب جیرفت میرفت شما نمیده .
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۱۴:۳۹ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
با سلام .این جمله خوب بخوانید.ایران سرور تمام کشورهایی هست. که تاریخ دارند.بالاتر از تاریخ ایران نیست نخواهد بود.وجیرفت گوشه کوچکی ازتاریخ را نمایان کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۵ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
به تمدن هخامنشیان کم توجهی میکنن چه برسه به جیرفت!! تمدن هخامنشیان که توانمند، خلاق، بزرگ، صلح طلب، پر از کتیبه و داستان و... (تازه به دلیل حملات وحشیانه درصد کمی از تمدن هخامنشیان باقی مونده) بوده بعد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
ایرانیان و آریایی ها خیلی خیلی قبل تر از بین النهرین و ... در مکان های مختلف تمدن داشتند و هخامنشیان به یک صورتی همه رو زیر یک پرچم آوردند در یک منطقه و آن را جهانی کردند. در حق تمام آثار تاریخی و هویت زبانی و ملی ایران از هخامنشی تا جیرفت کوتاهی شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
شما یک جا بیار که این نظریه را تایید بکند. بین االنهرین قبلتر بوده اما متاسفانه الان باب شده که تاریخ را بازیچه نژادپرستی و لج بازی عده ای شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۲ تير ۱۴۰۰
مال زمانی هست که هنوزایرانیها به جیرفت نرفته بودند
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۳۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
متاسفانه خط یاد شده از خطوط ایرانی نیستندچون هند و اروپاییان فاقد خط بودنند و در اولین خطهای دنیا شامل خط رونی تورکی و صد متاسفانه خط تورکی تورانی بنام اراتا یا ارتا بوده و هم عصر با انان خط میخی بین النهرین سومری و بعد ان ایلامی و بعد ان بابای که هیچ ربطی به خط ایرانی نداره چون کلولیها یا کرت پوشان هندی که به ان هند و اروپایی میگفتند از دیگران خط یاد گرفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
من هنوز متن رو کامل نخوندم ولی مردم ایرانیان قبل از هخامنشیان بی سواد نبودند. حکومت های خیلی مختلفی وجود داشت هرچند بعضی آریایی نبودند‌‌. مثل حکومت الیپی، کاسی ها، کاسپی ها، ماد و...
United States of America
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
چون جیرفت شهری دور افتاده است،به ان شهر رسیدگی نمیشود،اما از همه نظر دارای پتانسیل کم نظیری در جهان است،متاسفانه استفاده نمیشود،استان شدن حق جیرفت است ،افسوس که بد خواهان وحسود ها نمیگذارند،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۹
تمدن جیرفت بی نظیره هر کسی قابلیت درک همچین تمدن عظیمی رو نداره
Iran (Islamic Republic of)
صابرگودرزی
۲۲:۳۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
این خط جیرفت قدیمی ترین خط جهان‌ هست.اما میشه‌ ازراهای‌ شبیه‌ ب این خط وارد این‌ خط شد و میشه‌ فهمید ک چ چیزی و چه‌ حرفهای‌ را ابلاغ‌ کرده‌.هرکدام‌ از اون‌ اشکال‌ هندسه‌ معنی‌ خاصی‌ دارند‌ و میشه‌ نزدیکترین‌ معانی‌ رو بهش‌ داد تا ب نتیجه‌ برسی‌.
France
مهدی
۱۹:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
عالی
France
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
انشالله رمزگشای شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
بدرد نمی خوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بسیار چرته
Iran (Islamic Republic of)
آوا نصیری پور
۱۲:۴۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
عالییییییییییییی بود اما فقط یک کلوم برای تمدن هخامنشی بود تمام
Iran (Islamic Republic of)
سورينا لى
۲۲:۳۸ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
كشف به اين مهمى چيزى نيست كه بشه دست كم گرفتش، كاش بيشتر به فكر نگهدارى از ميراث ايران باشن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
پژمان
۰۵:۰۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
باید به میراث فرهنگی سپرده بشه
آخرین اخبار