مدیر کل اداره میراث فرهنگی کرمان:

تصرفات غیر مجاز بازار کرمان را برای همیشه خاموش می‌کنیم

علی ابراهیمی‌نژاد مدیر کل اداره میراث فرهنگی کرمان از متوقف کردن تصرفات اخیر و البته با سابقه طولانی در بازار کرمان توسط برخی از کاسبان و بازاریان با مشارکت اداره اوقاف و امور خیریه، دادگستری و میراث فرهنگی استان خبر داد.

علی ابراهیمی‌نژاد مدیر کل اداره میراث فرهنگی کرمان در خصوص تصرفات غیر مجاز در بازار کرمان در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: تخریب بخش هایی از بازار توسط برخی از کسبه و بازاریان طی سالهای اخیر و دادن کاربری تجاری به آن باعث بوجود آمدن این حرکت غیر فرهنگی شده است.

ابراهیمی‌نژاد ادامه داد: جلسه‌ای که سه شنبه با استاندار  و معاونین وی داشتیم در خصوص پیگیری و رفع این معضل تاکید شد.

این مقام مسئول اظهار داشت: حمید ذکا اسدی معاونت امنیتی سیاسی استاندار از اداره اوقاف و امور خیریه، دادگستری استان خواسته‌اند تا با همکاری با ادراه کل میراث فرهنگی با عاملین برخورد و به رفع مشکل، اقدام کنند.

وی تصریح کرد: قسمت‌هایی از بازار بدلیل قطر زیاد دیوارها باعث شد تا چشم فرهنگ بسته و گرایش به سمت دنیا و مادی طلبی توسط برخی از کاسبان و مالکان بوجود آید و با تخریب دیوارها این مجموعه تاریخی فرهنگی را با آسیب و تخریب مواجه سازند.

ابراهیمی‌نژاد عنوان کرد: تخریب دیوارهای قطور بازار و تبدیل آن به حجره‌ها و مکان تجاری، سابقه چند ساله دارد و حدود 37 – 38 سال پیش آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.
 
مدیر کل اداره میراث فرهنگی کرمان خاطر نشان کرد: تاکنون 57 مورد شناسایی شده و بدلیل وقفی بودن برخی از حجره ها حل این مشکل با مشارکت اداره اوقاف و امور خیریه، و همچنین دادستانی استان و نیروی انتظامی میسر است.

ابراهیمی بیان کرد: بازار تاریخی کرمان از چندین مجموعه تاریخی و  در دوره‌های مختلف تاریخی ساخته شده که قدیمی‌ترین قسمت بازار مربوط به آل مظفر و قسمت‌های دیگر آن در دوره‌های بعد از آن ساخته شده است.

وی افزود: این بازار با طولی بیش از 1000 متر و از مجموعه بازار اختیار ، مجموعه گنجعلی خان، مجموعه قدمگاه، مجموعه ارگ،‌مجموعه مرکز جامع کرمان و ... تشکیل شده است.

ابراهیمی نژاد تاکید کرد: با جدیت و با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه و دادگستری استان و همچنین استانداری به رفع این پدیده ناخوشایند اقدام خواهیم کرد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی کرمان اظهار داشت: مرمت بام بازار در حال انجام است و چنانچه معضل اشاره شده رفع شود تلاش خواهیم کرد تا بازار کرمان کاندیدای ثبت جهانی شود.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار