معاون بهداشت:

معضلات سلامت ریشه در بهداشت محیط دارد

دکتر سیاری گفت: تمام مسائل و معضلات سلامت جامعه و افراد آن ریشه در بهداشت محیط دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛  دکتر علی اکبر سیاری ضمن بیان این مطلب گفت: تقریباً تمام امور بهداشتی در این حوزه وجود دارد زیرا نظارت بر بهداشت در سه حوزه مهم آب، هوا و غذا و حتی بهداشت بیمارستان ها مربوط به این حوزه است.

وی ادامه داد: در مدتی که آقای دکتر ندافی مدیریت این حوزه را بر عهده داشته اند کارهای بزرگ و خوبی انجام شده و همواره تعهد، تدین و سلامت سه ویژگی ایشان بوده است.

دکتر سیاری بیان داشت: دکتر صادق نیت هم که از این پس مسئولیت این حوزه را بر عهده دارند پیش از این در مدیریت بیمارستانی که یکی از سخت ترین کارها در حوزه بهداشت و درمان است در بیمارستان بهارلو کارنامه موفقی ارائه کرده اند که امیدواریم در این مرکز نیز موفق باشند.

وی با اشاره به اعلام رتبه برتر ایران در ادغام برخی از برنامه های سلامت محیط و کار در شبکه بهداشت کشور طی امسال، گفت: خوشبختانه این تلاش های مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت که امیدواریم در دوره مدیریت جدید این دفتر نیز شاهد کسب رتبه های برتر دیگر در حوزه سلامت محیط و کار در عرصه بین المللی باشیم.

سیاری گفت: محیط، حرفه و کار شاخه های متعدد تخصصی دارند که بدون همکاری متخصصان مربوطه قادر به تامین بهداشت آنها نیستیم.
دکتر سیاری در ادامه افزود: جشنواره بهداشت محیط ابتکار ارزنده ای بوده است که بخش های مختلفی از جمله مقالات علمی، پایان نامه های دانشجویی و اقدامات علمی و عملی در این عرصه را به خوبی تحت پوشش قرار داده است و جا دارد به دست اندرکاران آن تبریک بگویم.

براساس این گزارش، رییس انجمن علمی بهداشت محیط ایران در این مراسم گفت: بهداشت محیط وجوه متعددی دارد که به سلامت محیط زیست و زندگی افراد جامعه گره خورده اند.

دکتر مصداقی نیا وجود سموم در غذا و میوه ها و سبزیجات را  مورد اشاره قرار داد و افزود: اندازه این سموم که با خوردن و آشامیدن وارد بدن ما می شوند مشخص نیست ولی آنچه مشخص است اینست که این سموم پایداری زیادی دارند و به افراد جامعه و محیط زیست آسیب های جبران ناپذیری می زنند.

وی ادامه داد: نقش دفتر سلامت محیط و کار در معاونت بهداشت خیلی مهم است زیرا صحیت هایی که یک مقام مسئول در خصوص این آلودگی ها کند در جامعه تاثیر بسیار بیشتری از بیانیه ها یا صحبت های انجمن ها دارد.

وی اظهار داشت: ماده 37 برنامه پنجم توسعه کشور به ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب رسان سلامت اشاره دارد که باید اجرایی شود.
دکتر مصداقی نیا با اذعان به اینکه ممنوعیت تبلیغ این کالاها در گذشته پیگیری شد ولی مورد عمل قرار نگرفت، از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون بهداشت خواست این مسأله را تا حصول نتیجه لازم پیگیری کرده و اجرای آن را از دستگاه های ذیربط و رسانه ها مطالبه کنند.
وی مشکل کم آبی را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: باید متوجه باشیم که کم آبی جامعه را ناسالم می کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ریشه تمام بیماری های غیرواگیر که در جامعه رو به گسترش است به محیط زیست و بهداشت محیط بر می گردد.

بنا بر این گزارش در ادامه این مراسم سامانه پرتوهای فرابنفش خورشیدی و سامانه جامع مدیریت بازرسی کشور معرفی شدند.
گفتنی است، ششمین جشنواره علمی بهداشت محیط همزمان با روز جهانی بهداشت محیط و با همکاری انجمن علمی بهداشت محیط ایران و مرکز سلامت محیط و کار معاونت بهداشت در سالن امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت برگزار شد و در پایان از برگزیدگان بهداشت محیط تقدیر به عمل آمد.

 
حساسیت بالای کار در مرکز سلامت محیط و کار
رییس جدید مرکز سلامت محیط و کار نیز در این مراسم با اشاره به حساسیت زایی مرکز سلامت محیط و کار گفت: این حوزه هم حساسیت زاست و هم در صورت عدم رسیدگی و توجه کافی به آن به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با سه مقولۀ مهم آب، هوا و غذا دارد، می تواند بحران ساز باشد.

دکتر خسرو صادق نیت افزود: خوشبختانه کارشناسان ارزشمندی در مرکز سلامت محیط و کار وجود دارند که تحت مدیریت توانمند دکتر ندافی اقدامات خوبی در این سال ها به انجام رسانده اند که امیدواریم این اقدامات در سال های آینده نیز ادامه یابد.

گفتنی است در پایان این مراسم که با حضور دکتر کلانتری، دکتر عاطفی، دکتر گویا، دکتر حاجبی، دکتر اردلان، دکتر رفیعی فر، دکتر عبداللهی و دکتر دماری مدیران حوزه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، دکتر سیاری معاون بهداشت با اهدای لوح تقدیر و جوایزی از دکتر ندافی قدردانی کرده و لوح حکم دکتر صادق نیت را نیز به وی ابلاغ کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار