اولین نشست مدیران گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه های علوم پزشکی کشور با حضور معاون بهداشت امروز در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا،علی اکبر سیاری در این نشست گفت: در برنامه تحول بهداشتی، هر مراقب سلامت خانواده در مراکز بهداشت شهری، به صورت ادغام یافته به ارائه برنامه های سلامتی پرداخته و موظف می شود 3 تا 4 هزار نفر از جمعیت هر منطقه را تحت پوشش این برنامه ها قرار دهد.

وی با بیان این مطلب، گفت: این فرد مراقب از طریق تلفن، رابطان بهداشتی و سفیران سلامت که یک دانش آموز در هر خانواده خواهد بود، با مردم در ارتباط قرار می گیرد.

 سیاری از ترویج خودمراقبتی در بین مردم به عنوان قدم دوم برنامه تحول بهداشتی خبر داد و گفت: نقش مدیران و کارشناسان دفاتر آموزش و ارتقای سلامت در دانشگاه ها در این مرحله خطیر خواهد بود.

معاون بهداشت، آموزش کارشناسان و مدیران برای اجرای هر چه بهتر برنامه تحولی بهداشت کشور را مورد تأکید قرار داد و افزود: برای حاشیه شهرها که سه فاکتور مهم بیماری های واگیر، بیماری های غیرواگیر و آسیب های اجتماعی در حوزه سلامت در این مناطق وجود دارد، برنامه های اجرایی مناسب در نظر داریم.

وی شیب اجرای طرح تحول بهداشتی را از شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ اعلام کرد و گفت: با توجه به اهمیت بحث های آموزش و ارتقای سلامت افراد، لازم است دانشگاه ها 10 درصد از بودجه شان را برای این کار کنار بگذارند.

وی در پایان طرح تحول بهداشتی را به طور خلاصه شامل ایجاد تغییرات در سیستم بهداشتی کشور با محوریت کارشناس، خودمراقبتی و آموزش همگانی مردمی و ارائه خدمات ادغام یافته اعلام کرد و گفت: در طرح تحول بهداشتی به جای داشتن کارشناسان مختلف بیماری های مختلف دو نوع کارشناس یکی در بیماری های واگیر و دیگری در بیماری های غیرواگیر به ارائه خدمات خواهند پرداخت.

اجرای برنامه سنجش ملی سواد سلامت ایرانیان
 منتظری سرپرست پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در این نشست با اشاره به جایگاه و نقش «سواد سلامتی» در پیشبرد اهداف سلامتی در کشورها و کاهش چشمگیر هزینه های بهداشتی و درمانی در جوامع، گفت: پرسشنامه ای برای سنجش میزان سواد سلامت در بین افراد جامعه تنظیم شده است که در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی کشور قرار می گیرد تا در قالب برنامه سنجش ملی سواد سلامت، بتوان معیار و میزانی برای مقدار سواد سلامت در بین افراد جامعه تعیین و در برنامه ریزی های آینده از آن استفاده کرد.

وی سواد سلامت را شامل چهار عامل مهم، توانایی کسب و دسترسی به مطالب سلامتی، خوانش و فرآوری آنها، درک درست از مطالب سلامتی و در نهایت عمل به آنها دانست و بیان داشت: از سال 1985 میلادی تاکنون که اصطلاح «سواد سلامت» (Health Literacy)  در عرصه سلامت کشورها مطرح شده است، تاکنون بالغ بر 1504 مقاله علمی ایندکس شده درباره آن در سطح بین المللی به نگارش درآمده است.

وی افزود: سواد سلامتی از سه سطح پایه یا عملکردی، تعاملی یا ارتباطی و نقادانه یا تحلیلی برخوردار است که در هر سطح، فرد با یک لایه از سواد سلامتی آشنا می شود.

ارائه بسته خدمت خودمراقبتی، همیاری و مشارکت مردمی به دانشگاه ها

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت نیز در این نشست از ارائه بسته خدمت خودمراقبتی، همیاری و مشارکت مردمی به دانشگاه ها خبر داد و گفت: برنامه ملی ترویج خودمراقبتی شامل راهنمای ملی زندگی سالم، کوریکولوم سلامت مدارس، راهنمای ملی خود مراقبتی بیماری های مزمن و بیماری های جزیی، مراکز تماس مستقیم سلامت، پورتال ملی خودمراقبتی، سرویس مشاوره تلفنی، نظام جامع آموزش بیمار نیز به تدریج تدوین، ارائه و اجرایی خواهد شد.

وی افزود: قصدداریم برای پیشبرد بهتر برنامه خودمراقبتی، همزمان اقدام به تربیت یک سفیر سلامت در هر خانواده کنیم.

گفتنی است اولین نشست مدیران و کارشناسان گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه های علوم پزشکی کشور با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ تا عصر امروز ادامه دارد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار