معاون بهداشتی وزارت بهداشت عنوان کرد

نسبت مرگ مادران در کشور به یک چهارم رسیده است/ زابل کمترین و گیلان و شهید بهشتی بالاترین رکوردار سزارین در کشور

سیاری با بیان اینکه طبق سند توسعه هزاره نسبت مرگ مادران در کلیه کشورها باید در فاصله سالهای 1990 تا 2015 به یک چهارم برسید گفت: خوشبختانه کشور ما زودتر از موعد تعیین شده به این آمار رسیده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت امروز 5 مهر در کنگره ملی راهکارهای ارتقاء سلامت و کاهش مرگ و میر مادران با بیان اینکه بدترین حادثه در یک خانواده مرگ مادر است، گفت: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی  مرگ مادران است براساس پنجمین سند توسعه هزاره نسبت مرگ مادران در کلیه کشورها باید در فاصله سالهای 1990 تا 2015 به یک چهارم برسد که خوشبختانه ایران زودتر از 2015 به این موفقیت دست یافته است.

وی ادامه داد: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت مرگ مادران در ایران در سال 1990، 83 در 100 هزار تولد زنده بوده که در سال 2013 به 23 در 100 هزار تولد زنده رسیده است.

سیاری به ماموریت‌های نظام سلامت اشاره و عنوان کرد: افزایش امید به زندگی، بهبود شیوه زندگی که منجر به ارتقاء سلامت شود، تامین عدالت در سلامت، بهره‌مندی خدمات تا پرداخت مناسب هزینه‌ها از ماموریت‌های مهم نظام سلامت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال 68 نسبت مرگ مادر 91 در 100 هزار تولد  زنده بوده، تصریح کرد: این آمار در سال 92 به19.7در 100 هزار تولد زنده رسیده است.

وی ادامه داد: از 308 مرگ مادران در سال 81 هم اکنون به 291 مورد مرگ رسیده‌ایم باید توجه  داشت که عوامل مربوط به مرگ و میر مادران شامل خونریزی، پره اکلامپسی، عفونت، بیماری‌های قلبی، آمبولی و بیماری‌های زمینه ای است که طبق آمار بیشترین علت مرگ مادران بر اثر خونریزی است که برای کاهش علت فوت در اثر این امر وزارت بهداشت توزیع رایگان قرص آهن به زنان باردار را در کل کشور ایجاد کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان گفت: سیستم بهداشتی روستا سیستمی فعال است یعنی اگر مادر بارداری در زمان مشخص شده برای چکاپ مراجعه نکند بهورز به سراغ او می رود اما سیستم بهداشتی و درمان شهری ما غیر فعال است که برای حل این مشکل، برای 3 تا 4 هزار نفر یک کارشناس مراقبت سلامت تعریف شده که این کارشناس زمانی که فرد به موقع مراجعه نکند باید عدم مراجعه او را پیگیری کند.

سیاری به بحث سزارین اشاره و تاکید کرد: میزان آمار سزارین در سال 92، 54 درصد بوده که هم اکنون نیز آمار 6 ماهه اول سال 52 درصد است طبق بررسی‌های انجام شده زابل کمترین آمار سزارین و  بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی و گیلان بیشترین آمار سزارین را دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.