سیاری با بیان اینکه روند طلاق روز به روز در حال افزایش است گفت: طبق آمار از 800 هزار ازدواج در سال 20 درصد آنها منجر به طلاق می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل علی اکبر سیاری، امروز 23 تیر در مراسم روز جهانی جمعیت با اشاره به اینکه این روز فرصتی است تا به چالش‌های آن بپردازیم گفت: طی 100 سال گذشته جمعیت کشور روبه افزایش بوده است و سالی 1 میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود که عامل این افزایش جمعیت مهاجرت و افزایش زاد و ولد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر جمعیت بین 15 تا 64 سال کشور جمعیت فعال هستند که 70 درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهند که به همین دلیل شعار امسال روز جهانی جمعیت به جوانان اختصاص پیدا کرده است.

طبق آمار جمعیت بین 15 تا 29 سال 41.4 درصد مرد و 32 درصد را زن تشکیل می‌دهد.

سیاری افزود: یکی از چالش‌های ما در حوزه جمیت کاهش نرخ باروری است. باید توجه داشت که نرخ باروری در دهه 60 در یک خانواده 6.8 درصد فرزند بوده در حالی که امروزه به 1.8 درصد فرزند رسیده است که البته این یک پدیده جهانی است همچین بالا رفتن سن ازدواج چالش دیگر حوزه جمعیت است به طوری که طبق آمار 11 میلیون جوان در کشور در سن ازدواج هستند و باید شرایط تشکیل خانواده و تصریح روند ازدواج را در بین جوانان کشور عملی کرد.

سیاری با بیان اینکه آمار ازدواج در سالهای 85 تا 92 کاهش پیدا کرد افزود: مهیا نبودن فرصت های شغلی از عوامل بالا رفتن سن ازدواج است. باید توجه داشت که اگر 10 درصد طلاق‌ها کاهش پیدا کنند، نرخ باروری به 1.88 درصد و در صورت کاهش 10 درصدی مجردهای کشور نرخ باروری به 2.6 درصد خواهد رسید. بنابراین باید جوانان را به تشکیل خانواده اغنا کرد و فرزند آوری جزء ارزش های آنان قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخان خود تصریح کرد:‌ آموزش مهارت زندگی، تدوین محتواهای جدید آموزش زندگی بر اساس نیاز سنجی تعیین اهمیت تشکیل خانواده، آموزش معیارهای انتخاب همسر و فرهنگ سازی برای ارزش نهادن برای تشکیل خانواده باید از اقدامات آموزشی وزارت بهداشت قرار گیرد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه روند طلاق روز به روز در حال افزایش است، افزود: از 800 هزار ازدواج در سال، 20 درصد آن منجر به طلاق می‌شود، بنابراین باید توجه داشت که 3 عامل سازگاری، معیشت و سلامت در استحکام پیوند هر خانواده نقش اساسی دارد که باید اقدامات مناسبی جهت برقراری این 3 عامل توسط دست اندرکاران صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری وزارت بهداشت با وزارت رفاه اشاره و تاکید کرد: طی این همکاری قرار شده که مشاوره‌ی ژنتیک تحت پوشش بیمه قرار گیرد که این امر باعث می‌شود که تولد نوزادان مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی تا 3 درصد کاهش یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار