انتخابات ریاست جمهوری مصر در حالی برگزار شد که بسیاری نتیجه آن را از پیش تعیین شده می‌دانستند و حضور "حمدین صباحی" را تنها عاملی برای مشروعیت بخشیدن به انتخابات قلمداد می‌کردند، اما میزان مشارکت مردم در این انتخابات حوادث دیگری رقم زد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری المانیتور در گزارشی در این زمینه آورده است: انتخابات ریاست جمهوری در مصر نشان داد که میزان مشارکت مردم در انتخابات بسیار پایین‌تر از حد انتظار است و این مسئله باعث شد مسئولان برگزاری انتخابات روز گذشته را نیز برای اخذ رای مردم در نظر بگیرند. این در حالی است که در پی تداوم حضور کمرنگ در انتخابات، مسئولان کمیته انتخابات امروز را نیز برای برگزاری انتخابات در نظر گرفتند، مسئله‌ای که اگرچه تلاشی برای مشروعیت بخشی به انتخابات بود، اما با اعتراض شدید السیسی و صباحی روبرو شده است.

بر اساس این گزارش، کمپین حمدین صباحی ابتدا از برگزاری انتخابات در روز دوم حمایت و تاکید کردند که روز سه‌شنبه متعلق به وی است. اما بلافاصله در پی کشیده شدن انتخابات به روز سوم، ورق برگشت و حامیان وی در توئیتر بر لزوم کناره‌گیری او از انتخابات اصرار ورزیدند. با وجود اینکه زمان مورد نظر برای کناره‌گیری از انتخابات گذشته بود.

مشارکت پایین مردم در انتخابات تا حدی به دلیل عوارض ناشی از سختی‌های زندگی مردم مصر است، سختی‌هایی که مردم برای مشارکت در انتخابات و رای دادن، نیاز به فراموش کردن آنان و دور شدن از آن دارند. اواخر شب چهارشنبه بود که دولت میزان مشارکت ناامیدکننده مردم را اعلام کرد و تلاش کرد با اعلام روز سوم رای‌گیری، تا حدی از تبعات این مسئله بکاهد. حتی برخی اخبار از جریمه 70 دلاری کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، حکایت داشت. جریمه‌ای که سال‌های گذشته نیز بود، اما مشروعیت آن زیر سوال بود.

سه‌شنبه شب فایل ویدئویی پخش شد که در آن صباحی از موفقیت‌های به دست آمده کمپین خود خرسند بود و از جوانان می‌خواست که در روز اول و دوم انتخابات برای رای دادن به وی، به پای صندوق‌های رای بیایند. اما سوال این است که آیا آرای روز دوم و سوم می‌تواند اوضاع را به سود صباحی تغییر دهد. احتمالش بسیار پایین است. هنوز هم پیش‌بینی می‌شود که السیسی با 75 درصد آرا پیروز انتخابات شود. اما این مسئله چندان به سود وی نیست، زیرا السیسی خواهان مشارکت بالای مردم برای اخذ حمایت آنان به منظور ایجاد اصلاحات اقتصادی و تغییرات اساسی در ساختار سیاسی مصر بود. مهم‌تر از آن اینکه مشارکت مردم نشانه حمایت آنان از روند موجود است.

در عین حال حامیان اخوان‌المسلمین مشارکت پایین مردم را جشن گرفتند و اعلام کردند که این نشانه بروز مشکلاتی در زمینه محبوبیت السیسی است. اما نتایج نظرسنجی موسسه پیو نشان می‌دهد که اختلافات عمیق در جامعه مصر بسیار شدیدتر از آن است که در رسانه‌ها نشان داده می‌شود. حزب آزادی و عدالت مصر نیز پیش‌بینی کرده بود که تنها پنج میلیون نفر از مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد که 32 درصد آنان حامی مبارک هستند.

اما چرا مشارکت تا این حد پایین بود؟ پاسخ دادن به این سوال آسان نیست. اما با در نظر گرفتن اینکه حامیان اخوان انتخابات را تحریم کرده‌اند، و با اضافه کردن چندین میلیون جوان مصری که در این انتخابات شرکت نکرده‌اند، می‌توان متوجه شد که مشارکت پایین تا حد زیادی قابل پیش‌بینی بود. در واقع بسیاری از جوانان مصری از نحوه اداره کشور ناراضی‌اند، به ویژه اینکه نمی‌خواهند رئیس‌جمهوری داشته باشند که به تازگی از ارتش استعفا داده است. از سوی دیگر جوانان مصری با نحوه تلقی رسانه‌های دولتی از انقلاب سال 2011 این کشور که آن را یک بازگشت به عقب یا یک فاجعه می‌دانند، مخالفند. این در حالی است که این جوانان انتخابات مصر را پیروزی نسل خود می‌دانند.

در عین حال نحوه سرکوب تظاهرات چند ماه اخیر توسط نیروهای امنیتی نیز باعث عصبانیت بسیاری از مردم مصر شده است. در واقع دولت فعلی مصر همان اشتباهی را مرتکب شد که دولت قبلی مرتکب شده بود. با در نظر گرفتن این نکات می‌توان به این نتیجه رسید که چرا میزان مشارکت تا این حد نسبت به انتخابات سال 2012 کاهش یافته بود. این در حالی بود که السیسی در سخنانی به شدت خوش‌بینانه، مدعی شده بود که انتظار مشارکت 40 میلیونی را در انتخابات دارد. در واقع ناامیدی همیشه عاملی در جهت داشتن انتظارات اغراق‌آمیز است. به نظر می‌رسد السیسی تلاش کرده به مخالفان خود پز یک پیروزی آسان را بدهد که در آن البته موفق نبوده است.

اما باید به یک سری اشتباهات دیگر که السیسی در گفتگوهای تلویزیونی خود مرتکب شد نیز اشاره شود. اشتباهاتی که باعث شد حامیان بالقوه وی از حمایت خود دست بردارند و به این ترتیب به رقیب وی رای دهند. السیسی روز جمعه در مصاحبه تلویزیونی شرکت کرد که بیشتر شبیه جلسه دادگاهی است که توسط یک سلطان برگزار می‌شود. السیسی در این گفتگو شبیه یک فرعون نشسته بود و رفتار می‌کرد که این مسئله برای میلیون‌ها بیننده آزاردهنده بود. در عین حال نحوه رفتار مجریان با وی و تایید پی‌درپی سخنانش از سوی آنان به گونه‌ای بود که گویی یک پیامبر در حال موعظه پیروان خود است و پیروانش نباید با وی مباحثه کنند. مسئله‌ای که باعث خشم بسیاری از مردم مصر شد.

در واقع نحوه رفتار و صحبت السیسی و مجریان در این برنامه و برنامه‌های دیگر باعث شد مردم مصر به این نتیجه برسند که نتایج انتخابات از پیش تعیین شده است و به همین دلیل تصمیم بگیرند که در انتخابات شرکت نکنند. از سوی دیگر نحوه صحبت و رفتار مجری یکی  برنامه تلویزیونی که یکی از افراد فاسد رژیم مبارک بود و با هشداری مسخره‌گونه مدعی شد که اگر میلیون‌ها مصری در انتخابات شرکت نکنند، السیسی کناره‌گیری می‌کند و السیسی باید برنده انتخابات شود، نیز باعث سرخوردگی مردم شد.در واقع به نظر می‌رسد السیسی باید فورا فکری به حال اعضای تیم رسانه‌ای خود کند، زیرا ادامه این روند باعث خوشحالی اخوان‌المسلمین خواهد بود.

با وجود همه این مسائل، السیسی پیروز انتخابات خواهد بود. اما نکته مهم در این زمینه این است که وی در جلب نظر مردم برای مشارکت در انتخابات و کسب یک پیروزی چشمگیر شکست خورد. این به این معنا است که وی باید از این مسئله درس بگیرد و باید یک نکته را حتما به ذهن بسپارد. هیچ رئیس‌جمهوری نیابد با مردم مصر مانند کودکان ناآگاه رفتار کند، هرگز.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار