مهم‌ترین علائم وقفهٔ تنفسی در خواب خروپف شبانه است که با خستگی و خواب‌آلودگی مفرط روزانه همراه می‌شود.

خسرو صادق نیت متخصص اختلالات خواب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص اینکه علت وقفهٔ تنفسی در خواب چیست، گفت: وقفهٔ تنفسی عبارت‌ است از قطع کامل جریان هوا به مدت ۱۰ ثانیه یا بیشتر است. 

وی ادامه داد: به محض خواب رفتن عضلات بدن طبق یک واکنش طبیعی شل شده و عضلات حلق نیز تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد و در نتیجه راه تنفسی به تدریج تنگ‌تر می‌ِ‌شود و این تنگی منجر به انسداد کامل جریان هوا می‌شود.

این متخصص با اشاره به اینکه وقفهٔ تنفسی در آقایان ۲ برابر بیشتر از زنان بروز می‌کند، افزود: چاقی عامل مهمی در ایجاد خطر ابتلا به وقفهٔ تنفسی در حین خواب است و همچنین افزایش سن نیز باعث تشدید آن می‌شود. 

وی از مهم‌ترین علائم آن را خروپف شبانه، ‌خستگی و خواب‌آلودگی مفرط روزانه و افزایش فشار خون در این افراد نیز بیش از حد طبیعی دانست و دیگر اینکه در این افراد خطر بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی افزایش پیدا می‌‌کند. 

صادق نیت در خصوص عوارض وقفهٔ تنفسی تشریح کرد: تشدید افسردگی و اضطراب افزایش تصادفات مرگ بار، کاهش توان یادگیری، تضعیف حافظه و افزایش قند خون از مهم‌ترین عوامل مشکلات تنفسی در هنگام خواب است. 

وی در پاسخ به اینکه آیا ارتباطی بین آسم و انسداد در خواب وجود دارد، اذعان داشت: آسم بیماری است که ریهٔ فرد را درگیر می‌کند ولی انسداد در حلق اتفاق می‌افتد و بین این دو ارتباط مستقیمی وجود ندارد ولی هر دو می‌توانند کیفیت خواب را کاهش دهند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.