هاآرتص نوشت : تندروها در آمريکا لحن خود را در مورد توافق هسته اي با ايران تغيير داده اند و ظاهرا به دولت اوباما مجال بيشتري براي نفس کشيدن داده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ اين روزنامه صهيونيستي نوشت : تندروهاي کنگره مي خواهند عصايي تازه را بر ضد ايران به نشانه تهديد حرکت دهند ولي فعلا  نمي خواهند از آن استفاده کنند. افراد شکاک در کنگره با وجود همه نااميدي هايي که پس از توافق در خصوص برنامه هسته اي ايران اعلام کردند به نظر مي رسد تمايل داشته باشند به توافقي که به ميانجيگري دولت اوباما بدست آمده است مجالي بدهند. هر چند اگر ايران به تعهداتش عمل نکند ، تحريم هاي سختگيرانه تازه اي به اجرا در مي آيد.

سناتور آمريکايي مارک کرک يکي از طرفداران مهم تصويب تحريم هاي ايران بعد از اعلام اين توافق در شنبه شب گفت :« اگر ايران اين توافق موقت را تضعيف کند يا اگر در پايان اين دوره شش ماهه ، برچيدن زير بناي هسته اي ايران در حال اجرا نباشد ، من به همکاري با همکارانم براي تدوين قانوني دو حزبي ادامه مي دهم.»

اين سخنان کرک با سخنان قبلي وي تفاوت دارد که هدايت تلاش براي تصويب تحريم هاي جديد برضد ايران را به عهده داشت. آن تلاشها به نتيجه مذاکرات ميان آمريکا ، قدرت هاي جهان و ايران مشروط نبود.

طرفداران خط مشي سختگيرانه تر بر ضد ايران مي گويند صحبتها در مورد تحريم ها تهديدي توخالي نبود و به شکل دادن نتيجه توافق موقت کمک کرد. علاوه بر اين ، کنگره عصاي خود را به زمين نگذاشته است يعني کرک و سناتور رابرت منندز رئيس کميته روابط خارجي سنا در حال آماده کردن قانون تحريم هاي جديد هستند که در صورت تخطي ايران از اين توافق موقت به اجرا در مي آيد.

جانسون از دموکراتهاي ميانه روی سنا نیز ، تاکنون در برابر تلاش ها براي پيشبرد تحريم هاي جديد در کميته اش که مجلس نمايندگان تابستان آن را تصويب کردند مقاومت کرده است.

يکي از کارکنان قبلي جانسون گفت اين سناتور ممکن است احساس آزادي عمل بيشتري کند تا به مقاومت در برابر اعمال فشار همکارانش و سازمان هاي طرفدار يهوديان بپردازد زيرا تصميم گرفته است سال ديگر در انتخابات شرکت نکند.»

دموکراتهاي ديگر طرفدار اسرائيل در سنا از جمله سناتورها ديان فينستاين رئيس کميته اطلاعاتي و کارل لوين رئيس کميته نيروهاي مسلح ، اعلام کرده اند با آغاز تشديد تحريم ها در زمان برگزاري مذاکرات مخالفند.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار