خبرگزاري فرانسه در گزارشي از دمشق مهمترين اظهارات بشار اسد ، رئيس جمهور سوريه را از آغاز بحران اين کشور در اواسط مارس 2011 تاکنون اعلام کرد.


// سال 2011 //
- 30 مارس:  بشار اسد: "توطئه گران" مسئول تحولات اخير هستند.

- 20 ژوئن : بشار اسد در دانشگاه دمشق ضمن آن که اعلام کرد براي جلوگيري از اين "هرج و مرج" مصمم است ، گفت: اصلاحاتي ايجاد مي کند.

- 30 اکتبر : اسد در مورد مداخله کشورهاي غربي هشدار داد و گفت هر گونه اقدام غرب "زمين لرزه اي" ايجاد خواهد کرد که سراسر منطقه را در بر مي گيرد. 

- 7 دسامبر : بشار اسد دستور مواجهه با تظاهرکنندگان را تکذيب کرد. "ما مردم خود را نمي کشيم... هيچ دولتي در جهان مردم خود را نمي کشد ، مگر آنکه رهبري ديوانه داشته باشد." 


// سال 2012 //
-10 ژانويه : اسد اعلام کرد سوريه هدف "توطئه خارجي" قرار دارد و وعده داد پاسخ آن را مي دهد. فرداي آن روز ، رئيس جمهور سوريه در برابر دهها هزار طرفدار خود در دمشق که وي را تشويق مي کردند، اعلام کرد کشورش پيروز خواهد شد.

- 8 ژوئيه : اسد در پاسخ به سوالي در مورد کشته شدن غيرنظاميان ، گفت:  "اگر مي خواهيد بدانيد چه کسي آنها را کشته است ، ابتدا بايد بدانيد که چه کسي کشته شده است. قربانياني که شما از آن سخن مي گوييد ، بيشترشان از طرفداران دولت بودند."

- 29 اوت : "مي توانم (شرايط کنوني) را در يک جمله خلاصه کنم : ما پيشروي مي کنيم ، شرايط بهتر شده است ، اما هنوز پيروز نشده ايم ؛ هنوز زمان نياز است.". وي با به استهزا گرفتن کناره گيري برخي از مسئولان دولتي گفت: "اين يک عمليات خودپاکسازي است..."

- 9 نوامبر : اسد پيشنهاد تبعيد را رد کرد و گفت: "من سوري هستم و بايد در سوريه زندگي کنم و در اينجا بميرم. اگر کشوري خارجي به سوريه حمله کند ، چنان هزينه اي در پي خواهد داشت که جهان قادر به پرداخت آن نخواهد بود."


// سال 2013//
- 6 آوريل : اسد اعلام کرد سقوط رژيم سوريه "اثري دومينو" در خاورميانه خواهد داشت. 

- 17 آوريل : رئيس جمهور سوريه اعلام کرد کشورهاي غربي با تأمين مالي القاعده با آتش بازي مي کنند: "آتش در مرزهاي ما متوقف نمي شود. همه مي دانند اردن نيز به اندازه سوريه در معرض اين حملات قرار دارد."

- 18 مه : "کناره گيري ، به منزله فرار است. اين که چه کسي بايد برود و چه کسي بايد بماند، خود مردم در انتخابات رياست جمهوري 2014 آن را مشخص خواهند کرد.»

- 30 مه : رئيس جمهور سوريه به طور ضمني دريافت سامانه هاي پيچيده دفاع ضدهوايي را از متحدش روسيه پذيرفت و گفت براي باز کردن جبهه جولان با اسرائيل تحت فشار است. 

- 17 ژوئن : "اروپا بهاي تحويل احتمالي تسليحات به شورشيان را خواهد پرداخت."

- 4 ژوئيه : بشار اسد غرب را به اعزام "گروههاي تروريست تکفيري" به سوريه متهم کرد.

- 1 اوت : اسد که نيروهايش اخيرا دو موفقيت مهم نظامي در برابر مخالفان داشتند ، در پيامي به نظاميان اعلام کرد: "مطمئن است پيروز مي شوند. "

- 4 اوت : رئيس جمهور سوريه در يک سخنراني در تلويزيون دولتي اين کشور اعلام کرد "با مشتي آهنين" شورش را در هم مي شکند. 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار