پایگاه خبری گلوبال ریسرچ به بخشی از مصاحبه یک شبکه رادیویی با میشل کاسکودفسکی (اقتصاد دان کانادایی و استاد دانشگاه آتووا) پرداخته و در نهایت بازیگران اصلی بحران کشور مالی را آمریکا و اروپا معرفی کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در این گزارش آمده است: استقرار نظامی فرانسه و بمباران هوایی" مالی " سوالات زیادی را راجع به ماهیت اتفاقات اخیر در این کشور مطرح کرده است. دلایل فراوانی برای  افزایش خشونت، حضورجناح های درگیر و سود جویی ژئوپولتیک قدرتهای بزرگ در مالی و همچنین در سراسر قاره آفریقا وجود دارد.

با یک نگاه کلی به اتفاقات و فرایندهای بعد از جنگ جهانی دوم  به راحتی می توان فهمید که کشورهای استعمارگر اروپایی جای خود را به آمریکا و انگلیس داده اند و تنها این دو کشور هستند که نقش زیادی را در معادلات جهانی بازی می کنند.

به کار گیری سیاست  "اقتصاد قوی" تحت پوشش صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در اوایل دهه 1980، زمینه را برای تنش های اجتماعی آماده کرد. 

گروههای وابسته به القاعده کاملا توسط قدرتهای غربی و دیپلمات های آنها، تحت عناوین مختلفی مانند "عملیاتهای پنهان"  مورد بازجویی قرار می گیرند.

در اینجا نگاهی به اوضاع اقتصادی کشور مالی انداخته و حوزهای مختلف کشاورزی ،منابع طبیعی و مشکلات مردم در مواجه ی با خشکسالی را بررسی می کنیم. همچنین بحران گروگان گیری در الجزایر و عاملان این گونه وقایع در طول تاریخ مورد بررسی قرار گرفته است:   
در مارس 2012 کودتایی در مالی اتفاق افتاد که به اعتقاد وی این کودتا توسط یک افسر ارشد نظامی، که در امریکا  دوره های نظامی را طی کرده بود هدایت شد.این افسر ارشد برای انجام کودتا از حمایت صد در صدی دولت آمریکا برخوردار بود. از آنجایی که این افسر از مخالفان دولت مالی بود،  لذا نهایت تلاش خود را برای سرنگونی دولت مالی به کار گرفت. در واقع، آنچه که این کوتا در پی داشته است افزایش بی ثباتی و ناامنی در مالی بوده است. 

همانطور که می دانیم مالی کشوری است که در قرن بیستم مستعمره فرانسه بوده است هر چند که این کشور به لحاظ منابع  شاید جزو کشورهای درجه یک آفریقا نباشد اما به لحاظ ژئوپولتیکی ازاهمیت بالایی برای فرانسه برخوردار بوده است. از طرفی، با گذشت زمان  الخصوص  درطول دهه های 1980 و 1990 تاثیرات و دخالتهای  فرانسه در این کشور بسیار کم شد، از طرف دیگر سیطره ی آمریکا به عنوان قدرت برتر در کشورهای مختلف آفریقایی مانند کامبوج، روواندا، ویتنام، بسیار گسترده شد. لذا فرانسه برای حفظ منافع  خود مجددا به این کشور یورش برده است. به همین خاطر می شود از این مداخله نظامی اخیر یک نوع استعمار نوین یاد کرد.از آنجایی که هر دو کشور آمریکا و فرانسه به دنبال مصادره اموال کشورهای آفریقایی هستند لذا، این دو کشور منافع مشترکی را در مالی دنبال می کنند . از آنجایی که در سالهای اخیر آمریکا در انتصاب مقامات سیاسی و خط مشی های داخلی فرانسه نقش زیادی داشته است، لذا از حمایت همدیگر برخوردارند. برای مثال ،  ژاک شیراک و سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه کسانی بودند که توسط آمریکا بر سر کار آمدند. در واقع یکی از برادرهای  سارکوزی عضو سی آی ای بود ه است . از طرف دیگر آمریکایی ها برای مصادره اموال کشور های آفریقایی به دنبال اعمال سیاستهای نظامی در این کشور ها بود ه اند . به خاطر اینکه کشور های آفریقایی از منابع غنی برخودارند، لذا قدرتهای بزرگ به دنبال  بهره کشی و سود بردن از این کشورها هستند. مالی از آندسته کشور هاست که پر از معادن غنی طلا است. از طرفی دیگر ، معادن فراوان نفتی ،اورانیوم و غیره در کشور های آفریقای وجود دارند که در آینده مورد تهدید آمریکا و قدرتهای اروپایی خواهند بود.  بنابراین می توان به ضرس قاطع گفت که بازیگران اصلی جنگ مالی، آمریکا و اروپا هستند. 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار