معاون اول رئيس‌جمهور عامل اصلي دشمني قدرتهاي بزرگ با ايران را دستاوردها و پيشرفت‌هاي بزرگ ملت ايران دانست و گفت: ايران تنها کشوري است که با تمام وجود در مقابل زياده‌خواهي امريکا ايستاده است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست‌جمهوري محمدرضا رحيمي ظهر امروز(شنبه) در سيزدهمين جشنواره تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر گفت: در سالهاي گذشته بودجه‌هاي مربوط به پژوهش از مسير خود منحرف مي‌شد و از جاهاي ديگر همچون اضافه کار، حق ماموريت و ديگر کارهاي اجرايي سر در مي‌آورد.
 
معاون اول رئيس‌جمهور اضافه کرد: با وجود برخي گرفتاريهاي اقتصادي، بايد بودجه‌اي که صرف امور تحقيقاتي و پژوهشي مي‌شود، نتايج قابل توجهي داشته باشد و محصول و دستاوردي ارائه شود.
 
رحيمي به توليدات و دستاوردهاي وزارت دفاع جمهوري اسلامي ايران اشاره کرد و گفت: غزه در محاصره با کمک اين توليدات توانست در مدت هشت روز رژيم غاصب صهيونيستي را به عقب براند، همان رژيمي که کشورهاي عربي را ظرف شش روز تسليم خود کرد.
 
وي ادامه داد: البته ما تمايل داريم از علم تنها در راه پيشرفت و خدمت استفاده کنيم اما ناچاريم در مقابل کساني که ضد بشريت هستند و براي تحريم‌هاي ناجوانمردانه عليه ديگر ملت‌ها برنامه‌ريزي مي‌کنند، خود را مجهز و آماده کنيم.
 
رحيمي با تاکيد بر اينکه امروز برنامه‌هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه مقابله با تحريم‌ها روي غلطک افتاده است، خاطرنشان کرد: مشکلات کساني که ما را تحريم کرده‌اند، چندين برابر ماست و دردسرهاي زيادي را براي اعمال تحريم عليه ملت ايران متحمل مي‌شوند.
 
وي با بيان اينکه ايران بايد بزرگترين مرکز فناوريهاي جهان باشد، تصريح کرد: اگر مردم توجيه باشند و از سرعت پيشرفت در توليدات علمي کشور آگاهي پيدا کنند، به قدري خوشحال مي‌شوند که حتي حاضر خواهند شد بخشي از درآمد خود را در اختيار تحقيق و پژوهش قرار دهند تا موجب توليد علم و دانش و پيشرفت کشور شود.
 
معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: يکي از غفلت‌هايي که در گذشته صورت گرفته اين است که به اندازه کافي به دانشگاه توجه نشده است، دانشگاه محل و منبع تحول و سرچشمه همه علوم است .
 
رحيمي با تاکيد بر اينکه بايد فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي در دانشگاهها تمرکز يابد، تصريح کرد:‌ در اين زمينه اقداماتي صورت گرفته و در جلسات شوراي عالي اداري تصميماتي اتخاذ شده که بر اساس آن بيشتر مراکز پژوهشي و آموزشي دستگاهها زير نظر وزارت علوم قرار گرفته‌اند.
 
وي با اشاره به سفر اخير خود به کشور قرقيزستان خاطر نشان کرد : در دانشگاه ملي اين کشور وقتي که دستاوردها و پيشرفتهاي ملت ايران بيان شد ، حاضرين در مراسم اقدام به تشويق و ابراز احساسات مي‌کردند که همه اين موفقيتها به برکت امام خميني (ره) انقلاب و حضور ملت ايران است .
 
معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينکه دانشجويان ، متخصصين و اساتيد کشور ما افتخار آميز هستند، گفت :‌ البته ناهنجاريهايي نيز در کشور وجود دارد اما اين کمبودها نبايد باعث شود که کارهاي بزرگ و ارزشمند را ناديده بگيريم.
 
وي تاکيد کرد: ملت ايران امروز با اتکاء به علم ،‌ دانش و توانايي‌هاي خويش روي پاي خود ايستاده و راههاي طي نشده را تا رسيدن به قله‌هاي پيشرفت و موفقيت طي خواهد کرد .
 
معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه با بيان اينکه علم و دانش پايه و مبناي پيشرفت و در كنار آن پژوهش و توليد علم و فناوري از مهمترين عناصر رشد و توسعه جوامع به حساب مي‌آيد، گفت: توفيق در اين زمينه منوط به برنامه‌ريزي هدفمند و ‌توجه شايسته به امر پژوهش و فناوري بوده و از آنجاييكه هيچ کشوري بدون توجه همه‌جانبه و كاربردي به علم و دانش به توسعه نايل نشده، مقوله پژوهش بايد بعنوان مسأله حياتي و نيروي محرکه توسعه پايدار در اولويت قرارگيرد .
 
رحيمي موفقيتهاي اخير و چشمگير در پژوهش‌هاي هسته‌اي،‌ سلولهاي بنيادي و ترميم سيستمهاي عصبي و طراحي و ساخت موشک، هواپيما و ....، را نتيجه تحقيقات نيروهاي متخصص و توانمند کشورمان دانست و افزود: اين بدان معني است که در همين آغاز راه طعم شيرين سرمايه‌گذاري در امر پژوهش را چشيده و بر اهميت و تاثيرگذاري علم و فناوري در بالندگي و اقتدار کشور واقف شده‌ايم .
 
وي خاطرنشان کرد: عليرغم اينكه در قوانين و برنامه‌هاي توسعه و بودجه،‌ اهميت و جايگاه پژوهش و فناوري بسيار مناسب و روشن ترسيم شده و حمايت‌هاي همه جانبه براي ارتقاء شاخص‌هاي توسعه علمي مورد تأييد و تأکيد قرار گرفته و مديران و مسئولان نيز بصورت نظري از توسعه مبتني بر دانايي و پژوهش و فناوري حمايت کامل مي‌نمايند ولي در عمل هنوز به اهداف مورد نظر دست نيافته‌ايم.
 
معاون اول رئيس‌جمهور يكي از مهمترين شاخص‌هاي بررسي توسعه علمي هر کشور را سهم اعتبارات تحقيقاتي به ازاي توليد ناخالص ملي عنوان کرد و افزود: اين شاخص در ممالك پيشرفته، ‌بين5/2تا4درصد و در کشور ما بين 0.2 تا 0.7 درصد در نوسان بوده كه متاسفانه با اهداف تعريف شده در سند چشم‌انداز و برنامه پنجم توسعه فاصله دارد.
 
در اين مراسم با حضور معاون اول رئيس‌جمهور از طرحها و پژوهش‌هاي برتر تقدير شد و به صاحبان آثار لوح تقدير اعطا گرديد .
 
گفتي است معاون اول رئيس‌جمهور از نمايشگاهي که در حاشيه اين مراسم برپا بود نيز بازديد کرد و ضمن رونمايي از چهارده دستاورد پژوهش و فناوري ،‌ از طرحهاي برجسته کلان مصوب شوراي عالي عتف(علوم، تحقيقات و فناوري) بازديد کرد .
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار