بر اساس توافقنامه اي که بين آمريکا و استراليا امضا شده است، ارتش آمريکا يک سامانه راداري و يک تلسکوپ فضايي قدرتمند در استراليا مستقر خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاري فرانسه ، بنا بر اعلام مقامات بلندپايه دفاعي آمريکا، به موجب اين توافقنامه، سامانه راداري نيروي هوايي آمريکا در نيمکره جنوبي مستقر خواهد شد. استقرار سامانه راداري مزبور اين امکان را براي نظاميان آمريکايي فراهم خواهد کرد تا زباله هاي فضايي و همچنين پرتاب ماهواره از چين را بهتر شناسايي کنند.  
يکي از مقامات دفاعي آمريکا که خواست نامش فاش نشود گفت :  استفاده از اين سامانه، رؤيت و شناسايي چيزهايي را که وارد جو مي شوند يا از آن خارج مي شوند در سرتاسر آسيا ممکن مي سازد.  
استفن اسميت، وزير دفاع استراليا در نشستي خبري گفت:  استقرار سامانه راداري مزبور در خاک کشورمان امکان رؤيت و شناسايي زباله هاي فضايي را در اين نقطه از جهان تا حد چشمگيري افزايش خواهد داد.
لئون پانتا، وزير دفاع آمريکا استقرار اين سامانه راداري را در استراليا  گامي رو به جلو در همکاريهاي دوجانبه در زمينه فضا و اقدامي مهم در راهبرد آمريکا براي ايجاد توازن دوباره در منطقه آسيا و اقيانوس آرام  دانست.  
سامانه راداري مزبور هم اکنون در يک پايگاه نيروي هوايي آمريکا در آنتيگوا است.  
به گفته مقامات،‌ استراليا همچنين با استقرار يک تلسکوپ شناسايي فضايي جديد ( اس اس تي) در خاک خود موافقت کرده است که براي شناسايي اجسام کوچک در ارتفاع دست کم حدود بيست و دو هزار مايلي( سي و پنج هزار کيلومتري) در فضا طراحي شده است.
به گفته مقامات، بخش پژوهش فناوري هاي پيشرفته وزارت دفاع آمريکا ( پنتاگون) موسوم به آژانس طرح تحقيق پيشرفته دفاعي، سازنده تلسکوپ جديد است و استراليا به عنوان مکان ايده ال براي استفاده از اين فناوري پيشرفته انتخاب شده است.  
امضاي اين توافقنامه، نشانه تقويت روابط امنيتي دو کشور و افزايش تمرکز پنتاگون بر فضا به عنوان ميدان نبرد بالقوه جديدي است که چين در زمينه آن پيشرفت زيادي کرده است.  
ارتش آمريکا زباله هاي فضايي را رصد مي کند و مدتها به دنبال تقويت شبکه راداري خود در نيمکره جنوبي است.  
اسميت گفت اين سامانه راداري و اين تلسکوپ در دماغه شمال غربي استراليا مستقر خواهد شد. اما مکان دقيق استقرار آن تعيين نشده است.  
 آمريکا به استقرار و آموزش استفاده از سامانه  و تلسکوپ مزبور به اپراتورهاي استراليايي کمک خواهد کرد، اما هيچ نيروي نظامي به طور دائم در استراليا مستقر نخواهد شد.  
هزينه راه اندازي اين سامانه و تلسکوپ مزبور حدود سي ميليون دلار است و پس از آن سالانه هشت تا ده ميليون دلار هزينه خواهد داشت.  
وزير دفاع استراليا گفت گفتگوها درباره امکان دسترسي ارتش آمريکا به پايگاههاي هوايي و بنادر نيروي دريايي از جمله بندر استرلينگ نزديک پرت آغاز شده است.  
دو طرف همچنين درباره افزايش شمار تفنگداران آمريکايي مستقر در داروين به توافق رسيدند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار