حس رقابت در بين تعاونگران باعث ارتقا کيفيت محصول و صادرات مي‌شود


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران هر جامعه‌اي براي تداوم حيات، به کار و فعاليت اجتماعي احتياج دارد و انسان‌ها قسمت اعظم نيازها و احتياجات خود را از طريق کار گروهي و اجتماعي تامين مي‌کنند، تعاوني، توليد بر پايه‌ي سرمايه‌هاي انساني و اجتماعي با استفاده از سرمايه‌هاي خرد مردم است که مي‌تواند با تجميع سرمايه زمينه‌ي ارتقا و پيشرفت توليد را فراهم کند تعاون يکي از شاخص‌هاي مهم اقتصادي کشور است که با ايجاد بسترهاي مناسب و کارآفريني زمينه را براي حضور مردم در تعاوني‌ها فراهم مي‌کند، با ايجاد تعاوني‌ها در کشور سرمايه‌هاي  انساني به سمت سرمايه گذاري در توليد و همچنين رقابتي شدن سوق مي‌يابد.
اگر در کشور توليد بر پايه‌ي سرمايه‌هاي انساني و تعاوني‌ها شکل گيرد زمينه‌ي افزايش توليد و همکاري مردم در اقتصاد کشور فراهم مي‌شود و در راستاي رقابتي و همچنين با استفاده از تکنولوژي‌ها، کيفيت محصولات داخل افزايش مي‌يابد و زمينه واردات فراهم مي‌شود.
با توجه به مطالب فوق براي حمايت از گسترش تعاوني و توليد ملي بايد توليد رونق يابد و دولت به حمايت درست تعاوني‌ها بپردازد نه اينکه با سياست‌هاي نادرست زمينه‌ي تخريب تعاوني‌ها فراهم شود.
جهاد اقتصادي و توليد ملي تلاش وصف ناپذير مي‌خواهد و براي رسيدن به هدف مطلوب افزايش  کيفيت و صادرات با يک برنامه‌ريزي صحيح و مدون مي‌تواند توليد را در کشور افزايش دهيم.
مجلس و دولت بايد با برنامه‌ريزي‌هاي هماهنگ زمينه شکوفايي هرچه بيشتر اقتصاد کشور را مهيا کنند.
بنابر مطالب فوق، تعاون يکي از بخش‌هاي مهم و اساسي کشور است که بايد با ايجاد زير ساخت‌ها به سهم 25 درصدي در اقتصاد کشور برسيم. اما در کشور ما با توجه به مسئله اساسي تعاون شاهد نامحسوس شدن اين بخش در اقتصاد کشور شده‌ايم. در صورتي که تعاوني‌ها مي‌توانند همگام با بخش‌هاي دولتي و خصوصي به فعاليت بپردازند.
تعاوني‌ها علي رغم ساير بخش‌ها، به فکر سود و بازده خود نيستند و تنها دغدغه‌ي آنان سود اعضا است و با ايجاد اشتغال توليد را افزايش و واردات را کاهش مي‌دهند و گامي در جهت استقلال اقتصادي بر مي‌دارند.
در اوايل انقلاب اسلامي، تعاون بيشتر مورد توجه قرار مي‌گرفت اما با گذر زمان با توجه به موقعيت اقتصادي کشورمان  کمتر به آن توجه مي‌شود.
با توجه به اينکه بيش از 10 درصد اقتصاد کشورهاي توسعه يافته، اقتصاد تعاوني است بايد براي کاهش تحريم‌ها بستر مناسب را براي افزايش تعاوني‌ها فراهم کنيم.
بنابر مطالب فوق، بر سر راه ايجاد تعاوني مشکلات زيادي وجود دارد به گونه‌اي که تعاوانگران از نا امني براي ايجاد تسهيلات رنج مي‌برند و به نوعي بي‌اعتقادي به بانک‌ها براي دريافت تسهيلات دارند مشکلات تعاوني‌ها به گونه‌اي است که علاوه بر ايجاد رقبت براي افزايش تشکيل تعاوني‌ها باعث کاهش تمايل افراد براي تشکيل تعاوني مي‌شود بسياري از تعاونگران با مشکلات عديده‌اي روبرو هستند که مسئولين کشوري بايد براي رونق اقتصادي با نشستن پاي صحبت تعاونگران را حل مناسبي را ارائه  کنند تا به سهم 25 درصدي در اقتصاد کشور برسيم./ک
گزارش از ناهيد خدادادي
برچسب ها: تعاون ، تولید ، رقابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار