معاون وزیر جهاد گفت: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته مطالبات گندمکاران و کلزاکاران به زودی پرداخت می‌شود.

علیرضا مهاجر معاونت امور زراعت در مراسم آغاز سال زراعی کشت پاییزه گفت: امنیت غذایی در کشور بحث اصلی است، از این رو با تامین کود، بذر، سم و اقدامات فنی در دیمزارها باید امنیت غذایی را اولویت قرار دهیم.

به گفته او، براساس برنامه خودکفایی ۹۰ درصدی محصولات اساسی در داخل، تامین ۳ میلیون تن جوابگو نیست، از این رو باید تمهیدات اساسی اتخاذ شود تا شرکت خدمات حمایتی به موقع، اندازه و بهینه کود مصرف کند.

مهاجر ادامه داد: بر اساس آمار نیاز ما برای کشت پاییزه برمبنای موسسه تحقیقات خاک و آب ۴.۵ میلیون تن کود نیاز داریم، حال اگر قرار است تحول ایجاد کنیم باید بتوانیم کود مورد نیاز را تامین کنیم.

معاون وزیر جهاد افزود: هم اکنون در ۹ استان کشور، میزان خرید تضمینی گندم کمتر است، در حالیکه اگر قرار بود آمارسازی شود چرا این اعداد باید کمتر نشان داده شود.

به گفته او، بنابر آمار در سال ۱۴۰۰، ۷ میلیون تن گندم وارد کشور شد و امسال که گندم وارد نکردیم، آمار اشتباه است.

مهاجر با بیان اینکه در آغاز سال زراعی ۸۰۰ هزار تن کود ازوته مورد نیاز است، افزود: بنابر آمار برای آغاز سال زراعی حداقل ۶۰۰ هزار تن کود فسفات و ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن پتاسه مورد نیاز است تا به اهداف دست یابیم، حال اینکه در سال های گذشته کمتر کود مصرف می کردیم. این امر بدان معنا نیست که کود نیاز نداشتیم، اما بدنبال آن هستیم که شرایطی فراهم شود که مسئولان نظام می خواهند.

معاونت امور زراعت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای تولید سبزی و صیفی مشکلی نداریم، گفت:  در استان هرمزگان در لابه لای سنگ ها که خاک ندارند، ۶۰ تا ۸۰ تن گوجه فرنگی تولید شده است. گقتنی است در این مناطق به راحتی می توان تمام نیاز مناطق سرد را تامین کرد چراکه در شرایطی که دمای روسیه ۳۰ درجه زیر صفر است، در کشور ما ۳۰ درجه بالای صفر است.

او درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گندمکاران افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته پول گندم و کلزا به موقع پرداخت می شود.

معاونت امور زراعت در ارتباط با آخرین وضعیت قیمت بذر گفت:  قیمت بذر گندم برای مناطق دیم در سال زراعی جدید ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان و گندم آبی ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

او با تاکید بر این موضوع که امسال بیشترین یارانه را برای جو باید اختصاص داد، افزود: امسال امیدواریم بتوانیم جو بیشتری در اراضی شور و لب شور بکاریم. 

مهاجر ادامه داد: علی رغم آنکه کشاورزان را طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته متقاعد کردیم که چاه های خود را برقی کنند، اما اکنون آنها را مجازات کردیم، در حالیکه اگر برقی نبود از الکترو پمپ ها استفاده می کردیم.

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه مبارزه با آفات و بیماری ها جزء اولویت هاست، افزود: در ارتباط با سم باید فشار بیشتری وارد شود تا سمومی را در داخل تولید کنیم که از کیفیت لازم برخوردار باشند تا کشاورزان بتوانند از امکانات دست اول استفاده کنند.

خرید تضمینی گندم به ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تن رسید

در ادامه سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد گفت: بنابر آمار در ۳۵ سال گذشته که خرید تضمینی گندم صورت گرفت، تنها در ۱۰ سال میزان خرید تضمینی از ۱۰ میلیون تن فراتر رفته است. 

به گفته او، در سال هایی که از بخش کشاورزی و کشاورزان حمایت شده، تولید افزایش یافته است که با استمرار این حمایت ها، تولید و خرید ادامه خواهد داشت.

سهرابی از رشد چشمگیر تولید و خرید تضمینی گندم در ۴ سال گذشته خبر داد و گفت: مصرف متعادل کودهای شیمیایی، افزایش مصرف بذور اصلاح شده، افزایش سطوح مبارزه با آفات، بیماری و علف های هرز، توسعه سامانه های نوین آبیاری، افزایش سطوح کشت های مکانیزه، اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، تعیین قیمت تضمینی مناسب گندم و شرایط مناسب اقلیمی در فصل بهار از علل اصلی افزایش تولید گندم است.

مشاور وزیر جهاد ادامه داد: متوسط تولید پروتئین گندم ایران به ۱۳ درصد و گلوتن ۳۰ درصد رسیده است که این امر نشان می دهد در کنار افزایش تولید، کیفیت هم افزایش یافته است.

به گفته او، بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تا صبح امروز ۱۱ میلیون  و ۷۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است.

سهرابی با بیان اینکه توزیع بذور روند روبه رشدی داشته است، گفت: توزیع بذور از ۲۲۷ هزار تن سال ۱۴۰۰ به ۴۲۴ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است که امیدواریم یارانه افزایش یابد. همچنین مبارزه با علف های هرز از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار