همزمان با اوج بازگشت زائران اربعین برنامه‌ریزی برای تامین ناوگان حمل و نقل انجام شده و حدود ۴ هزار دستگاه اتوبوس در پایانه‌های مرزی آماده هستند.

از اواسط مرداد ماه امسال بسیاری از دستگاه ها در تدارک جابه جایی زائران اربعین بوده اند و به نوعی تمامی دستگاه ها و ارگان ها پای کار آمده اند تا زائران با کمترین مشکل به کشور عراق برسند. یکی از دستگاه هایی که در این بین نقش بسیار مهمی برای جابه جایی زائران داشت حمل ونقل عمومی جاده ای بوده است.

از سال های گذشته با خارج شدن تعداد زیادی اتوبوس از ناوگان حمل ونقل کشوری این بخش با مشکلات زیادی روبرو شده و بسیاری از مسافران با ورود به پایانه ها شاهد آن هستند که دیگر مانند گذشته اتوبوسی برای جابه جایی زائران وجود ندارد. اما برای اربعین امسال ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی با برنامه ریزی که انجام داد توانست بخشی از نیاز زائران را  تامین کند.

۷ هزار دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران اربعین تامین شد

در همین رابطه داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه از سال گذشته برنامه‌ریزی‌ها در زمینه سفرهای اربعین آغاز و اقداماتی از جمله بهسازی محورها، بهسازی پل‌ها و اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده‌های منتهی به مرزهای عراق انجام شد؛ گفت: طرح جاده‌های اربعین سازمان راهداری از ۱۶ مردادماه آغاز شده و جابه جایی زوار در حال انجام است؛ البته میزان تقاضا افزایش خواهد یافت و بیشترین تقاضا برای مرز مهران است.

مدیرکل حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل جاده‌ای برای سفرهای اربعین ظرفیت مطلوبی نسبت به سال گذشته ایجاد شده است گفت:  ۷ هزار دستگاه اتوبوس سازمان راهداری امکان پیمایش مسافت‌های بالای ۳۵۰ کیلومتر را دارند که  آماده خدمت‌رسانی به زوار حسینی هستند.

وی ادامه داد: همچنین ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس پلاک عمومی در اختیار سازمان و ارگان‌های دیگر است که بنا بود برای خدمت‌رسانی به زائرین وارد مدار فعالیت شوند، زیرا در پی افزایش دما امکان معطلی مسافران وجود ندارد اما متاسفانه در این زمینه هم همانند سال گذشته دستگاه ها همکاری چندانی برای اربعین امسال انجام ندادند.

وی ادامه داد: میزان خروج زائرین از پایانه‌های مرزی مهران و حاج قاسم سلیمانی ۴۸ درصد است که این رقم در بازه زمانی برگشت به ۶۸ درصد می‌رسد.

او اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به آنکه شاهد اوج بازگشت زائران بعد از مراسم اربعین هستیم حدود ۳هزار و۸۰۰ سرویس برای بازگشت زائران در پایانه های مرزی قرار داده ایم تا کمبودی در این بخش حس نشود و از تمام ظرفیت های خود در این بخش استفاده کرده ایم. همچنين طی امروز وفردا همزمان با اوج بازگشت زائران تعداد سرویس های اتوبوس به ۴ هزار دستگاه هم می‌رسد.

وی افزود: مسافران به هیچ عنوان برای بازگشت نگران تهیه بلیت نباشند چراکه با برنامه ریزی های صورت گرفته بلیت در سکوهای پایانه های مرزی وجود دارد و جای نگرانی از این بابت نیست‌. 

برای ایام اربعین در استان تهران ۴۰۰ دستگاه اتوبوس توسط یک شرکت وارد شده است

براساس این گزارش امسال همانند سال گذشته سازمان راهداری از ظرفیت ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای کشور عراق استفاده کرده و حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابه جایی زائران وارد کرد که در این زمینه جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه از ظرفیت ناوگان عراقی امسال برای جابه‌جایی زائرین استفاده کرده ایم گفت: در استان تهران ۴۰۰ دستگاه اتوبوس توسط یک شرکت وارد شده است که از ماه گذشته اقدام به جابه جایی زائران در شهرهای مختلف به مقصد نجف کرده است.

وی ادامه داد: ظرفیت این اتوبوس های عراقی دوبرابر اتوبوس های ایرانی است و طبق رایزنی هایی که صورت گرفته عبور و مرور این اتوبوس ها بسیار تسهیل شده و همانند سایر اتوبوس ها معطلی در پایانه های مرزی ندارند و به راحتی به صورت یکسره تا نجف مسافران را جابه جا می کنند.

او بیان کرد: اتوبوس های عراقی عمر ۵ساله دارند و از لحاظ فنی و ساختاری اتوبوس های با کیفیت هستند که سال گذشته تجربه زائران برای جابه جایی این اتوبوس ها بسیار خوب بوده و امسال هم با رایزنی هایی که صورت گرفته برای جابه جایی بخشی از زائران اربعین ۴۰۰ دستگاه در تهران و چند صد دستگاه هم در شهرهای مختلف از جمله قم ، اصفهان ،مشهد ،ساری و ... وارد شده است.

هدایتی اظهار کرد: امیدواریم ورود این اتوبوس ها  نقش موثری در کاهش حجم ترافیک در پایانه های مرزی و تسهیل در تردد زائران داشته باشد. نرخی که برای جابه جایی زائران از تهران گذاشته شده ۲میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که در شهرهای مختلف با توجه به طول مسافت کمتر و یا بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امسال هم برای جابه‌جایی زائران اتباع برنامه ریزی کرده ایم که تنها با ناوگان حمل‌ونقل عمومی خود به پایانه های مرزی منتقل شوند گفت: طبق تصمیم ستاد اربعین زائران اتباع تنها باید از ناوگان حمل‌ونقل عمومی خود برای بازگشت استفاده کنند و این موضوع در ویزای آنها قید شده است.

براساس این گزارش با توجه به آنکه طی امروز و فردا شاهد بازگشت زائران اربعین هستیم و از سوی دیگر خستگی رانندگان و همچنین زائران در هنگام بازگشت بسیار مشهود است بنابراین توصیه می شود که زائران پیش از ورود به جاده استراحت کرده و از سوی دیگر با توجه به افزایش بار ترافیکی در محورهای پایانه های مرزی مسافران همکاری لازم را با رانندگان اتوبوس داشته باشند تا شاهد کاهش خطرات و تصادفات جاده ای در این ایام باشیم.

خبرنگار: محبوبه کباری 

 

برچسب ها: حمل ونقل ، اتوبوس ، اربعین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار