بنابر مصوبه شورای عالی بورس باید مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تا ابتدای شهریور امسال برگزار می‌شد در حالی که تاکنون تنها ۷ مجمع برگزار شده است.

۷ آذر ماه ۱۴۰۲ بود که پس از بلاتکلیفی‌های بسیار از سال ۹۹ سرانجام نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تصویب و ابلاغ شد.

عدم برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت که در خصوص آن رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مجید عشقی گفته بود: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اشکالاتی در ساماندهی برگزاری مجامع شرکت‌ها اتفاق افتاد که باعث شد روند برگزاری مجامع این شرکت‌ها متوقف شود. از سال ۹۹ هیئت مدیره این شرکت‌ها تجدید نشده و همان هیئت مدیره که مدت ماموریت‌ آنها تمام شده در این شرکت‌ها حضور دارند. بعد از آن‌که مردم در سال ۹۹ روش مدیریت سهام عدالت خود را انتخاب کردند در انتخاب اعضای هیئت مدیره هیچ نقشی نداشته‌اند. سال ۱۴۰۰ تصمیماتی توسط شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد اتخاذ شد که از برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که اعضای هیئت مدیره آنها توسط دولت تعیین می‌شود جلوگیری شد و به درستی جلوی این کار گرفته شد و مجامع اینها برگزار نشد.

تاکنون ۷ مجمع شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار شده است

مجامعی که مهدی حاجی‌وند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص روند آن گفت: تاکنون ۷ مجمع شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برای استان‌های خراسان شمالی، زنجان، گیلان، مرکزی، اصفهان، کرمان و کرمانشاه برگزار شده است و مجمع استان چهارمحال و بختیاری هم طبق آگهی منتشر شده در سامانه کدال ۶ شهریور ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

در ادامه این مقام مسئول اظهار کرد: البته برخی از استان‌ها هم از جمله زاهدان و یزد آگهی دعوت به مجمع شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت خود را منتشر کردند که امیدواریم این استان‌ها هم بتوانند مجامع خود را برگزار کنند؛ مابقی شرکت‌ها هم در حال طی کردن کار‌های خود هستند و مجامع تعاونی‌ها نیز در حال برگزاری است.

اما براساس مصوبه شورای عالی بورس تمامی مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باید تا ابتدای شهریورماه امسال برگزار می‌شد در حالی که تاکنون تنها ۷ مجمع برگزار شده است؛ بر همین اساس خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ ولی‌الله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اوراق بهادار رفت و او در این رابطه به ما گفت: صورت‌های مالی برخی از استان‌ها آماده نبود که به تدریج در حال آماده سازی صورت‌های مالی و برگزاری مجامع هستند، برخی هم بناست شهریور ماه همانطور که اعلام شد مجامع خود را برگزار کنند، اما برخی از استان‌ها هم دلیل عدم برگزاری مجمع خود را اعلام نکردند.

او در پاسخ به این پرسش که حالا باید چه اقدامی صورت گیرد؟ عنوان کرد: باید یک گزارش در خصوص مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت آماده و برای شورای عالی بورس ارسال کنیم تا شورای عالی بورس در خصوص آن تصمیم گیری کند.

ضرورت تمدید زمان برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت

در همین راستا هم مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: باتوجه به روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت لازم است که شورای عالی بورس زمان مشخص شده خود برای برگزاری تمام مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را تمدید کند.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت همچنین بیان کرد: به تازگی هم نمایندگان ناظر مجلس در شورای عالی بورس مشخص شدند حالا باید منتظر ماند تا در جلسات آینده شورای عالی بورس در خصوص این موضوع زمان برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بحث و بررسی شود حتما لازم است که تا پایان سال زمان برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تمدید شود.

او در پاسخ به پرسش که آیا تمام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تا پایان سال مجامع خود را برگزار می‌کنند؟ گفت: پاسخ به این پرسش بسیار بستگی دارد به این که شرکت‌های تعاونی صورت‌های مالی خود را آماده و همکاری کنند و از سوی دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم نسبت به بروزرسانی صورت‌های مالی خود و انجام مراحل برگزاری مجامع اقدام کنند. امیدواریم تا پایان امسال با تمدید مهلت برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بخش قابل توجهی از این شرکت‌ها مجامع خود را برگزار کنند، اما تاکید می‌کنیم برگزاری تمامی مجامع منوط به همکاری تعاونی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای طی کردن مراحل قانونی است.

بنابر گفته مسئولان،  یکی از شروط لازم برای بازگشایی نماد‌های استانی سهام عدالت برگزاری مجامع آنهاست مجامعی که بر اساس مصوبه شورای عالی بورس باید تا ابتدای شهریور به شکل کامل برگزار می‌شد موضوعی که باید شورای عالی بورس بر روند برگزاری آن بیشتر نظارت می‌کرد تا حداقل مصوبه خود این شورای به درستی اجرا شود؛ در نهایت باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت خواهد بود.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار