تجارت بدون نفت ایران با ۱۵ کشور همسایه در ۵ ماهه نخست سال جاری با ۱۶ درصد افزایش به رقم ۲۶ میلیارد و ۸۵۷ میلیون دلار رسید.

 رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: میزان وزنی تجارت بدون نفت ایران با ۱۵ کشور همسایه ۴۳ میلیون و ۵۷۹ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. 

رضوانی‌فر اظهار داشت: ۵ کشور امارات متحده‌ عربی، ترکیه، عراق، پاکستان و فدراسیون‌روسیه ۵ کشور اول شریک تجاری ایران در بین کشورهای همسایه در این مدت بودند.

به گفته وی در این مدت تجارت بدون نفت ایران با امارات متحده عربی ۱۱ میلیارد دلار، ترکیه ۶ میلیارد دلار، عراق ۴.۸ میلیارد دلار، پاکستان ۱.۱ میلیارد دلار و فدراسیون روسیه ۹۶۹ میلیون دلار بوده است.

رضوانی‌فر گفت: از مجموع تجارت بدون نفت ایران با ۱۵ کشور همسایه در ۵ ماهه امسال ۳۴ میلیون و ۱۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار به این کشورها صادر و ۹ میلیون و ۴۶۱ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۵۵ میلیون دلار وارد شد.

رضوانی‌فر با اشاره به اینکه صادرات غیر‌نفتی ایران به ۱۵ کشور همسایه در ۵ ماهه سال جاری به لحاظ وزن ۱۱ درصد و از حیث ارزش ۱۹ درصد افزایش نشان می‌دهد، اظهار داشت: در این مدت واردات کالا از کشورهای همسایه به لحاظ وزن ۱۰ درصد و از حیث ارزش ۱۳ درصد رشد داشته است.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران افزود: عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در این مدت در بین ۱۵ کشور همسایه، شامل عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان و پاکستان بودند.

وی بیان کرد: بیشترین میزان کالاهای وارداتی در ۵ ماهه امسال در بین کشورهای همسایه از مبداء کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، فدراسیون‌روسیه، پاکستان و عمان بوده است.

برچسب ها: تجارت ، صادرات نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار