هيلاري کلينتون وزير خارجه آمريکا در پکن با هو جينتائو رئيس جمهور چين ديدار کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شين هوا، اين ديدار که در تالار بزرگ خلق برگزار شد، دومين سفر هيلاري کلينتون به چين در سال جاري است.

وزير خارجه آمريکا پيش از ديدار با رئيس جمهور چين با يان جي چي همتاي چيني خود مذاکرات گسترده اي را برگزار کرده بود.

کلينتون به رئيس جمهور چين، گفت با وجود برخي اختلافات، آمريکا به دنبال شراکت و همکاري با چين است.

وي گفت: ما به ايجاد رابطه اي منطبق بر شراکت و همکاري با چين متعهد هستيم و اين موضوع يکي از جنبه هاي اصلي موازنه سياست هايمان در منطقه آسياـ اقيانوسيه است.
در اين ديدار هو جين تائو و کلينتون درباره ساخت غرفه دائمي آمريکا در نمايشگاه بين المللي شانگهاي و برنامه تحصيل دانشجويان آمريکايي در چين گفتگو کردند.

هيلاري کلينتون در ادامه کنفرانس خبري با همتاي چيني خود در پکن گفت: من همچنين درباره تهديد فزاينده حملات سايبري با همتاي چيني خود گفتگو کردم. اين حملات هر روز بيشتر مي شود. هم آمريکا و هم چين قرباني حملات سايبري هستند. مالکيت معنوي، اطلاعات تجاري و اطلاعات مربوط به امنيت ملي از جمله  اهداف حملات سايبري هستند. نگراني درباره اين مسئله براي جامعه بازرگاني و دولت آمريکا و همچنين براي بسياري از کشورهاي ديگر هر روز جدي تر مي شود از اين رو بسيار حياتي است که ما با همکاري يکديگر با چنين رفتارهايي برخورد کنيم. مسئله ديگر که وزير خارجه چين عنوان کرد مسئله درياي چين جنوبي است. من همانطور که در بسياري از مناسبتها هم گفته ام دوباره تاکيد کردم که آمريکا درباره ادعاهاي سرزميني کشورهاي رقيب موضع گيري نمي کند. منافع ما در حفظ صلح و ثبات، احترام به قوانين بين المللي، آزادي کشتيراني و تجارت قانونمند و با دوام است. ما به عنوان دوست کشورهاي درگير مناقشات سرزميني، بر اين باوريم که به نفع همه است که چين و آ سه آن از طريق گفتگوهاي ديپلماتيک دستورالعمل و قوانيني را براي حل اين مناقشات وضع کنند. درباره برخي از اين مسائل، چين و آمريکا مشترکات زيادي دارند و ما بسيار در جهت رسيدن به اهداف مشترک تلاش و همکاري مي کنيم. البته درباره مسائل ديگري نظير حقوق بشر هميشه اتفاق نظر نداريم اما همچنان به گفتگو با يکديگر ادامه مي دهيم. شکي نيست که ما هرگز درباره همه مسائل اتفاق نظر نداريم زيرا هيچ دو کشوري نمي توانند درباره همه مسائل اتفاق نظر داشته باشند اما ما ياد مي گيريم که چگونه اختلافاتمان را مديريت کنيم و با سوء تفاهمها هر زمان که اتفاق بيفتد، خيلي باز و بدون رو در بايستي برخورد کنيم و همچنان تا حد امکان به شکلي شفاف و روشن در تماس با يکديگر باشيم. ما اين ديدگاه را که رهبران دو کشور ترسيم کرده اند قلبا باور داريم و آن ديدگاه اين است که بايد روابطي ميان دو کشور ايجاد کنيم که مثبت، توام با همکاري و جامع باشد و منافع دو کشور را تامين کند و به نوبه خود به گسترش صلح ، ثبات، پيشرفت و شکوفايي در سراسر منطقه و جهان کمک کند. 

هيلاري کلينتون پس از ديدار با هو جينتائو با ون جيابائو نخست وزير و چي جين پينگ معاون رئيس جمهور چين ديدار خواهد کرد.

محور سفر کلينتون به چين، سياست خارجي آمريکا در منطقه و اختلافات اخير دريايي چين با کشورهاي همسايه مثل ژاپن و فيليپين در درياي شرق و جنوب چين خواهد بود. انتظار مي رود، سوريه، کره شمالي و ايران نيز محور ديگر مذاکرات کلينتون با رهبران چين را به خود اختصاص دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار