وزیر امور خارجه آمریکا از روز پنجشنبه سفر 10 روزه‌ای را به شش کشور شامل جزایر کوک، اندونزی، چین، تیمور شرقی، برونئی و روسیه شروع خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: هیلاری کلینتون در سفر به جزایر کوک روز جمعه در نشست جزایر اقیانوس‌ آرام که در این کشور برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد. وزارت خارجه آمریکا این اقدام را بخشی از تعامل فشرده و همکاری آمریکا با جزایر اقیانوس‌ آرام نامید.

وزارت خارجه آمریکا افزود: سفر کلینتون نشان دهنده عمق تعامل آمریکا با این جزایر در زمینه اقتصاد، محیط زیست و منافع امنیتی است. این سفر همچنین یک تلاش متمرکز برای تقویت نهادهای منطقه‌ای چندجانبه، توسعه همکاری‌های دوجانبه و ایجاد اتحاد در منطقه آسیا- اقیانوس آرام است.

وزارت خارجه آمریکا افزود: کلینتون در رأس یک هیئت متشکل از چند وزارتخانه شامل مقامات ارشد وزارتخانه‌های امور خارجه، دفاع و کشور به این سفر خواهد رفت. در تاریخ 41 ساله نشست جزایر اقیانوس آرام، این بلندپایه‌ترین هیئت آمریکایی است که قرار است در این نشست حاضر شود.

هیلاری کلینتون در مدت حضور در جاکارتا(پایتخت اندونزی) در تاریخ سوم سپتامبر با مقامات بلندپایه این کشور درباره همکاری گسترده دو کشور صحبت خواهد کرد.

در روزهای چهارم و پنجم سپتامبر انتظار می‌رود مذاکرات وزیر خارجه آمریکا در پکن با رهبران ارشد چینی درباره طیف گسترده‌ای از مسائل باشد که در روابط دو کشور حائز اهمیت است. این مذاکرات در راستای تلاش‌ها برای برقراری یک همکاری مسالمت آمیز از جمله تدارک نشست همکاری‌های اقتصادی آسیا- اقیانوس ارام (اَپِک) و دیگر نشست‌های چندجانبه پیش رو و چندین نشست دوجانبه، منطقه‌ای و مسائل جهانی خواهد بود.

سفر وزیر خارجه آمریکا به پایتخت تیمور شرقی اولین سفر وزیر خارجه آمریکا به این کشور در طول تاریخ دو کشور است و کلینتون در دیدار با مقامات این کشور حمایت واشنگتن را از آنها اعلام خواهد کرد.

کلینتون در برونئی بر اهمیت یک رابطه مستحکم بین دو طرف تاکید خواهد کرد و درباره ریاست این کشور بر مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا(آ سه ان) در سال 2013 مذاکره خواهد کرد.
کلینتون همچنین در آخرین مرحله از سفر دوره‌ای خود که شهر ولادیوستوک در شرقی ترین نقطه روسیه است، ریاست هیئت آمریکا در نشست سران اقتصادی اَپِک را که هشتم و نهم سپتامبر برگزار می‌شود، برعهده خواهد داشت.

وی در دیدار با سران کشورها و دیگر مقامات منطقه ای حاضر در این نشست درباره تجارت آزاد، امنیت غذایی و رشد سبز از جمله طرح‌های مبارزه با قاچاق حیات وحش مذاکره خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، وی همچنین در روسیه با سرگئی لاوروف همتای روسی خود و دیگر مقامات درباره بسیاری از حوزه های همکاری دو کشور صحبت خواهد کرد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا عدم حضور خود را در نشست سالانه سران اَپِک در ماه سپتامبر اعلام کرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار