ياسمن رمضاني، هنرمند نقاش، در گفتگو با خبرنگار
حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران درباره نقش متن و عنوان در آثار هنري گفت: به تازگي در نمايشگاه هاي هنري به ويژه نقاشي ديگري اثري از عنوان نمايشگاه و موضوع نيست.
وي گفت: در حقيقت هنرمندان سعي دارند كه عنوان نداشتن آثار برداشت از آنچه كه توسط آن ها خلق شده را به مخاطب بسپارند.
رمضاني اظهار داشت: به عبارت ديگر با اين اقدام يعني نداشتن عنوان در آثارشان به نوعي نزديكي نگاه مخاطب با آنچه كه در ذهن آن ها (هنرمند) است را قياس ميكنند.
وي در ادامه تصريح كرد: البته برخي مخاطبين شايد در اين سه بخش بتوانند موفق باشند يعني نگاه آن ها به تفكر و نگاه هنرمند نزديك باشد اما اين موضوع هميشه صدق نميكند بنابراين هنرمند ميبايست در برخي موارد عنوان را در آثارش داشته باشد.
اين هنرمند نقاش كه در كنار آثارش از عنوان ياد ميكند و متن كوتاهي را نيز يادداشت ميكند گفت: تقريبا از ابتدا و شروع كار هنري در زمينه نقاشي تلاش كردم تا عنوان را از فهرست آثارم حذف نكنم و در حقيقت هر اثري عنواني را براي خود داشته باشد چرا كه عنوان به نوعي هويت بخشي به اثر نيز محسوب مي شود.
وي گفت: در كنار عنوان در آثارم متن كوتاهي را هم مطابق با آنچه خلق كرده ام در كنار اثر قرار ميدهم تا مخاطب قبل از ديدن اثر تصويري از آن اثر را در ذهن بياورد و با ديدن اثر مربوطه آن تصوير را به خاطر داشته باشد در حقيقت با اين متن ها مخاطبين تاكنون ارتباط بيشتري با آثارم برقرار كرده اند چرا كه متن و تصوير آنچنان به هم نزديك است كه شايد تا مدت ها اثر خلق شد كه در انتهاي آن متني نوشته به خاطر آنها بماند.
وي تصريح كرد: با اين متن ها به نوعي احساس خودم را كه در زيان خلق اثر داشتم به مخاطب القا ميكنم و القا حس و درك آنچه كه در قالب يك اثر هنري ارائه شده را به سهولت در نمايشگاه هايي كه تاكنون برگزار كرده ام مشاهده شده است.
رمضاني گفت: بنابراين با قرار دادن عنوان و شايد توضيح كوتاهي از اثر ميتوانيم مخاطب را براي ديدن و توجه بيشتر به آثار هنري جلب نمائيم و به عبارتي مخاطب را براي مشاهده دوباره آثار راغب سازيم و وي را ساعت ها در نمايشگاه براي عميق تر شدن در آنچه كه خلق شده نگه داريم./ي2