تازه‌ترین به روز رسانی شاخص جهانی فقر چند بعدی (MPI) نشان می‌دهد که ۱.۱ میلیارد نفر از جمعیت جهان در فقر چندبعدی زندگی می‌کنند که نزدیک به نیم میلیارد نفر از آنها در کشور‌ها و مناطق درگیر جنگ و ناآرامی زندگی می‌کنند.

گزارش امسالِ شاخص جهانی فقر چند بعدی (MPI) که به طور مشترک توسط برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) و ابتکار توسعه انسانی و فقر آکسفورد (OPHI) مستقر در دانشگاه آکسفورد تهیه شده است، روز گذشته (پنجشنبه) منتشر شد.

این تحقیق آماری وضعیت فقر چند بعدی را در ۱۱۲ کشور جهان که سکونتگاه ۶.۳ میلیارد نفر است، بررسی کرده و نشان می‌دهد، ۱.۱ میلیارد نفر در سراسر جهان در فقر حاد زندگی می‌کنند و ۴۰ درصدِ آنها در کشور‌هایی زندگی می‌کنند که شاهد درگیری، جنگ یا امنیت و آرامش شکننده هستند.

«آخیم اشتاینر»، مدیر برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل متحد، می‌گوید: درگیری‌ها در سال‌های اخیر تشدید و افزایش یافته است، تلفات به اوج جدیدی رسیده است، میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند و این موارد باعث اختلال گسترده در زندگی و معیشت مردم شده است.

کشور‌های در حال جنگ از هر ۱۰ شاخص فقر چند بعدی، محرومیت بالاتری را نسبت به سایر کشور‌ها تجربه می‌کنند. برای مثال؛ در کشور‌های متأثر از درگیری، از هر چهار نفر فقیر یک نفر به برق دسترسی ندارد، در حالی که در مناطق با ثبات‌تر، از هر ۲۰ نفر یک نفر به برق دسترسی ندارد.

تفاوت‌های مشابهی در زمینه‌هایی مانند آموزش کودکان (۱۷.۷ درصد در مقابل ۴.۴ درصد)، تغذیه (۲۰.۸ درصد در مقابل ۷.۲ درصد) و مرگ و میر کودکان (۸ درصد در مقابل ۱.۱ درصد) بین این مناطق مشهود است.

به گزارش یورونیوز، کاهش فقر در کشور‌هایی که بیشترین آسیب را از درگیری‌ها متحمل شده‌اند، کمترین میزان را نشان می‌دهد، جایی که فقر اغلب بالاترین میزان را دارد.

این گزارش حاکیست که، بیش از نیمی از ۱.۱ میلیارد فقیرِ جهان را کودکان زیر ۱۸ سال (۵۸۴ میلیون نفر) تشکیل می‌دهند. در سطح جهان، ۲۷.۹ درصد از کودکان در فقر زندگی می‌کنند، در حالی که این نرخ در میان بزرگسالان ۱۳.۵ درصد است. همچنین، بخش بزرگی از ۱.۱‍ میلیارد انسان فقیر فاقد سرویس بهداشتی کافی (۸۲۸ میلیون نفر) و مسکن (۸۸۶ میلیون نفر) هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار