نشست تخصصی نوآوری در تولید محتوای کودک و نوجوان از ایده تا تولید اثر با هدف تولید آثار کودک و نوجوان در سومین نمایشگاه رصتا برگزار شد.

نشست تخصصی نوآوری در تولید محتوای کودک و نوجوان از ایده تا تولید اثر با هدف تولید آثار کودک نوجوان با حضور مسعود شاهی موسس اندیشه پویای صبا، سعیده توکل‌نیا کار آفرین، قنبری پژوهشگر در دومین روز از سومین نمایشگاه رصتا برگزار شد.

سعید امامی پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان اعلام کرد: در سال ۲۰۲۲ حجم بازار تولیدات محتوای رسانه‌ای کودک ۳۵ میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود این رقم به ۵۰ میلیارد دلار برسد.

وی ادامه‌داد: حوزه هوش مصنوعی کودک و نوجوان با ۴۰ درصد رشد همراه بوده است. سن محتوای کودک و رسانه به ۶ سال رسیده که این سن یک سال کاهش پیدا کرده است. 

وی افزود: در سال گذشته مرکز‌هایی که به تحرک و محتوای ساخته شده کودک اهمیت می‌دهند که با ۷ درصد رشد همراه بوده است. 

مسعود شاهی موسس اندیشه پویای صبا، بنیاد رودکی، مرکر گسترش مستند، تجربی و پویانمایی گفت: راجع به موضوعی صحبت می‌کنیم که ۱۴۰۰ سال قبل پیامبر ما توصیه به کسب علم کرد. 

وی ادامه‌داد: در رابطه با بحث محتوا، هیچ چیزی کم نداریم. از دستورات انبیاء و اولیا تا روش‌ها و سیستم‌های آموزشی خوشبختانه دست پر هستیم‌. منتهی در رابطه با تولید محصولات فرهنگی به خصوص کودک نوجوان و خانواده مسائلی داریم که برای تولید چنین محتوایی برنامه و ساختار مشخصی نداریم. ساختاری که بتواند چنین امری را برنامه ریزی کند نداریم. بنابراین قبل از اینکه وارد تولید محتوا شویم، بگویم چگونه می‌توانیم وارد تولید آثار خلاقانه و پر محتوا داشته باشیم.

وی افزود: شرکت فرهنگی هنری صبا مولود ۱۳۷۳ است. بنده از همان سال با این نگاه که چگونه این ظرفیت‌ها را توسعه و داشته‌ها را افزوده کنیم به فعالیت ادامه دادم.

مسعود شاهی گفت: در کشور جشنواره نداشتیم و اولین جشنواره‌ای که برگزار شد در سال ۱۳۶۰ جشنواره میلاد بود. ضمن اینکه حس می‌کردم باید این جشنواره حضور پیدا می‌کرد و هدایت سینمای ایران را دامن میزد. سپس خانه سینما تاسیس شد. در آن زمان عوامل سینما تحت فشار بودند و به این دلیل خانه سینما را تاسیس کردم تا هر کدام با اندازه خود فعالیت داشته باشند. 

وی افزود: شرکتی با توانایی بسیار زیاد، متاسفانه شرکت فرهنگی هنری صبا منحل شد. 

وی تاکید کرد: ما ساختار نداریم و باید ساختاری طراحی کنیم تا جریان فرهنگی را به طور مستمر هدایت کند‌. بنده در این سال‌ها تجارب بسیار کسب کردم و می‌خواهم از دوستان خود کمک بگیرم. مخاطب ما کیست؟ کودک و نوجوان؟ پس خانواده این کودک کجاست؟ پس باید به چنین مواردی فکر‌کنیم تا جریانی با عنوان امت اسلامی ایجاد کنیم. 

سعیده توکل‌نیا کار آفرین برتر حوزه فرهنگی بیان کرد: درحال حاضر سازمان‌های مختلفی در کشور فعالیت می کنند که به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند. متاسفانه عدم ارتباط این سازمان‌ها با یکدیگر و جزیره‌ای کارگردان باعث شده است چرخه اقتصادی خوبی ایجاد نشود. ما تنها کشوری هستیم که از نظر لوکیشن ۴ فصل را داریم. اما با تولیدات خود هنوز نتوانسته‌ایم نیاز مخاطب خود را تامین کنیم.

وی افزود: بالای ۷۰ درصد فیلم‌های جدید از آداب رسوم و فرهنگ‌های ایرانی استفاده می‌‌کند.‌اما چرا ما خودمان از چنین مواردی استفاده نمی‌کنیم.

وی ادامه‌داد: سازمان‌های ما به صورت تجاری و با چارچوب و ساختار خاصی درحال کار است. یکی از مشکلاتی که نمی‌توان با مخاطب ارتباط گرفت این است که پخش برنامه‌های تکراری داریم یا تولید هایی داریم که مخاطب عام ندارند. 

توکل نیا‌گفت: درحال حاضر از سوی دولت، حمایت‌هایی که به حوزه فرهنگ و هنر اختصاص داده می‌شود نداریم. ما پیشنهادهایی به ساترا داشتیم که در نهایت به برگزاری این نشست در نمایشگاه رصتا شد.

وی ادامه داد: ما پتانسیلی داریم که می‌توانیم بر اساس نیاز بازار محتوای مورد نیاز خود را چاپ کنیم و برای عرضه محتوای خلاقانه و محترمانه برنامه ریزی داشته باشیم.

قنبری کار آفرین بیان کرد: بنده حوزه‌های مختلف را صنعتی دیدم که نیاز به همکاری به صورت ویژه دارد. یکی از دغدغه‌هایی که به صورت جدی با آن همراه هستیم آشنا نبودن با کلمات است .

وی ادامه‌داد: نوآوری در حوزه‌های مختلف رخ می‌دهد؛ از فرآیند، ایده یا خود محصولی که ایجاد می‌شود. فرآیند نظارت، تولید، حمایت و... نیاز به نوآوری دارد.‌ در فرآیند ایده پردازی ما یک مسیری را طی می‌کنیم و مخاطب به دنبال چیز دیگری است و سوال اینجاست که در کشور ما این امر چگونه است. 

وی افزود: تولیدات مجموعه صبا جزء پربیننده‌ترین‌ها بود و متناسب با چیزی بود که فرهنگ دیگر کشورها منتشر می‌کردند. متاسفانه حال حاضر از این روند باز مانده‌ایم و والدین علاقه‌ای به تماشای آثار پخش شده ندارند و این باعث می‌شود فرزند علاقه بیشتری به برنامه بزرگسال مانند جوکر داشته باشد.

قنبری گفت: در تولیدات کودک رسانه چیزی که می‌تواند برای بچه‌ها جذابیت داشته باشد، در آن حوزا مقاومت ویژه‌‌ای در آن حوزه نوآوری داریم. لذا نهادها و فرهنگ‌ باید خاستگار نوآوری باشند. امروز در شرایطی قرار داریم که اگر دست به نوآوری نزنیم هیچ مدیومی برای نسل جدید نداریم. امروزه در ایران در شرایطی قرار داریم که عقب مانده‌ایم و بیشتر باید بر روی فرآیندها و نوآوری‌ها باید کار کنیم.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار