مدیر عامل بورس انرژی گفت: امکان انتشار گواهی سپرده گاز هم بنا به مصوبه شورای عالی انرژی کشور وجود دارد.

علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آخرین وضعیت معاملات گاز در بورس گفت: ما گام اول معاملات گاز را با معامله پذیر شدن گواهی صرفه جویی گاز شروع کردیم و این گواهی در بورس مورد معامله قرار می گیرد. ولی هدف مهم ما این است که قیمت گاز از سازوکار‌های بازار کشف شده و صنایع گاز موردنیازشان را در یک ساز و کار شفاف تامین کنند. مطالعات این موضوع در سال‌های پیش انجام شده است و گاز در بورس پذیرش شده، اما تاکنون عرضه فیزیکی گاز را از سوی شرکت ملی گاز ایران شاهد نبودیم. با پیگیری‌های انجام شده به تازگی شرکت ملی گاز اعلام کرده است در حال بررسی شرایط برای عرضه فیزیکی گاز در بورس است. 

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: ولی در حال حاضر فقط گواهی صرفه‌جویی گاز معامله می‌شود و امکان انتشار گواهی سپرده گاز هم بنا به مصوبه شورای عالی انرژی کشور وجود دارد و این مهم به شرکت ملی گاز ایران تکلیف شده است که در این زمینه ما آماده همکاری هستیم و مذاکراتی را با محوریت وزارت نفت انجام داده ایم و به محض اینکه درخواست پذیرش و انتشار گواهی سپرده گاز را دریافت کنیم در چارچوب مقررات بورس برای تحقق آن اقدام خواهیم کرد.

نقوی در خصوص مزایای معاملات گاز در بورس انرژی می‌گوید: ایران یکی از تولیدکنندگان عمده گاز در دنیاست و باید در قیمت گذاری گاز نقش آفرینی کند. در کنار آن شفافیت، رقابت پذیری، مدیریت ریسک، تنوع بخشی به شیوه‌های فروش و افزایش سهم بخش خصوصی در مبادلات از جمله مزایای معاملات گاز در بورس است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار