سال گذشته تأمین سرویس مدارس مطلوب چالش والدین با مدیران مدارس بود امسال باتوجه‌به ثبت‌نام اینترنتی والدین هنوز از قصه هزینه ثبت‌نام فارغ نشده باید برای تأمین سرویس فرزندان خود با سامانه سپند سروکله بزنند.

آغاز سال تحصیلی و مهیاشدن دانش‌آموزان برای یک سال تحصیلی جدید چالشی است که والدین دانش‌آموزان باید هرساله با آن دست‌به‌گریبان باشند حال از هزینه ثبت‌نام مدارس گرفته تا تأمین لوازم‌التحریر فرم مدارس و مهم‌تر از آن تأمین یک سرویس مطلوب و مطمئن مهم‌ترین دردسر‌های والدین به شمار می‌رود.

درحالی‌که پیش‌بینی می‌شود سرویس مدارس تا ۴۰ درصد نرخ آن افزایش یابد امسال باتوجه‌به ابلاغ و بخشنامه هیئت دولت شهرداری‌ها باید در زمینه تأمین سرویس مدارس وارد عمل و وضعیت سرویس مدارس را رصد و به آن نظارت کنند مهم‌تر این که باید والدین برای این که سرویسی برای فرزند خود تأمین کنند باید به سامانه‌ای به نام «سپند» رفته و با واردکردن کارت ملی و پسورد و اضافه‌کردن مشخصات دانش‌آموز خود نسبت به تأمین سرویس اقدام کنند.

از شهریور ۱۴۰۲ آیین‌نامه‌ای مصوب و ابلاغ شده که بر اساس آن بحث سرویس مدارس به وزارت کشور و به طور دقیق دهیاری‌ها و شهرداری‌ها واگذار شد، به‌این‌ترتیب آموزش‌وپرورش دیگر حق ندارد که دررابطه‌با سرویس مدارس دخالت کند، موضوعی که تا پیش‌ازاین برعهده انجمن اولیاومربیان مدارس بود.

واگذاری این موضوع به فضایی خارج از مدرسه، هر چند بار مسئولیت را از دوش مدیران مدارس برداشت، اما دردسر‌های جدی برای والدین رقم زد و نیم‌نگاهی به اخبار منتشر شده در شهر‌های مختلف نشان می‌دهد که تعداد قابل‌توجهی از دانش‌آموزان هنوز نتوانسته‌اند خود را به ثبت‌نام سرویس مدرسه برسانند.

طبق این آیین‌نامه والدین مجاز هستند برای تأمین سرویس فرزندان دانش‌آموز خود تنها از طریق ثبت‌نام اینترنتی در سامانه سپند اقدام و اجازه ندارند برای دانش‌آموز خود سرویس‌هایی خارج از این سامانه و آزاد بر را انتخاب کنند طبق گفته سازمان تاکسیرانی با این ثبت‌نام دست تاکسیرانی برای نظارت بر عملکرد رانندگان و نرخ سرویس‌ها بازتر است و نظارت بهتری خواهد شد.

تمام دردسر‌های سامانه سپند برای ثبت نام

مهدی نظری پدر دو دانش‌آموز مقطع ابتدایی و دبیرستان توضیح داد: پیغام‌های خطای مختلفی هنگام ثبت‌نام ظاهر می‌شود، گاهی به دلیل پایین‌بودن سرعت اینترنت، مراحل ثبت‌نام نیمه‌کاره می‌ماند و گاهی هم والدینی که چند فرزند دارند، پس از ثبت‌نام یکی از فرزندانشان، امکان ثبت‌نام فرزندان دیگر را ندارند و با این خطا مواجه می‌شوند: «این دانش‌آموز متعلق به شما نیست».

به گفته این شهروند قمی سال گذشته که تأمین سرویس در اختیار مدیران مدارس بود به این اندازه دردسر نداشتیم، اما این سامانه یا دائم قطع است و اگر وصل باشد مدام پیام‌های خطا داده و تا این لحظه نتوانسته‌ایم نسبت به تأمین سرویس اقدام کنیم باید مرجعی برای نظارت بر این سمانه وجود داشته باشد.

محدثه حسینی مادر یک دانش‌آموز ابتدایی بیان کرد: وقتی همه مراحل را طی می‌کنیم آدرس محدوده را وارد می‌کنیم پیام خطا و یا محدوده خطا در سامانه ارسال می‌شود و بعضاً محدوده را قبول نخواهد کرد درحالی‌که چند روز دیگر مهلت ثبت‌نام روبه‌اتمام می‌رود و ما هنوز نسبت به تأمین سرویس اقدامی نکرده‌ایم.

مدیران مدارس و آموزش و پرورش مسئولیتی در قبال سرویس مدارس ندارند

رئیس اداره انجمن اولیاومربیان آموزش‌وپرورش استان قم با اشاره به آیین‌نامه جدید تأمین سرویس مدارس اظهار کرد: امسال برای ثبت‌نام و مدیریت سرویس مدارس به‌جای آموزش‌و‌پرورش، تاکسیرانی متولی اصلی خواهد بود اواخر شهریور سال ۱۴۰۲ آیین نامه‌ای از هیئت دولت به شهرداری‌ها ابلاغ و آنها را مکلف بر نظارت و تأمین سرویس مدارس کرد باتوجه‌به این که این بخشنامه دیرهنگام ابلاغ شد امسال اجرایی شد.

شاهسواری افزود: در آیین‌نامه قبلی، مدیر مدرسه به‌عنوان نماینده آموزش‌و‌پرورش قرارداد بین اولیای متقاضی سرویس دانش‌آموزی را با شرکت مربوطه امضا می‌کرد و درواقع مدیر مدرسه به‌عنوان کارفرما فعالیت می‌کرد، اما در آیین‌نامه جدید سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم، کارفرمای این امر خواهد بود.

وی گفت: پیش‌از‌این اشکالاتی در این سامانه وجود داشت که امکان دسترسی مدیران مدارس وجود نداشت و اولیا نیز نمی‌توانستند تقاضایشان را در سامانه ثبت کنند؛ اما بر اساس آیین‌نامه جدید، باید والدین تقاضای خود را در سامانه سپند ثبت کنند.

شهسواری در پاسخ به این سؤال که این سامانه دردسر‌هایی داشته و والدین گلایه دارند عنوان کرد: سامانه نیاز به به‌روزرسانی دارد و تاکنون ۱۸ هزار دانش‌آموز موفق به ثبت‌نام شده‌اند و نسبت به تأمین سرویس مدرسه اقدام کنند. از والدین درخواست داریم تا ۱۰ شهریورماه نسبت به تأمین سرویس دانش‌آموز خود اقدام و از تأمین سرویس خارج از ثبت‌نام در سامانه خودداری کنند با ثبت‌نام در سامانه نظارت‌ها دقیق‌تر می‌شود.

سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم متولی به تامین سرویس مدارس

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم اظهار کرد: برای سرویس مدارس دستورالعمل جدیدی از هیئت وزیران به تاکسیرانی‌های شهرداری‌های کل کشور اعلام شده است، و بر اساس این دستورالعمل برای سرویس دانش‌آموزان باید اقدام صورت گیرد به همین منظور اقدامات لازم از ابتدای سال شروع‌شده است و یک شیوه‌نامه‌ای که بتوان آن دستورالعمل را اجرایی کند تنظیم‌شده است و جلسات متعددی با شرکت‌های خصوصی که مجری سرویس دانش‌آموزی هستند انجام شده و به نتایجی نیز رسیده‌ایم.

قاسم طالبی افزود: والدین با ارائه کد ملی و ارائه پسورد در سامانه سپند نسبت به تأمین سرویس اقدام کنند امور تاکسیرانی هم مکلف است از مؤسسات حمل‌ونقل در سامانه، سرویس انتخاب کند و خواهش داریم والدین از تأمین سرویس خارج از سرویس‌هایی که در سامانه ثبت‌نام شده خودداری کنند که تاکنون ۱۸ هزار دانش‌آموزان از طریق سامانه سپند ثبت‌نام و سرویس خود را تأمین کرده‌اند.

سرپرست نظارت بر تاکسیرانی تصریح کرد: این روش کار را برای تأمین سرویس موردنیاز سخت می‌کند و دغدغه آن را داریم که خودرو را تأمین کنیم قطع به‌یقین حجم ثبت‌نام سرویس مدارس باتوجه‌به تغییر روش نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت و سال گذشته حدود ۱۸ هزار دانش‌آموز تحت پوشش سرویس مدارس قرار گرفت.

وی عنوان کرد: خودرو‌های آزاد بر حق جابه‌جایی دانش‌آموزان را ندارند و باید حتماً مجوز‌های لازم را تهیه کنند امسال نیز رانندگان از طریق شرکت‌های خصوصی باید در همین سامانه ثبت‌نام کنند البته از شرکت‌ها درخواست کردیم رانندگانی که در سنوات گذشته جزو سرویس مدارس بودند را نسبت به جذب آنها در سال جاری نیز اقدام کنند.

طالبی در پاسخ به این سؤال که نرخ مدارس امسال چگونه است بیان کرد: نرخ‌هایی را هم برای سرویس مدارس در قم تعیین‌شده است که به شورای شهر ارسال شده تا مصوبات آن اخذ شود و پس از تأییدیه فرمانداری، نرخ‌ها ابلاغ خواهد شد البته نرخ دریافتی از والدین در سامانه سپند به‌صورت علی‌الحساب دریافت می‌شود، چون نرخ‌گذاری نشده است.

وی در پایان درباره فرایند انتخاب رانندگان سرویس‌ها به‌ویژه برای دختران گفت: اولویت انتخاب رانندگان مدارس دختران با راننده خانم است هم چنین عدم سوءپیشینه و گواهی‌نامه معتبر و التزامات اخلاقی از دیگر فرایند انتخاب رانندگان برای سرویس مدارس است دنبال این هستیم که در سامانه وضعیت سرویس مدارس را رصد و نسبت به آنها نظارت کنیم.

منبع:فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار