رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: در حال حاضر ۹۷ درصد اسقاط خودرو در کشور مربوط به خودرو‌های سواری است.

محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر تعداد خودرو‌های سواری در حال تردد در کشور ۲۱ میلیون دستگاه است که از این تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه که ۶ درصد این خودرو‌ها را تشکیل می‌دهد فرسوده است. البته اگر سن فرسودگی را ۱۵ سال در نظر بگیریم تعداد این خودرو‌ها به ۲.۵ میلیون دستگاه می‌رسد.

او در ادامه در خصوص اسقاط موتورسیکلت تصریح کرد:  در حال حاضر در کشور موتورسیکلت‌های فرسوده بسیاری داریم ولی اسقاط آن‌ها در کشور بسیار ضعیف انجام می‌شود؛ به طوری که تعداد اسقاط  نزدیک به صفر بوده است. در بخش کامیون‌های فرسوده هم فقط در حد چند هزار دستگاه بوده؛ بنابراین ۹۷ درصد ثبت نامی‌ها برای اسقاط مربوط به خودرو‌های سواری بوده است.

به گفته رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو میزان اسقاط خودرو در سال گذشته  صرفاً ۷۲ هزار دستگاه خودرو بود به طوری که اگر روال به همین شکل پیش برود تعداد اسقاط خودرو تا پایان سال به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. همچنین بر اساس برنامه هفتم، سالانه باید ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شود بنابراین با توجه به اینکه در سال اول برنامه قرار داریم اسقاط ۳۰۰ هزار خودرو مطلوب به نظر می‌رسد.

او افزود: در حال حاضر سرعت اسقاط خودرو در کشور افزایش یافته است به گونه‌ای که تا اوایل ماه گذشته چیزی بالغ بر حدود ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو برای اسقاط ثبت نام کرده بودند که از این میزان ۱۱۲ هزار دستگاه خودرو پذیرفته شد.

مشهدی شریف بیان کرد: ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور تردد می‌کند که از این تعداد ۹۰ درصد و به عبارتی ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده است؛ همچنین از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده نیز ۲۵۰ هزار دستگاه (۲۳ درصد) فرسوده است و تعداد اتوبوس‌های درون شهری در حال تردد در سطح کشور ۲۲ هزار دستگاه است که از این تعداد ۱۸ هزار دستگاه و به عبارتی ۸۲ درصد فرسوده است.

خبرنگار: رضا زارع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار